ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    13 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    13 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    643
تعداد کل بازدید ها :
    24873385
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,241 كاربر
مقاله مدیریت در نظام آموزش
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,مدیریت
حجم فایل : 35.74 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 62 صفحه
تعداد بازدید : 227 مرتبه


قیمت: 1,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 1

فروشنده ی فایل

maghale33
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : مقاله مدیریت در نظام آموزش

این فایل با فرمت word و آماده پرینت میباشد

فهرست
فصل اول۱
مقدمه: ۲
مسأله و موضوع تحقیق.. ۳
سؤالات تحقیق.. ۵
اهداف تحقیق.. ۶
اهداف کلی: ۶
تعاریف لغات و اصطلاحات(متغیرها) ۷
فرضیه های تحقیق.. ۸
فرضیه اهم تحقیق.. ۸
فصل دوم.۹
زمینه و تاریخچه مختصری از مدیریت… ۱۰
پیشنیه مدیریت آموزشی.. ۱۲
تعریف مدیریت آموزشی.. ۱۶
وظایف مدیریت آموزشی: ۱۹
ضرورت توجه به مدیریت آموزشی.. ۲۵
سبکهای مدیریت و رهبری.. ۲۵
سبک هنجار مدار: ۲۵
سبک فرد مدار: ۲۶
سبک موقعیت مدار : ۲۶
ویژگیهای مدیر موفق با توجه به سبک هنجار مدار؛ ۲۷
مدیران پیرو سبک هنجار (سبک کلاسیک) ۲۷
ویژگیهای مدیر موفق با توجه به سبک فردمدار؛ ۲۷
مدیران پیرو سبک فردمدار. ۲۷
ویژگیهای مدیر وفق با توجه به سبک کار مدار. ۲۸
مدیر سبک کار مدار: ۲۸
اثربخشی: ۳۰
کارائی: ۳۰
رضایت: ۳۱
چارچوب نظری تحقیق.. ۳۲
فصل سوم..۳۳
روش پژوهش : ۳۴
جامعة آماری : ۳۴
نمونه و روش نمونه گیری : ۳۴
ابزار اندازه گیری و نمود برآورد روایی و اعتبار آن : ۳۴
نوع تحلیل‌آماری : ۳۵
اعتبار و روائی پرسشنامه‌: ۳۵
پرسشنامه : ۳۷
منابع فصل اول. ۴۱
منابع فصل دوم. ۴۱
فهرست منابع.. ۴۳ 
 
مقدمه:
نياز به مديريت و رهبري در همه زمينه هاي فعاليت اجتماعي امري محسوس و حياتي است.منابع انساني و مادي عظيم بدون هدايت و رهبري لايق بزودي رو به اضمحلال و نابودي ميرود.
(علي علاقه بند،اصول مديريت آموزشي،تهران،انتشارات دانشگاه پيام نور1369 ص1 )
 
پيتردراكر در مورد اهميت مديران در سازمانها مي گويد:
((مديران كمياب ترين و در عين حال با ارزش ترين سرماية سازمانها هستند))peter drucke
اما ميـان در ميان مديران آموزشـي به عنوان اداره كنندگان يا مسئولين سازمانـها و واحدهاي آموزشي عوامل اصلي و تعيين كننده آماده سازي و تأمين نيروي انساني ديگر نهادهاي توليدي و خدماتي در جامعه هسـتند كه نقش اساسي و حياتـي در رشد و توسعه جامعه ايفا ميكنند و همچنين عامل موفقيت در امر بهسازي و حتي بازسـازي اين سازمانها محسوب مي گردند،چرا كه مديريـت و مديران آموزشـي لايق و آگاه قادرند با بهره گيري ازتواناييهاي ذاتي،دانش تخصي و تجربيات شغلي اهداف سازمان را با صرف منابع كمتر و كيفيت بهتر تحقق بخشند و اثربخشي و كارآيي سازمان را ارتقاء دهند. 
 (علي شيرازي ،مديريت آموزشي،مشهد،انتشارات جهاد دانشگاهي 1373 ص32)
وظيفه اساسي مديريت آموزشي كمك به فراهم آوردن زمينه ها و شرايط مناسب كار براي معلمين و دانش آموزان وتحقق هدفهاي آموزشي و پيشبرد مؤثر آموزش و يادگيري و در نتيجه پيشرفت امور آموزشي است.
اگر مديران مدارس بخواهند شرايط مناسب تحصيل و رشد دانش آموزان را فراهم آورند تا آنجا كه امكان دارد بايد ايجاد توسعه و گسترش روابط حسنه بين معلمين ،هدفهاي سازمان را از طريـق رضايـت مسندي معلمان بوجود آورنـد. يك مديـر بوجود آورنده جو مدرسه است. ارزشهـا و اعتقـادات و اقدامـات مدير بر رفتـار ديگران اثـر ميگذارد. 
يك مدير ممكن اسـت نبوغ و خلا قيـت را تشـويـق كند يا مدرسـه را همچـون كارخانه اي اداره نمايد. مدير ممكن است راههاي سـازنده را براي نيـل به اهداف پيشنهادكند. ارتباطاتبين اعضا را بهبود بخشد و ديگران را در تصميم گيريها شريك نمايد. در هرصورت اقدام مدير در انجام كارها بر جو سازمان اثر مي گذارد چون:
1-تصميم اجرايي ،رضايت يا عدم رضايت شغلي را تحت تأثير قرار مي دهند.
2-اعضاي سازمان در عكس العمل به عملكرد هاي مديريت يكسان نيستند.
3-عملكردهاي مديريت و رسيدن براي تعيين روندها و شرايط محسوب ميشوند كه مي توانند حل مسايل سازماني را تسهيل نمايند يا اثر بخشي عملكرد سازماني را مانع شوند.
 
بيان مسئله:
در زمـان بوجود آمدن علم مديريـت تا كنون در زمينـه هاي بسـياري بـخصوص مديريت ، پژوهشهاي متعددي در كشورهاي پيشرفته انجام شده است . با مشخص شدن اثرات مثبت و منفـي آن در زمينه هاي تحقيقاتي ،پيشـنهادهايي كاربـردي در بهبود كيفي و كمي امر مديريت ارائه گرديده است.
در كشور ايران نيز پژوهشهاي متعددي در زمينـه مديريت انجام پذيرفته اسـت. با وجود اين ،هنوز شيوه هاي مديريتي ،بخصوص در مدارس تا حدودي نا شناختـه مانده است و پيشـنهادهاي كاربردي مؤثر در بهبود كيفـي مديريت ارائه نگرديـده است. شناخت و به كار گيري مباني علمي سبكهاي مديريتي ، از ضروريات مهم و حياتي در نظام آموزش و پرورش مي باشد.لازم است مورد توجه قرار گيرد،اثرات مثبت و يا منفي هر كدام از سبكها شناخته شوندتا شيوه هاي مؤثر ترغيب و شيـوه –هاي نا مناسب كنارگذارده شوند.در واقع براي سنجش ميزان موفقيت يك مدرسه و يا يك مجتمع آموزشيو يا حتي ميزان پيشرفت تحصيلي دانش آموزان به بررسي نحوة مديـريت در آن سـازمان مي پردازند. لذا در اين تحقـيق سـعي خواهد شـد ((رابطه بين نوع مديـريت مديران آموزشـي مدارس راهنمائي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان)) بررسي شده و به سؤال تحقيق يعني ((آيا رابطه اي بين نوع مديريت آموزشي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان وجود دارد؟)) پاسخ داده شود  و با توجه به نتايج تحقيق ، پيشنهادهاي لازم ارائه گردد.  
اهداف تحقيق به دليل اينكه تحقيقات علمي كافي در زمينه مطالعه و بررسي رابط بين نوع مديريت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان انجام نگرفته است ،و اين امر در آموزش و پرورشداراي اهميت خاص در زمينه اعتلاي مسائل علمي،فرهنگي، اقتصادي،اجتماعي و … در جامعه مي باشد.
از اين رو پژوهش حاضر ، بررسي و مطالعه بين نوع مديريت آموزشي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را هدف اصلي خود قرار دادهتا از اين طريق روشن كند كه چه نـوع مديريت آموزشي بر پيشـرفت تحصيلي دانش آموزان مؤثر اسـت ،تا بـه دست اندركاران با تـوجه بـه جنبه هاي مختـلف پيشنهادهاي لازم جهـت اعمـال نـوع مديريت در مدارس را ارائه دهد.
اهميت و ضرورت مسئله تحقيق:
چيزي كه امروز به آن آموزش و پرورش گفته مي شود،حتي در بهترين مدارس و دانشكده هاي ما به طور يأس آوري نا بهنگام و بي مورد است .والدين محصلين از آموزش و پرورش انتظار دارند كه بچه هايشان را براي زندگي در آينده آماده سازد. آموزگاران هشدار ميدهند كه بي بهره شدن از آموزش و پرورش مناسب شانس و اقبال بچه ها را در دنياي آينده تباه مي كند.
مدرسه هاي ما به جاي آنكه به جامعه جديدي كه در حال پيدايش است چشـم داشته باشند، به يك سيستم در حال مرگ واپسين مي نگرند .همة توانائيشان  در اين جهت بكار گرفته مي شودتا انسـانهايي شبيه به ابزار درست كنند و تحويـل دهند،انسانهايي كه بتوانند در سيستم مختصري كه قبل از خودشان خواهد مرد به زندگي ادامه دهند.
(الوين تافلر،شوك آينده،ترجمه حشمت ا… كامراني،چاپ اول ،تهران،انتشارات مترجم،72 ،ص410 )
بي شك در نظام آموزشي فعلي ما تلاشهاي فراواني براي بهبود چنين وضعي صورت مي گيرد كه سالانه بخش بزرگي از درآمدهاي ملي براي گسترش و 
بهبود كارهاي آموزشي اعم از تهيه تجهيزات آموزشگاهي،احداث مدارس و مؤسسات آموزشي جديد، پرداخت مستمري به كاركنان و بازنشستگان ،ايجاد و تشكيل كلاسهاي ضمن خدمت و… صرف مي شود .با وجود اين مدارس ما هنوز به شيوه هايي كه در نيم قرن گذشته شكست آفرين بوده اند اداره مي شود .(علي علاقه بند ـمباني نظري و اصولي مديريت آموزشي ،چاپ دوم،تهران،انتشارات بعثت،سال71 ص3)
از اواسط قرن بيستم مديريت و رهبري آموزشي دستخوش تحولات و تغييرات قابل توجهي شده است و از رفتارهاي مديريت و رهبري آموزشي در كشور ايران با تحولات و خلاقيتهاي آموزش و پرورش در جهان همخواني ندارد واز مطالعه و تحقيق در مورد مسائل آموزشي در مدارس خبري نيست.
تا زماني كه اقدام به مطالعه و تحقيق از نوع كاربردي نشود و شيوه هاي اثر بخش مديريت در مدارس شناسايي نشود نبايد به روابط اجتماعي و اقتصادي صحيح و بالنده و از همه مهمتر به اعتلاي فرهنگ خود اميدوار باشيم.
در ادبيات مديريتي شاهد سبكهاي مختلف مديريتي هستيم كه هر يك حاصل تحقيقات دامنه دار و تجربيات گرانبهاي مديران برجسته و نظريه پردازان مشهول مديريت است.
اكثر اين نظريه ها و سبكها اثر بخشي خود را در بوته آزمايش نشان دادند.
مديراني كه تنها به يك بعد (رابطه-كار)تأكيد داشته اند از اثر بخشي مطتوبي برخوردار نبوده اند.
تنهامديراني كارا و اثر بخش بودند كه همزمان به هر دو بعد رابطه و كار با قوت بيشتر توجه داشته اند . از اينرودر اين تحقيق در صدد هستيم نشان دهيم كه: 1-آيامديران مدارس به حضور در محل كار و اجراي مقررات اداري از طرف دبيران تأكيد دارند ؟
2-اولويت نيروي انساني را مورد توجه قرار داده و براي حفظ رابطهدوستانه در محيط كاري تلاشي ميكنند ؟
با انجام اين تحقيق مديران ميتوانند با يك نگرش اصلاحي به سبك مديريت خود بازنگري نموده و پيشرفت تحصلي يا عدم پيشرفت تحصيلي دانش آموزان خود را از اين زاويه مورد بررسي قرار دهندو از طرف ديگر نتايج اين تحقيق ميتواند مورد استقاده مسئولان و برنامه ريزان امر تعليم و تربيت قرار گيردودر جلوگيري از افت تحصيلي با اصلاح سبك مديريت مديران مدارس اقدام نمايند.
فرضيه هاي تحقيق :
فرضيه اهم تحقيق:
(( بين سبك مديريت دبيران آموزشي و پيسرفت تحصيلي دانس آموزان رابطه وجود دارد.))
فرضيه يك:
((سبك مديريت رابطه مدار مديران آموزشي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه سوم راهنمايي رابطه وجود دارد.))
 
فرضيه دو:
((سبك مديريت كار مدار مديران آموزشي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه سوم راهنمايي رابطه وجود دارد.)) 
تعزيف مفاهيم و واژه گان : 
1-سبك عبارت است از تعبير و تفسير افراد و گروهها از الگوههاي رفتاري ثابت مدير در كار باما و از طريق آنان .(علي رضاييان ،كدامين سبك مديريت ،نشرية علوم تربيتي 3-4 ،1367)
2-كلمه سبك دقيقأ برابر است با روشي كه رهبر پيروان را تحت نفوذ خود قرار دهد ،(fred luthans .organizatinal.behavior,sixth edition mc grow –hill,1992,P.299  ) 
سبك عبارت است: از زير بناي ساختارنياز فرد ،كه رفتار او در وضعيتهاي مختلف بر مي انگيزد .(خليلي شوريني-1373،ص35 )
3-سبك رهبري يك فرد عبارت است از (( الگوي رفتاري كه مدير هنگام هدايت كردن فعاليتهاي ديگران از خود نشان ميدهد.(پال هرسي و كنت بلاز چارد،مديريت رفتار سازماني ،ترجمه علاقه بند سال 65 ص85)
سبك رهبري عبارت است از ((رفتار ويژه رهبر به منظور انگيزش گروه براي تحقق پاره اي از هدفها.)) (هنسن،مديريت آموزشي و رفتار سازماني ،ترجمه نائلي 1370 ص274)
مديريت عبارت است از ((كار با، افرادوگروهها به منظور كسب اهداف سازماني ))
(علي رضائيان ،مديريت رفتاري سازماني، سال 72 ص188)
5-مديريت كارمدار(task oriented) عبارت است از توجه مديريت به اهداف سازماني از طريق اعمال قوانين و ساختار رسمي سازمان.در اين سبك مديريت ،مدير تلاش ميكند به اهداف سازماني برسد،آنچه براي مدير مهم است رسيدن به هدف سازمان مي باشد.
مديريت كار مدار:
مديران وظيفه مدار كساني هسـتند كه رضايـت اصلـي را از انجـام كاربه دست مي آورند و عزت نفس خود را از دسـت يابي به هـدف حاصل ميكننـد نـه از روابطشان با ديگران.(خليلي شوريني 1373 ص138)
6-مديريت رابطه مدار عبارت است از :توجه مديريت به نيازها و مسائل انساني از طريق برقراري روابط با زيردستان و رسيدن به اهداف سازماني و يا فردي با توجه
به ابعاد انساني .
مديريت رابطه مدار:برخي از مديران رضايت عمده خود رااز روابط شخص خوب با ديگران بدست مي آورند در واقع زماني احساس راحتي ميكنند كه روابط خوبي بـا ديـگران داشـته باشند ،عزت نفس آنها تا حدود زيادي بستـه به اين اسـت كه اطرافيان چه نظري نسبت به آنها ابراز مي دارند (خليلي شوريني 1373 ص138 )
7-پبشرفت تحصيلي Acadamic Achievment  ،منظور افزايش كمي نمرات درسي دانش آموزان در يك مقطع زماني معين يكسال است.
پيشرفت تحصيلي:اصطلاحي به معناي موفقيت در كسب معلومات يا مهارتهاي اكتسابي عمومي يا خصوصي در موضوعهاي درسي است كه معمولا“ بوسيله آزمونهاي ميزان شده standard dized test وآزمونهاي معلم ساخته teacher made test  اندازه گيري مي شود.(علي اكبر سيف،  اندازه گيري و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي ،سال1371 ،ص41)
خلاصه روش اجراي تحقيق:
نوع تحقيق:
نوع تحقيق توصيفي-استنباطي و كاربردي است ! اين تحقيق شيوه هاي مديريت ، مديران آموزشي مدارس واسطه آن با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را بررسي و ارزيابي ميكنند.
هدف عمده اين تحقيق شناسايي سبك هاي موجودمديران آموزشي جامعه آماري ميباشد ،به تعبيرديگر شناسـايي سبـك هاي مديريتي اسـت كه در فرضيه هاي تحقـيق عنوان شده است و همچنين بررسي رابطه هر يك از سبكهاي مورد نظر در جامعه 
آماري با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان است .هدف عمده ديگر اين تحقيق استفاده كاربردي و عملي است كه موقعيت شيوه هاي مديران آموزش مدارس مورد نظر را بررسي و تجزيه و تحليل نموده و از يافته هاي بدست آمده در جهت ترويج سبكهاي اثر بخش و نهي سبكهاي غير اثر بخش استفاده نمايد.
در اين تحقيق جمع آوري اطلاعات علاوه بر استخراج داده ها از سايت رايانه اي امور امتحانات منطقه 15 شهر تهران از طريق پرسشنامه نيز انجام گرفته است .
خلاصه روش انجام تحقيق :
الف)روش كتابخانه اي :جهت بررسي و مطالعه اي نظري موضوع و دسترسي به اطلاعات اوليه مطالعات كتابخانه اي با استفاده از كتب ،مجلات،نشريات مرتبط با موضوع انجام گرفته است.
ب)روش ميداني :
1)جهت شناسايي و تعيين سبكهاي مديريتي پرسشنامه تهيه شده و در بين دبيران توزيع و جمع آوري گرديده است.
2)جهت تعيين پيشرفت تحصيلي با مرا جعه به سايت رايانه واحد امتحانات منطقه 15 و معدل دانش آموزان پايه سوم راهنمايي خرداد سال تحصيلي 81-82 انتخاب و ميانگين معدل محاسبه شده و همچنين تعداد قبول شدگان ،تعداد مردودين استخراج گرديده است.
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.