ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    8 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    8 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    88
تعداد کل بازدید ها :
    24888941
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,243 كاربر
صنعت جهانگردی
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم انسانی,تاریخ
حجم فایل : 54.4 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 75 صفحه
تعداد بازدید : 209 مرتبه


قیمت: 1,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 0

فروشنده ی فایل

asemansorbi
سایر فایل ها
توضیحات :

صنعت جهانگردی

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

صنعت جهانگردی

فهرست مطالب

عهد باستان

رنسانس

سفر وجهانگردی در دوران اسکندر

جدول ۱-۲: آمار ورودی جهانگردان خارجی

۳-۱-۲-  بررسی دیدگاهها

الف – دیدگاه جهانگردان پیشین

ب – دیدگاه جهانگردان کنونی

ج- دیدگاه کارشناسان جهانگردی در ایران

د – دیدگاه اسلام در زمینه سفر و جهانگردی 

۲-۲- مفاهیم جهانگردی 

جهانگرد 

نمودار ۱-۲ طبقه بندی دیدارکنندگان 

نمودار ۱-۲: طبقه بندی گردشگران 

نمودار ۲-۲: محور تفریح و فراغت 

۱-۳-۲- اثرات اقتصادی 

جهانگردی بین المللی و موازنه پرداختها 

جهانگردی و موازنه سرمایه ها 

تأثیر جهانگردی بردرآمد ملی 

تأثیر تبدیل ارز خارجی 

جهانگردی به عنوان ابزاری برای توسعه 

۲-۳-۲- اثرات فرهنگی و اجتماعی 

جدول ۲-۲: اثرات مثبت و منفی فرهنگی- اجتماعی جهانگردان 

پیشبرد توسعه اقتصادی 

حمایت از صنایع 

تأمین درآمد 

ایجاد یک محیط با ثبات اقتصادی 

تأمین سایر هدفهای سیاسی 

۴-۳-۲- اثرات جهانگردی بر محیط فیزیکی 

جدول ۳-۲: اثرات منفی بالقوه جهانگردی بر محیط فیزیکی 

نمودار ۳-۲: چارچوبی برای راهبرد سازمانی 

مأموریت سازمان 

جدول ۴-۲ : متغیرهای مهم محیطی 

نمودار ۴-۲ : ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک 

نمودار ۵-۲: فرآیند ارزشیابی راهبردی 

اجرای راهبردی : 

سیاستهای توسعه ای جهانگردی – بیان خلاصه سیاستها 

۲-۴-۲- مدیریت توسعه منابع انسانی 

برآورد نیازهای نیروی کار 

نتایج و اهداف توسعه منابع انسانی 

اهداف

استراتژی توسعه منابع انسانی 

نمودار ۶-۲: برنامه ریزی توسعه منابع انسانی 

۳-۴-۲- مدیریت بازاریابی 

جدول ۵-۲: اصول بنیادن بازاریابی خدمات 

جدول ۶-۲: الگوی توسعه گردشگری 

ب) برنامه ریزی بازاریابی 

ج) برنامه ریزی برای فعالیتهای اجرایی 

د) عملکردهای بازاریابی 

رفتار مصرف کننده

نمودار ۷-۲: رفتار مصرفی توریست 

نظام اطلاعاتی بازاریابی و تحقیقات 

جدول ۷-۲ ک زمینه های اطلاعاتی برای نظام اطلاعات مدیریت 

قیمت گذاری 

نمودار ۸-۲ : عواملی که برتصمیمات مربوط به قیمت گذاری تأثیر میگذارند 

نظام توزیع درصنعت گردشگری

نمودار ۹-۲ شبکه های توزیع گردشگری

نقش واسطه های مسافرتی

فعالیتهای مدیریت و توسعه سازمانی

۱- سیاست / استراتژی

۲- توسعه سازمانی

۳- مدیریت برمبنای هدف

فعالیتهای نظارت براجرای قوانین و مقررات

۱- شناسایی نیازها

۲- اصلاحات و تغییرات

فعالیتهای تحقیق

۱- سیستم اطلاعات مدیریت

۲- نظرسنجی

۳- آثار اقتصادی

۴- آثار زیست محیطی

۵- آثاراجتماعی

جدول ۸-۲: الگویی برای سیستم اطلاعات مدیریت

۵-۴-۲- مدیریت توسعه محصول

نمودار ۱۰-۲ : محصول جهانگردی

نمودار ۱۱-۲: روابط متقابل در برنامه ریزی توسعه محصول را نمایش می دهد

فعالیت های توسعه محصول

الف- برنامه توسعه محصول

این فعالیتها عبارتند از

ب) برنامه اجرایی

۶-۴-۲- مدیریت اطلاع رسانی

نمودار ۱۲-۲: برنامه های اطلاع رسانی همگانی

نمودار ۱۳-۲: الگوی M5

بودجه برمبنای دو روش تعیین می شود

۵- ارزیابی برنامه

 

امپراطور روم زماني كه به اوج خود رسيد مقامات دولتي و طبقه حاكم روزهاي صلح و آرامش را در تفريح بسر ميبردند و كساني كه از امپراطوري روم باستان به خارج ميرفتند به خريد كالا علاقه نشان ميدادند. مسئله پنهان كردن كالاهاي گمركي در آن زمان رواج يافت زيرا 25% واردات به عنوان عوارض گمركي ضبط ميگرديد .

تمدنهاي آسيايي هم تاريخ بلند بالايي از سياحت دارند كه نمونه هاي بارز آن وجود تفريحگاههايي در مناطق خوش آب و هواي چين و ژاپن در مناطق تابستاني ميباشد .

قرون وسطي :

سده پنجم تا چهاردهم ميلادي را قرون وسطي مينامند . در اين دوره مسافرت و تجارت رونق خود را از دست داد زيرا جاده ها تقريبا از بين رفته و شرايط مسافرت بسيار مشكل و حتي خطرناك شده بودم . در سده چهاردهم مسافرت به قصد زيارت به صورت يك پديده انبوه درآمده بود و مسيحيان به بيت المقدس و روم مسافرت ميكردند. مسئول كاروان در ازاي مبلغ مشخصي كه دريافت ميكرد همه هزينه هاي مربطو به رفت و برگشت را ميپرداخت : كارت عبور ، غذا ، خوابگاه و استراحتگاه حيوان . براي حمل مسافران و رهايي از ديوان سالاري اين اشخاص رشوه پرداخت ميكردند . از مشهورترين جهانگردان ميتوان به ماركوپولو و سرجان مندويل اشاره كرد.(1)

رنسانس :

از سده چهارده تا هفده بيشتر مسافرتها با هدف كسب دانش و تجربه آموزي انجام ميشد . اروپاييان در قرن 15 و 16 ميلادي به اكتشاف دريايي مهمي دست يافتند و پس از عبور از مغرب و جنوب آفريقا سرانجام به جنوب شرقي آسيا راه يافتند . در انگلستان ملكه اليزابت اول براي تربيت نمايندگان خارجي براي گروهي از اشراف گذرنامه صادر ميگرد و اين افراد براي كسب دانش و تجربه هاي جديد معمولا به چين مسافرت ميكردند . نجبا و اشراف زادگان فرانسوي نيز براي تكميل تحصيلات و كسب تجربه اقدم به مسافرت ميكردند و آنها را توريست ميخواندند .(2)

 

انقلاب صنعتي :

انقلاب صنعتي كه از سال 1750 تا 1850 ادامه يافت پايه و اساس گردش هاي دسته جمعي را بوجود آورد . در اين دوره كارگران ساده كشاورزي كه در مناطق روستايي وجود داشتند رهسپار شهرها و كارخانه هاي توليدي شدند وهمين مسئله باعث تغييرات ژرف اقتصادي و اجتماعي شد . بروز انقلاب در امرحمل ونقل ابتدا در راههاي آهن و كشتي هاي نجار اتفاق افتاد وسپس با ساخت اتومبيل ادامه يافت و در نهايت باعث استفاده جهانگردان از هواپيما و مسافرت بقاط دوردست دنيا شد  . اين تحولات منجر به پيدايش اولين تشكيلات سازمان يافته جهانگردي شد . تدوين قوانين و مقررات در زمينه حق مرخصي براي كارمندان و از طرف ديگر بالارفتن سطح زندگي مردم وعلاقه مندي به بهبود وضع زندگي و كنجكاوي نسبت به وضع زندگي و پيشرفت ساير ملل كممك شاياني به توسعه جهانگردي نمود .

جهانگردي انبوه پيامد منطقي تغييرات كليدي اجتماعي ، اقتصادي ، سياسي و تكنولوژيكي پس از جنگ جهاني دوم بود . مسافرت باجت در سال 1958 نقطه عطف سفرهاي انبوه به شمار ميرود . جهانگردي انبوه تا اواسط سالهاي 1970 موضوع روز بود و از آن پس به تدريج جهانگردي نوين جايگزين آن شد . بايد اذعان كرد كه جهانگردي انبوه يكباره ناپديد نميشود و يا جهانگردي نوين كاملا جايگزين نميشود ، معهذا نرخ رشد جهانگردي نوين از اين زمان از جهانگردي قديم پيشي ميگيرد .  

2-1-2- تاريخچه سفر و جهانگردي در ايران :

سفر و جهانگردي در ايران باستان :

هرچند كه گذشت زمان و هجوم اقوام بيگانه به ايران موجب از بين رفتن منابع غني تمدن كهن پارسي گرديده ليكن از لابلاي اوراق به جا مانده و گفته هاي اقوام همسايه اينطور استنباط ميشود كه ايرانيان مردماني بوده اند شادزيست ، آزاده ، متمدن و اهل دانش اندوزي و تبادل فرهنگي در دوران ايران باستان انديشه هاي ايراني در سراسرگيتي پراكنده بود و اين عامل خود نشاني از سيروسفر دارد . در اوستا كتاب ديني ايرانيان باستان ، ننواختن و موجبات آسايش فراهم نكردن براي مسافران جزو گناهان كبيره به شمار مي آمده است . آيينها و آدابي كه از ايرانيان باستان به جا مانده نيز نمايشگر آن است كه اين قوم مردماني اهل سيروسفر و گشت و گذار بوده اند كه آيين سيزده نوروز از آن جمله است . 

سفر وجهانگردي در دوران هخامنشي :

پس از انقراض دولت ما دو برقراري حكومت هخامنشي تشكيلاتي براي امر سفر فراهم شد كه ميتوان به موارد زير اشاره كرد :

1- ايجاد پل برروي رودخانه ها براي اولين بار به دستور كوروش .

2-ساختن بناهاي عال المنفعه مانند كاروانسرا ، راهنمايي ، آب انبار و …

3- احداث شاه راهها توسط داريوش .

4- تأسيس «ديوان بريد» كه وظيفه آن نگهداري شاه راهها و چاپارخانه درميان راهها و گماردن مأموران ويژه در مسير راهها بود.

سفر وجهانگردي در دوران اسكندر :

غلبه اسكندر درسال 331 پيش از ميلاد بر ايران به كلي احوال فرهنگ و تمدن ايران را دگرگون ساخت و تمدن و زبان يوناني در ايران وسعت گرفت و به دنبال آن ورود خارجيان به ايران سرعت بيشتري يافت . از كارهاي اسكندر در اين دوره ميتوان احداث هفتاد شهر در سرزمينهاي مفتوح ايران و افزايش سرعت ارتباطات و حمل و نقل از طريق وسيع تر كردن جاده ها نام برد .

سفر و جهانگردي در دوره اشكاني و ساساني :

250 سال پيش از ميلاد دولت اشكاني بنيان گذاشته شد . پادشاهان اشكاني به تناسب تغيير فصل در شهرهاي مختلف ايران گردش ميكردند وبراي بهبود وضع راهها اهتمام فراوان داشتند از جمله تسهيلات سفر در اين دوره ميتوان به موارد زير اشاره كرد :

1- احداث راه ابريشم كه از مهمترين شاهراههاي بازرگاني دنياي قديم است .

2- اخذ عوارض از كالاهاي مختلف .

3- امنيت جاده ها و تأمين آسايش كاروانهاي تجاري و نظارت در كارهاي تجاري و اقتصادي .

4- تدوين و نثبيت جزئيات مربوط به مسيرهاي مسافرتي ازنظر جغرافيايي ، اقتصادي و …

سفر و جهانگردي در دوران اسلامي :

بعد از غلبه اعراب ، تجارت رونق خود را از دست داد و به دليل اغتشاشات داخلي فرصت آباداني و راهسازي نبود ولي بعدز از طي بحرانها آل بويه ، آل زياد و غزنويان به مرمت جاده ها و احداث و تعميركاروانسراهه همت گماشتند بطوريكه در آن زمان سيروسياحت در سرزمينهاي اسلامي و به خصوص ايران بسيار آسان بود و نظير آن در آن زمان درهيچ جاي ديگر دنيا مسير نبود .

 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.