ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    9 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    9 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    263
تعداد کل بازدید ها :
    24873847
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,241 كاربر
مقاله انواع موتورهای الکتریکی و کاربرد آنها
screenshot
دسته بندي : برق
حجم فایل : 25.44 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 40 صفحه
تعداد بازدید : 285 مرتبه


قیمت: 2,700 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 0

فروشنده ی فایل

maghale33
سایر فایل ها
توضیحات :

موضوع : مقاله انواع موتورهای الکتریکی و کاربرد آنها

این فایل با فرمت word و آماده پرینت میباشد

فهرست مطالب
 
انواع موتورهاي متناوب 1
ميدان گردان 2
موتور سنكرون 5
موتور القايي 8
موتورهاي القايي دو فازه 11
موتور يك فاز 14
موتورهاي القايي با قطب هاي شكاف دار 18
موتور سنكرون 21
موتورهاي القايي 23
دستگاههاي الكترومكانيكي 25
مدارهاي ريله 26
كليدهاي قدرت 29
ترانسفورماتور 31
پست هاي فشار قوي 31
انواع پست ها 32
اجزاء تشكيل دهنده پستها 36
ترانسفورماتورهاي قدرت 37
دستگاههاي حفاظت كنترل ترانسفورماتورها 38
رله بوخهلتس 39
 
 
انواع موتورهاي متناوب :
 چون مقدار زيادي از قدرت الكتريكي توليد شده بصورت متناوب ميباشد ، بيشتر موتورها طوري طرح شده اند كه با جريان متناوب كار كنند . اين موتورها در بيشتر موارد ميتوانند دو برابر موتورهاي جريان مستقيم كاركنن و زحمت آنها در موقع كاركردن كمتر است ، چون در موتورهاي جريان مستقيم هميشه اشكالاتي در كموتاسيون آنها ايجاد ميشود كه مستلزم عوض كردن ذغالها يا زغال گيرها و يا تراشيدن كلكتور است . بعضي موتورهاي جريان متناوب با موتورهاي جريان مستقيم كاملا فرق دارند ، بطوريكه حتي در آنها از رينگ هاي لغزنده هم استفاده نميشود و براي مدت طولاني بدون ايجاد درد سر كار ميكنند . 
 موتورهاي جريان متناوب عموما به دو نوع تقسيم بندي مي شوند :
1- موتورهاي سنگرون 
2- موتورهاي القايي . 
موتور سنكرون در واقع يك آلترناتور است كه بعنوان موتور كار ميكند و در آن جريان متناوب به استاتور و جريان مستقيم به روتور اعمال ميشود موتورهايي القايي شبيه به موتورهاي سنگرون هستند با اين تفاوت كه در آنها روتور به و منبع قدرت وصل مي  شود . 
از دو نوع موتورهاي جريان متناوب ذكر شده ، موتورهاي القائي به مراتب خيلي بيشتر از موتورهاي سنكرون مورد استفاده قرار ميگيرند .  
 
ميدان گردان : 
همانطور كه گفته شد ميدان گرداني كه از اعمال جريان متناوب به موتور ، توليد ميگردد باعث گردش روتور ميشود . اما قبل از اينكه ياد بگيريد چگونه يك ميدان گردان باعث حركت روتور ميشود ، بايد اول درك كنيد كه چگونه يك ميدان گردان باعث حركت روتور ميشود ، بايد اول درك كنيد كه چگونه ميتوان ميدان مغناطيسي  گردان توليد كرد . دياگرام زير، يك استارتور سه فازه را نشان ميدهد كه جريان متناوب سه فاز آن اعمال شده است ، همانطور كه نشان داده است ، سهم پيچها بصورت دلتا به يكديگر اتصال دارند و كلاف هر يك از سيم پيچها بصورت دلتا به يكديگر اتصال دارند و دو كلاف هر يك از سيم پيچها در يك جهت سيم پيچي شده است . 
در هر لحظه ، ميدان مغناطيسي توليد شده بوسيله هر يك از سيم پيچها بستگي دارد به جرياني كه از آن ميگذرد . اگر جريان صفر باشد ،ميدان مغناطيسي هم صفر خواهد بود اگر جريان ماكزيمم باشد ، ميدان مغناطيسي هم ماكزيمم خواهدبود و چون جريان فازها 120 درجه با هم اختلاف فاز دارند ، ميدان هاي مغناطيسي توليد شده هم 120 درجه با هم اختلاف فاز خواهند داشت . حال سه ميدان مغناطيسي مزبور كه در هر لحظه وجود دارند ، با هم تركيب ميشوند و يك ميدان منتجه توليد ميكنند كه روي روتور عمل ميكند . در آينده خواهيد ديد كه هر لحظه ميدان هاي مغناطيسي تركيب ميشوند ، ميدان مغناطيسي منتجه پيوسته در حال حركت است و بعد از هر سيكل كامل جريان متناوب ، ميدان مغناطيسي مزبور هم با اندازه 360 درجه يا يك دور دوران ميكنند.
دياگرام زير ، شكل موج جريانهاي اعمال شده به استاتور سه فازه مزبور را نشان ميدهد . اين شكل موج ها 120 درجه با هم اختلاف فاز دارند . شكل موجهاي مزبور ميتوانند نشان دهنده سه ميدان مغناطيسي باشد كه بوسيله هر يك از سيم پيچ توليد ميشود . به شكل موجها وابسته شده است كه مشابه فاز مربوطه ميباشد با استفاده از شكل موجها ، ميتوانيم در هر 6/1 دور ( معادل 60 درجه ) ميدانهاي مغناطيسي توليد شده را با هم تركيب كنيم تا جهت ميدان مغناطيسي منتجه پيدا شود. در نقطه 1 ( شكل موج C مثبت وشكل B منفي است .به عبارت ديگر جريانهاي گذرنده از سيم پيچ هاي فاز C,B غير هم جهت هستند و بنابراين جهت ميدانهاي مغناطيسي ناشي از C,B هم غير هم جهت هستند . در بالاي نقطه 1 جهت ميدان بطرز ساده اي نشان داده شده است . توجه داشته باشيد كه B1 قطب شمال و B قطب جنوب است همين ترتيب C قطب شمال و C1 قطب جنوب است . چون درنقطه1 هيچ جرياني از سيم پيچ فاز نميگذرد ، ميدان مغناطيسي آن صفر است . 
نقطه 2يعني 60 درجه بعد ، شكل موج جريانهاي فازهاي B,A مساوي و مخالف يكديگر و شكل موج C صفر است و بنابراين ميدان مغناطيسي منتجه باندازه60 درجه ديگر گرديده است . درنقطه 3 ، شكل موج B صفر است و ميدان مغناطيسي منتجه با اندازه 60 درجه ديگر ميگرد و به همين ترتيب از نقطه 1تا نقطه 7 ( مشابه يك جريان متناوب 9 ميدان مغناطيسي منتجه باندازه يك دور كامل ميگردد . 
در نتيجه اعمال جريان متناوب سه فاز سه سيم پيچي كه بطور قرينه در اطراف اسناتور جاي گرفته باشند باعث ايجاد يك ميدان مغناطيسي گردان ميشود كه اين ميدان باعث دوران روتور ميشود .
موتور سنكرون :
علت اينكه به اين نوع موتورهاي سنكرون ميگويند اين است كه روتور آن  با ميدان مغناطيسي گردان توليد شده در استاتور همگام است . ساختمان اين موتورها اساس شبيه به آلترناتور قطب برجسته است . ميدانيد كه اعمال جريان سه فاز به استاتور يك ميدان مغناطيسي گردان در اطراف روتور توليد ميكند . اما چون روتوربه يك منبع جريان مستقيم وصل است مانند يك آهنرباي ميله اي عمل خواهد كرد . از قبل ميدانيد كه اگر يك آهنرباي ميله اي بطور معلق در يك ميدان مغناطيسي قرار بگيرد، آنقدر دوران خواهد كرد تا در امتداد آن قرار بگيرد . به همين ترتيب روتور سنكرون مانند يك آهنرباي ميله اي عمل كرده و در امتداد ميدان مغناطيسي توليد شده در استاتور قرار خواهد گرفت . در اين حالت اگر ميدان مغناطيسي دوران كند ، روتور هم همراه آن دوران خواهد كرد . اگر ميدان مغناطيسي گردان قوي باشد ، يك نيروي گردنده قوي بر روتور وارد شده و در نتيجه روتور قادر خواهد بود كه موقع گرديدن يك باري را بگرداند 
سرعت گردش ميدان مغناطيسي به فركانس جريان سه فاز اعمال شده به استاتور ، بستگي دارد و چون فركانس جريان ثابت است ، موتورهاي سنكرون، عملاً موتورهايي  با يك سرعت معني هستند. در نتيجه براي مواردي مورد استفاده قرار ميگيرند كه از حالت بي باري تا حالتي كه بار موتور ماكزيمم است سرعت ثابتي مورد نياز باشد . 
يكي از عيب هاي موتور سنكرون اين است كه نميتواند از حالت سكون (ايست) خود با اعمال جريان متناوب سه فاز شروع بكار كند چون متناوب اعمال شده به استاتور ، يك ميدان گرداني با سرعت زياد توليد ميكند.
اين ميدان گردان قطب هاي روتور آنقدر سريع  عقب ميزند كه موتور فرصت پيدا نخواهد كرد كه راه اندازي شود ابتدا در يك جهت دفع ميشود و لحظه اي بعد در جهت ديگر .
به عبارت ديگر ، موتور سنكرون ، درحالت اصلي خود ، درموقع شروع بكار بكردن هيچ كوپلي نخواهد داشت و بنابراين هميشه بوسيله يك موتور القايي كوچك و يا بوسيله سيم پيچ هائيكه معادل تركيب فوق باشد ، راه اندازي ميشود سپس وقتي سرعت موتور به سرعتي نزديك به سرعت سنكرون رسيد به يك منبع جريان مستقيم وصل ميشود . روتور با ميدان گردان به گردش  ادامه ميدهد . 
حالا خواهد ديد كه چگونه جريان متناوب يك فاز اعمال شده به سيم پيچي استاتورهم ميتواند يك ميدان مغناطيسي پالسي توليد كند كه به اين وسيله براي راندن موتور مورد استفاده قرار بگيرد : 
هر لحظه كه قطب هاي روتور به سيم پيچي استاتور نزديك ميشود ، جهت ميدان استاتور بايد طوري هر لحظه عوض شود كه آنرا جذب كند و به آن گشتاوري در جهت حركتش بدهد بنابراين جريان ميدان در سيم پيچي استاتور بايد در فاصله اي كه قطب هاي غير همنام روتور به سيم پيچي استاتور نزديك ميشود ، باندازه نصف سيكل تغير كند دياگرام زير ، جهت ميدان استاتور را كه بوسيله اعمال كردن جريان متناوب يك فاز ايجاد ميشود ، معين ميكند . شكل اول نصف سيكل جريان متناوب را نشان ميدهد ميبينيد كه وقتي روتور خودش را با ميدان استاتور همگام كرد ، قطبهايش بوسيله سيم پيچ هاي استاتور جذب ميشود . در شكل دوم براي نصف ديگر سيكل جريان متناوب جهت ميدان  استاتور برعكس ميشود وكوپل لازم براي حركت روتور 180 درجه گرديده است سپس يكبار ديگر وقتي قطب هاي روتور به سيم پيچ استاتور نزديك ميشود ، يكديگر را جذب كرده و درنتيجه روتور در جهت قبلي ميگردد بخاطر داشته باشد كه  مانند موتورهاي سنگرون سه فاز ، موتور يك فاز هم به يك وسيله راه اندازي احتياج داردكه به روتور آن، گشتاوري درجهت معيني بدهد. 
توجه داشته باشيد كه در موتورهاي سنكرون يك فاز كوچك ، ممكن است روتور را از مغناطيسي دائمي بسازند ، در اينصورت احتياج به سيم پيچي هاي ميدان و جريان مستقيم كه به آن اعمال شود ، ندارد . 
 
موتور القايي :
موتور القايي يكي از انواع موتورهاي جريان متناوب است كه بعلت سادگي و محكم بودن و قيمت ارزان ساختن آن ، بيش از هر موتوري مورد استفاده قرار ميگيرد . اين خصوصيات موتور القايي به اين علت كه روتور آن به هيچ منبع ولتاژ خارجي وصل نميشود و دليلي اينكه موتور القايي گفته ميشود ، اينست كه در اثر دوران ميدان مغناطيسي استاتور جريان هاي متناوبي در مدار روتور القاء مي شود . ساختمان استاتور موتور القايي وموتور سنكرون تقريبا يكسان است اما روتور هاي آنها كاملا با هم فرق ميكنند .روتور موتورهاي القايي از يك استوانه مورق ساخته شده است كه در روي آن شيارهايي وجود دارد و سيم پيچ هايي در اين شيارها قرار ميگيرد . اين سيم پيچ ها دو نوع هستند . نوع خيلي معمولي آن از سيم هاي كلفت مسي يا آلومينومي تشكيل شده است كه سرههاي آنها بوسيله دوحلقه فلزي به يكديگر متصل است وشكلي ميسازند كه شبيه فقس سنجابها ميباشد و بعلت ولتاژ خيلي ضعيفي در سيم هاي روتور توليد ميشود ، هيچ عايقي بين هسته روتور سيم ها وجود ندارد . ضمنا فاصله هوايي بين روتوروساتاتور خيلي كوچك در نظر گرفته شده است ، تا ماكزيمم شدت ميدان روي رتور عمل ميكند . نوع ديگر سيم پيچي روتور موتورهاي القايي داراي كلافهايي است كه در شيار هاي روتور قرار ميگرند و دراينصورت موتور را با روتورسيم پيچي شده ميگويند . 
صرف نظر از نوع روتوري كه در موتورهاي القايي مورد استفاده قرار ميگيرد ، اساس كارشان يكي است يعني درهر دو حالت وقتي جريان متناوب به سيم پيچهاي استاتور اعمال ميشود ، ميدان مغناطيسي گرداني توليد ميشود . اين ميدان مغناطيسي . سيمهاي روتور را قطع كرده ، جرياني در آنها القا ميكند . همانطوركه از مطالب گفته شده در پيش ميدانيد اين جريان القا شده ايم ميدان مغناطيسي دراطراف هادي هاي روتور ايجاد ميكند كه ميدان مزبور كوشش ميكند با ميدان استاتور همگام شود اما چون ميدان استاتور دائما درحال گردش است ،روتور نخواهد توانست كه به آن برسد ولي هميشه ميدان مزبور را تعقيب ميكند . 
همانطور كه از قانون لنز ميدانيد ، هر جريان القايي كوشش ميكند كه باتغيير ميداني كه آنرا القا كرده است ، مخالف كند در مورد موتور القايي عامل تغيير ، حركت ميدان استاتور است . بنابراين در اثر عكس العمل بين ميدان رتور واستاتور نيروي به روتور وارد ميشود كه حركت دائم ميدان استاتور را از بين ببرد . به عبارت ديگر روتورد در همان جهتي خواهد گرديد كه ميدان استاتور ميگردد و كوشش خواهد كرد كه به آن برسد و در عمل تا آنجا كه وزن و مقدار باريكه روي موتور است اجازه بدهد ، سرعت روتور تا نزديكي هاي سرعت ميدان استاتور خواهد رسيد . 
 
لنگي در موتورهاي القايي :
يك موتور القايي امكان ندارد كه روتور بتواند بسرعت ميدان مغناطيسي استانور بگردد . از طرف ديگر ، اگر سرعت ها يكسان باشند ، هيچ حركت نسبي بين روتورو ميدان گردان وجود نخواهد داشت و درنتيجه هيچ جرياني درروتور القا نميشود در اين صورت ، هيچ نيروي گردانده اي هم بررو نوروا نخواهد شد . بنابراين براي وجود حركت نسبي ، بايد روتوربا سرعتي كمتر از سرعت ميدان مغناطيسي بگردد . 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.