ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    15 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    15 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    799
تعداد کل بازدید ها :
    24913334
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
مقاله هنرهای سنتی
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,هنر
حجم فایل : 24.79 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 44 صفحه
تعداد بازدید : 78 مرتبه


قیمت: 1,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 3

فروشنده ی فایل

maghale33
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : مقاله هنرهای سنتی

اين فايل با فرمت word و آماده پرينت ميباشد

فهرست مطالب
مقدمه    ۷
۱- ابزارکار و کاربرد آن    ۸
صفحات پرداخت کننده دستگاه پرداخت کننده    ۱۲
۲- مصالح    ۱۴
۱-۲ چوبهای صنعتی    ۱۴
اهمیت چوب شناسی در معرق کاری    ۱۵
بافت چوبها    ۱۵
رده بندی چوبها    ۱۷
چوب مورد استفاده در معرق کاری    ۱۷
۱- آبنوسDiospyros Crassiflara    ۱۷
۲- فوفل    ۱۸
۳- گردو Juslans rejia    ۱۸
۴- عناب Zizyphusvalsarislam    ۱۹
۵- بقم Hematoxylon Campechidnum    ۲۰
۶- شمشاد Buxus Semperrirens    ۲۰
۷- کیکم Acercineros – Cens Boiss    ۲۱
۲-۲صدف و عاج    ۲۱
۳-۲ موادچسبنده و کاربرد آن    ۲۲
۴-۲- مواد محافظ و جلا دهنده    ۲۳
۵-۲-خمیر ساده    ۲۴
۳- مراحل معرق کاری    ۲۴
۳-۱ انتخاب طرح    ۲۴
۳-۲ طرز تهیه الگو    ۲۵
۳-۳ طرز خرد کردن الگو    ۲۵
۴-۳ انتخاب چوب    ۲۶
۵-۳ روش های اتصالی اجزای الگو بر روی چوبهای رنگی    ۲۶
۶-۳ برش و شیوه های آن    ۲۷
۷-۳ چسبانیدن برش قطعات معرق شده روی کار    ۲۸
۴- مواد کمکی در معرق کاری    ۲۸
۷- خاتم در معرق کاری    ۳۰
طریقه بکار بردن خاتم در معرق    ۳۱
۸-۳ نحوه درز کردن لایه ها    ۳۱
۹-۳ رنگ کاری معرق    ۳۲
رنگ کاری معرق زمینه رنگی با اکلیل    ۳۷
۱۰-۳     ۳۸
مشخصات یک تابلو معرق خوب    ۳۸ 
 
مقدمه:
زندگي انسانها از اولين دوران با هنر آميخته بوده و به تدريج كه آدمي رشد كرد. و به تكامل رسيد، هنر نيز همزمان با رشد انسان تكامل يافته است. 
كار معرق قبل از اينكه بعنوان يك شغل و راهي براي تأمين زندگي و امرار معاش براي خودي هنرمند باشددر ريشه خانواده در ريشه هنر بوده و مي باشد. 
هنر بيان كننده حالتهاي عاطفي و روحيات انساني است كه به شكلها مختلف نمايش داده مي شود. هنز از لحاظ زماني و دوره اي به دو دورة كلاسيك و معاصر تقسيم مي شود:  
معرق: معرق در معناي كلمه « اصولاً هر چيز رگه دار را گويند» ولي مفهوم آن را در اين نوع بخصوص هنر، ايجاد نقشها و طرحهاي زيبايي است كه از دور بري و تلفيق چوبهاي رنگي روي زمينه اي، از چوب يا پلي اسنر سياه شكل مي گيرد. 
 
1- ابزاركار و كاربرد آن: 
1-1 اره دستي: 
در آن ارة معمولي با دستة چوبي است – كه داراي تيغه هاي گوناگون براي بريدن تكيه‌هاي بزرگ چوبي بكار مي رود 
2-1 اره چوب بر واره فلز بر (اره هاي مويي )
اره هاي چوب بروارة هاي فلز بر داراي تيغه هاي باريك به طول 13 سانتي متر كه دنده‌هاي آن به ترتيب در فلز بصورت زوج ( دو ملخه ) و در چوب بصورت فرد (يك‌ملخه) با فواصل (2-2) كم قرار دارد. اين تيغه ها بر سر كمان متصل مي شود. تيغ اره هاي فلز بر با شماره دو صفر، يك و دو آن براي بريدن صدف و عاج و شبه عاج استفاده مي شود. تيغ اره هاي چوب بر مورد استفاده در معرق كاري با شماره دو صفر و يك است. 
3-1 پرس برقي
 دستگاهي است برقي، كه چهار ستون آهني كه سه صفحة مستطيل شكل از چهار زاويه، به ستون ها متصل شده است و در قسمت بالاي اين چهار ستون حجم مكعب مستطيل آهني قرار دارد كه موتور و دستگاه گرم كننده در اين قسمت  جاي گرفته است و با روشن كردن آن در حال حركت صفحات، گرمابه وسيلة به هر يك از صفحات مستطيل شكل وصل شده است. 
 
4-1 پرس دستي (پيچ دستي)
 وسيله اي است فلزي، شامل خط‌كشي قطور به طول 25 الي 50 سانتي متر كه دو قطعه بصورت افقي يكي ثابت در انتهاي خط كش و ديگري كه اهرم ناميده مي شود در بالاي آن به صورت متحرك قرار گرفته است. 
يك پيچ بزرگ كه يك دسته چوبي دارد و ابتداي اهرم متحرك نصب شده است. اين وسيله براي ثابت نگهداشتن اشيا و تحت فشار قرار دادن ( پرس كردن) قلعه هاي كوچك معرق شده استفاده مي شود. 
5-1 پبشكار 
 قطعه چوب مستطيل شكلي است به طول 20 سانتي متر وعرض ان 10 سانتي متر كه يك طرف عرض ان بر لبة ميز نصب مي شود و در ميان طرف ديگر، شياري بطول تقريبي 4 سانتي متر و عرض 1 سانتي متر وجود دارد، اين تخته بصورت معلق بر لبة ميز متصل شده و از آن براي خرد كردن و دوربري نقشهاي چوبي استفاده مي گردد (شكل‌1-2) 
6-1 تيزك
 قطعه فلز نوك تيزي است كه قابليت انعطاف بسيار دارد و براي برداشتن نقشها چوبي بريده شده از درون قالب خود استفاده مي شود (شكل 2-2)
 
7-1 چكش
 همان چكش معمولي ككه مورد استفاده عمومي است و براي كوبيدن ميخ بكار مي رود در معرق نوع 100 گرمي آن استفاده مي شود (شكل 2-2)
8-1 سوهان تخت
 سوهاني به طول 45 سانتي متر كه تا اندازه 35 سانتي متر آن به پهناي 5/3 سانتي متر  و 1 سانتي متر  باقيمانده در انتها باريك مي شود در موقع كار بعنوان دستگيره استفاده مي‌شود.
9-1 سوهان چوب ساب
 تيغه اي فلزي بطول 30 سانتي متر كه دسته اي پلاستيكي آن متصل است كه براي صيقل دادن سطح شئ معرق شده بكار مي رود. 
10-1 كمان اره
 وسيله اي است فلزي و منحني شكل مانند نعل اسب كه دسته اي چوبي با يك سر آزاد آن متصل است و تيغه هايي با شماره هاي متفاوت به وسيلة دو پيچ (خروسك) به دو سر كمان اره متصل مي شو، كه قوس اين كمان اره با شل كردن دو پيچ (خروسك) بلندتر  مي شود كه باعث كاركرد راحتر در سطوح سي هاي بزرگ تر مي شود. 
هنگام بكار بردن اين وسيله حتماً بايد دقت كرد كه كمان ان به حالت افقط و به فاصلة  1تا 2 سانتي متر تا كتف قرار بگيرد و تيغه آن با تختة پيشكار زاويه   درجه تشكيل بدهد. 
12-1 رنده دستي
 قطعه اي چوبي است كه در وسط ان ورقه مستطيل شكل فلزي با لبة تيز كه براي رنده كردن و پرداخت چوب ها بكار مي رود. اين قطعه داراي دو دسته چوبي است. 
13-1 سنگ نفت 
 قطعه سنگ نفت رنگي است كه در ميان قالبي از چوب هاي گرفته است و براي تيز كردن تيزك از ان استفاده مي شود. اين سنگ داراي دو سطح دندانه دار زبر و نرم مي‌باشد كه ابتدا نوك تيزك را بوسيلة دندانه هاي زبر و درشت تراش داده مي شود و سپس با دندانه هاي ريز منتقل مي دهند، سنگ نفت را هميشه در مقداري از نفت نگهداري مي شود تا مقدار از چوبي نفت در آن نفوذ كند (شكل 3-2)
14-1 گاز انبر 
 وسيله اي است فلزي شامل دو دسته و دولبة قوس دار دو دسته با اندازه ها يكسان قرار دارد و بتدريج به هم نزديك مي شوند تا در نقطه اي به يكديگر متصل شوند در معرق ز شماره 6 گاز انبر استفاده مي شود. و از اين وسيله براي بيرون آوردن ميخ از محلي كه چوبها را موقتاً بهم متصل كرده است استفاده مي كند. 
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.