ورود کاربران
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین
وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
8 نفر
اعضا :
0 نفر
مجموع :
8 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
528
تعداد کل بازدید ها :
24917384
گزارشات سایت
فايل هاي رايگان:
105 فايل
فایل های غیر رایگان :
4,490 فايل
فایل های ويژه:
220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
2,247 كاربر
نظام آموزشی
دسته بندي : پروژه و مقاله
حجم فایل : 148.21 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 37 صفحه
تعداد بازدید : 225 مرتبه
حجم فایل : 148.21 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 37 صفحه
تعداد بازدید : 225 مرتبه
قیمت:
3,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
فروشنده ی فایل
توضیحات :
عنوان
نظام آموزشی
فهرست مطالب
مقدمه 1
نظام آموزشی 1
دوره آموزشی 1
مدرسه (واحد آموزشی) 1
فصل اول 2
مطالعات اقلیمی (در شهر اصفهان و مطالعات اقلیمی در رابطه با مدرسه) 2
اقلیم اصفهان 2
ویژگی معماری منطقه اصفهان 3
فضای آموزشی و شرایط محیطی 4
نور در ارتباط با فضای آموزشی 9
ارتباط صوت و فضای آموزشی 10
انرژی در فضای آموزشی 11
بهرهگیری از انرژی خورشید 11
جلوگیری از گرم شدن هوای كلاس 12
جهت استقرار ساختمان 12
سازماندهی پلان ساختمان و اندازهی پنجره 13
مصالح ساختمانی 13
سایهبانها 14
كاربریهای سازگار و ناسازگار با فضاهای آموزشی 14
فصل دوم 15
معرفی ریز فضاهای آموزشی 15
ابعاد و استانداردهای فضائی آموزشی (سرانهها) 15
فضاهای واحد آموزشی (ابعاد و استانداردها) 15
ویژگی فضاهای آموزشی 16
كلاسهای آموزشی و عمومی 17
ظرفیت 18
سرانه 18
سرانه ناخالص زیربنا 18
سرانه خالص زیربنا 19
ظرفیت و سرانه فضاها 19
اتاقها یا فضاهای مورد نیاز 19
اتاق روز 19
غذاخوری 20
آشپزخانه 20
اتاقهای فرعی 20
تفریح 20
سرویسها 21
خواب 21
لوازم بهداشتی 21
اتاق مریض 22
اتاق كارمندان 22
سالن چند منظوره: 23
فضاهای اداری: 23
واحد آموزشی: 24
كلاس عمومی: 24
كارگاه حرفهوفن: 24
برخی از تبصرهها و ماده قانونها در مورد مدرسه 25
فصل سوم: 30
نمونه های خارجی و داخلی 30
مدرسه ی صدر خواجو (نمونه ی داخلی و قدیمی) 30
مدرسه ی ویلسون المن تری (نمونه ی خارجی) 30
مدرسه ی دبیرستان تیپ (نمونه ی داخلی جدید) 30
مدرسه ی صدر خواجو اصفهان (خیابان چهار باغ صدر) 31
آنالیز مدرسه ی صدر خواجو 32
آنالیز مدرسه ی خارجی 33
آنالیز هنرستان تیپ 3059 در اصفهان 34
منابع : 35
مقدمه
نظام آموزشی
تعریف: عبارت است از مجموعه برنامهها، روشها، سیستمهای آموزشی و مقررات پایه كه از طرف وزارت آموزش و پرورش و سایر مراجع ذیصلاح اعمال میگردد.
دوره آموزشی
عبارت است از پنج پایه تحصیلی در مقطع ابتدایی و یا سه پایه تحصیلی در مقطع راهنمایی
مدرسه (واحد آموزشی)
بر اساس ماده 1 آییننامه اجرایی آموزشی همگانی وزارت آموزش و پرورش «مدرسه سازمانی است كه بر بنای معیارهای رسمی تأسیس میشود و با نظارت ادارات آموزش و پرورش مسئولیت اجرای برنامههای مصوب پرورش و آموزشی كشور را در سطح تحصیلی معین عهدهدار میگردد» در این آییننامه مدرسه هر یك از مكانهایی را كه تحت عنوان دبستان، راهنمایی و آموزشی عمومی بزرگسالان برای اجرای برنامههای آموزشی همگانی تأسیس میشود در بر میگیرد.
فصل اول
مطالعات اقلیمی (در شهر اصفهان و مطالعات اقلیمی در رابطه با مدرسه)
اقلیم اصفهان
شرایط آب و هوایی اصفهان عبارت است از:
1. تابش مستقیم آفتاب در این منقطه شدید بوده و 800-700 كیلوكالری در ساعت در متر مربع در سطوح افقی انرژی تولید مینماید. حتی این شدت با افزوده شدن اشعهی منعكس شده از سطوح لم یزرع زمین افزایش مییابد. آسمان این مناطق در بیشتر اوقات سال بدون ابر است اما مه و طوفان و گرد و خاك معمولاً در بعدازظهرها در اثر گرم شدن و حركت لایههای نزدیك به زمین پدید میآید.
2. رطوبت كم و نبودن ابر در آسمان باعث میشود كه دامنهی تغییرات دمای هوا در این مناطق بسیار زیاد شود. در تابستان تابش آفتاب سطح زمین را در روز تا 70 درجه سانتیگراد گرم میكند. در حالی كه در شب دمای سطح زمین به سرعت كاهش یافته و به 15 درجه سانتیگراد یا پایینتر میرسد.
ویژگی معماری منطقه اصفهان
در اصفهان پلان ساختمانها تا حد امكان متراكم و فشرده بوده و كوشش گردیده تا آنجا كه ممكن است سطح خارجی ساختمان به نسبت حجم آن كم باشد. این تراكم و فشردگی پلان خانهها میزان تبادل حرارتی از طریق جدارههای خارجی ساختمان را چه در تابستان و چه در زمستان به حداقل رسانده و در نتیجه از نفوذ حرارت به ساختمان در تابستان و اتلاف آن در زمستان به طور قابل ملاحظهای جلوگیری مینمناید.
معمولاً ساختمانها در بافتهای متراكم و مجموعههای بسیار فشرده بنا گردیدند و بدین شكل كوشش شده است تا بیشترین سایهی ممكن بر سطوح خارجی ایجاد گردد.
به منظور تقلیل هر چه بیشتر حرارت ایجاد شده در دیوارها در اثر تابش آفتاب بر آنها معمولاً سطوح خارجی سفیدكاری شدهاند. تعداد و مساحت پنجرهی ساختمانها در این گونه مناطق به حداقل ممكن كاهش داده شده و به منظور جلوگیری از نفوذ اشعه منعكس شده از سطح زمین اطراف پنجرهها در قسمت فوقانی دیوارها نصب شدهاند.
استفاده از حیاطهای داخلی مشجر (درختكاری شده) و معطوف كردن فضاهای ساختمان به این حیاطها یكی از عمدهترین مشخصات معماری میباشد.
در رابطه با شرایط زمستانی این مناطق فرم ساختمان میتواند در طول محور شرقی غربی گسترش یابد. اما شرایط تابستانی حكم بر فشردگی ساختمان نموده و داشتن فرم مكعبی شكل را ضروری مینماید.
در هر صورت با بریدن قسمتی از مكعب و پر نمودن حفره ایجاد شده با سایه (سایهی دیوار، درخت، پیچك و چفته مو) و هوای خنك شده به وسیله تبخیر آب سطح چمن، برگ درختان، حوض و فواره میتوان اقلیم نسبتاً مطلوبی در ساختمان ایجاد نمود. در اطراف این باغچه داخلی، پلان ساختمان میتواند آزاد باشد. به این ترتیب پلان كلی ساختمان در این مناطق به طرف داخل معطوف میگردد.
فضای آموزشی و شرایط محیطی
• مكانیابی فضاهای آموزشی و شرایط محیطی
شرایط محیطی، بیان ویژگیهای جغرافیایی، اوضاع طبیعی یا اقلیمی آب و هوایی، زمینشناسی و توپوگرافی منطقه مورد مطالعه است. انتخاب مكان مناسب برای واحد آموزش بدون در نظر گرفتن شرایط محیطی میسر نخواهد بود.
نظرات کاربران :
نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.