ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    25 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    25 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    1245
تعداد کل بازدید ها :
    24903137
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
تحقیق نقش حجاب در جامعه
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 55.39 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 134 صفحه
تعداد بازدید : 165 مرتبه


قیمت: 3,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 11

فروشنده ی فایل

maghale33
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : تحقیق نقش حجاب در جامعه

این فایل با فرمت word و آماده پرینت میباشد

فهرست مطالب
مقدمه    ۶
ادیان و برنامه ریزی جنسیتی    ۷
الف) انواع مشارکت    ۸
۱-مشارکت اسمی    ۸
۲-مشارکت رسمی    ۸
مساوات میان زنان ( یک جنس)    ۱۰
مساوات میان زن و مرد ( دو جنس مخالف)    ۱۲
مدیریت بر خود    ۱۳
باز خورد عمل    ۱۴
توسعه روانشناختی مشارکتچ    ۱۴
۳-احساس هویت و منزلت در مشارکت    ۱۵
۴ – پذیرش نقش    ۱۷
۵-رفع از خود بیگانگی    ۱۹
د- شاخصه های مشارکت    ۲۰
و- الگوی مشارکت    ۲۴
مقدمه    ۲۶
۱-زمینه های تهاجم پذیری    ۲۸
۲-ضعف برنامه ریزی فرهنگی    ۲۹
۳-سرعت تغییرات فرهنگی    ۳۱
۴- عناصر منفی فرهنگ    ۳۲
الف- رشد آرزوهای دست نیافتنی ( طول امل)    ۳۲
ب- اشاعه چشم هم چشمی    ۳۳
ج- رشد نابرابریها    ۳۴
د- رشد حرص    ۳۵
هـ – مطلوبیت خشونت    ۳۶
و- رشد تملق    ۳۷
۵-عوارض عناصر منفی فرهنگ    ۳۸
۱-انسجام فرهنگی راه مقابله با فرهنگ بیگانه    ۳۹
۲-بررسی علل شکاف فرهنگی    ۴۰
۳- مهندس اجتماعی    ۴۱
مقدمه    ۴۳
۱-لایه شناختی    ۴۶
۲- لایه عاطفی    ۴۷
۳-لایة رفتاری    ۴۷
شخصیت الگو و معرفی معروف و منکر    ۴۸
مقدمه    ۴۹
توسعه اخلاق مادی    ۵۱
ارتباط زن و مرد در اسلام    ۵۲
نتایج از خود بیگانگی بشر امروز    ۵۳
جایگاه انسانی زن    ۵۴
باید حجاب را بعنوان یک سیستم عرضه کرد    ۵۵
حجاب جلوه ای از فلسفه زندگی    ۵۷
حجاب جلوه معنویت زن    ۵۸
حجاب جلوه توانایی زن    ۵۹
حجاب جلوه منزلت زن    ۶۰
۱-مرد سالاری:    ۶۱
۱/۱- زن انسانی وابسته به مرد است    ۶۲
۲/۱- رضایت زن، منوط به رضایت مرد است    ۶۳
عدم تساوی حقوق زن و مرد    ۶۴
حرکتهای اعتراض آمیز زنان    ۶۵
رابطه مرد سالاری و نهضت های زنان    ۶۵
۳/۱-جلب توجه مرد، هدف زندگی و فعالیت زن    ۶۷
۲-زن سالاری    ۶۹
زن و نظام آموزشی    ۷۱
½- زن و نظام فرهنگی    ۷۲
۲/۲- اهداف مراکز فرهنگی    ۷۳
موارد اعتراض زنان    ۷۵
رویکردهای نهضتهای زنانه    ۷۷
۲/۳- زن و مرد در خانواده مکمل و متمم یکدیگرند    ۷۸
۳/۳-قرن حاضر، زن و معنویت    ۷۹
۴/۳-حجاب، نماد انسانیت سالاری است    ۸۰
۵/۳- حجاب و استعمار    ۸۱
 
مقدمه:
آري اين حجاب است، لباس مشاركتي كه تمامي ابعاد يك مشاركت رسمي الهي را در بردارد. بسياري از ساده انديشان سعي دارند آن را يك لباس مشاركت صرفاً اسمي قلمداد كنند تا از كاركرد آن بكاهند و زن را به پذيرش تحقيرهاي تحميلي شرق و غرب بكشانند.
 اما آنچه كه مبهم است، اين سوال است كه چگونه جامعه اسلامي با وجود اين نمودهاي عيني مقاومت ايثار، باز در پي ابزار ديگري براي مقابله با هجمه هاي ببيگانه مي گردد و از طراحي سيستم تبليغ آن هراس مي كند؟!
 
اديان و برنامه ريزي جنسيتي
اديان بعنوان قويترين منبع فكري كه برنامه ريزي جنسيتي را مطرح نموده اند. براي اين مهم نيز تدابيري را انديشيده اند. در دين اسلام ساز اسلام ابتداي اجتماعي شدن زن و شيوه جامعه پذيري او، در دوران بلوغ با طرحي جامع طراحي گشته است، بلوغ، آغاز زمان اجراي حكم حجاب اسلامي براي زن مسلمان است. اين حكم به مفهوم صحه نهادن بر شيوة صحيح مشاركت در اجتماع، با تكيه بر لباس مشاركت اسلامي است.
اجتماعي شدن دختر در اين سنين، با يادگير اصولي احكام الله پايه ريزي گرديده است. اين امر بهمراه ارائه الگوي شخصيت زنان، فاطمه زهرا (س) به ثبات فرهنگ مشاركت تمسك به الگوي ايده آل اسلامي همچون فاطمه زهرا (عليه سلام) كه در سنين كم به حركت تاريخي ولايي خود دست زد و تاريخ، در مقابل عظمت شخصيت و منزلت او سر تعظيم فرود آورد، با تمسك به لباس مشاركت اسلامي زنان، امنيت فكري و ذهني را براي دختران مسلمان، بهمراه مي آورد كه مي توانند با قدرت و پايداري، قدم به اجتماع نهاده، اظهار عقيده نموده و در مشاركت، عضوي فعال محسوب گردند.
 
الف) انواع مشاركت
حيطه مشاركت وسيع است و بنا به توان و سرماية فكري زن، مشاركت مي تواند انواع مختلفي داشته باشد:
1- مشاركت اسمي
گاهي مشاركت در رعايت حجاب، مشاركتي است. در اين مشاركت. زن سعي مي نمايد از مزاياي آن برخوردار گشته و با همراهي در گروه به نتايج سودمند مشاركت در سطوح ساده دست يابد.
2-  مشاركت رسمي
گاهي مشاركت رسمي است. زيرا فرد با نهادينه كردن اهداف مشاركت، به تعميق و گستردگي ابعاد آن همت گماشته و بعنوان فردي موثر در تصميم گيري ها وارد شده و در نهايت با دست يابي به مديريت بر خود، به مديريت در گروه مي پردازد. گرچه اين سير داراي سلسله مراتب و سطوح مختلف است، اما در ارزشيابي مراتب آن، سن و حتي تحصيلات، نقش چنداني ندارد، زيرا،
«ان تتقوا الله يجعل لكم فرقانا»
« اگر تقوا پيشه كنيد، خداوند قدرت تمايز حق از باطل براي شما قرار مي دهد»
حجاب لباس تقوا است، عارضة صحيح آن، توسعة تقواي فكري و عملي زن مسلمان است و در صورت تحقق كامل آن، به فرقان كه قدرت تمايز حق از باطل است، دست پيدا مي كند. و اين مرحله در مشاركت، مرحلة فرهنگ پذيري است، مرحله اي كه مشاركت كننده براي تعميق اهداف، به سمت علم و تزيكه براي ايفاي رسالت خود حركت كرده و با تمسك به الگوي شخصيت ايده ال خود، مورد تاييد قرار گرفته است.
طراحي حجاب در بهترين زمان ممكن، براي شكل گيري شخصيت زن صورت گرفته است، تا زن تعاملي خود را با استفاده از اين ابزار تكاملي آغاز نمايد، چرا كه بدون ججاب، فراغت لازم را براي دستيابي و درك مراتب بالاتر نخواهد يافت و در راه تكامل، از پرتگاههاي سقوطي كه بر سر راه او قرار مي گيرد، نخواهد رهيد و محك هاي شناخت در او ضعيف خواهد گشت.
لذا در آغاز طرح اجتماعي شدن و مشاركت اصولي زن در اجتماع، اجراي اين حكم قرار داه شده است.
اگر حقيقتاً بطن و معناي حجاب درك شود، تحولي شگرف در زمينه هاي شناخت عرصه هاي تفكر ايجاد خواهد گشت. و در اين ميان نقش اعتماد آفريني حجاب براي زن و قدرمند نمودن او براي رفع شبهات تاريخي، مشخص خواهد گرديد.
ب) اهداف حجاب بعنوان لباس مشاركت اجتماعي زن مسلمان:
 در اين بخش، به چند هدف از اهداف حجاب بصورت خلاصه اشاره مي شود.
1- اصل برابري و مساوات در مشاركت اجتماعي:
تقسيم متعادل امكانات و ايجاد فضاي متوازن براي توسعه و شكوفايي استعدادهاي امت، از اصول اساسي و خدشه ناپذير اهداف الهي است. اين توازن و تعادل در برنامه ريزي جنسيتي، زماني به تحقق خواهد رسيد كه هم مساوات را ميان زن و مرد ( دو جنس متفاوت) و هم بين زنان ( يك جنس) برقرار نمائيم.
-مساوات ميان زنان ( يك جنس):
گسترة امكانات جهت بهره برداري انسان بدون در نظر گرفتن جنسيت- بر اساس اصل مساوات- از اصول اساسي معنويت است. حذف افكار و تلقينات تحميلي كه خلاقيت ها و رشد را تحت الشعاع قرار داده و معادلات منطقي انساني را بسوي تبعيض هاي ناروا مي كشاند، از موارد ضروري است. در محيط سالم فعاليت، مشاركت بايد بر اساس بكارگيري ابزارهاي منطقي انساني باشد. هرگونه اجحاف جلوه گري جنشي يا جسمي، ريا و مكر، در مخدوش نمودن روابط و مناسبات انساني تاثير داشته و حاكميت قانون را با مكر و حيله بسوي حاكميت تبعيض مي كشاند. در سيستم مشاركت اسلامي، افراد نمي توانند هر وسيله و ابزاري را براي بهره بردن از امكانات بيشتر بكار گيرند و در نتيجه موجب محروميت صاحبان حق گردند!!
در ميان تمامي ابزارهاي مشاركت، شايد استفاده از مكر و زيبايي هاي ظاهري و طنازي رفتار، بيشترين تأثير را در خارج كردن مبادلات و ارتباطات انساني از مسير خود داشته است، زيرا فرد طناز سعي دارد از تمامي سرمايه هاي جسمي خود بجاي خلاقيت و سرماية فكري استفاده كرده و از ضعف مردان در برابر قدرت طنازي زنان، بهره گيرد تا امكانات و قدرتها را بسوي خود سرازير نمايد.
 در سيستم مشاركت اسلامي، ابزار مشاركت، ابزاري منطقي و عقلايي است هر گونه حركتي كه به خارج شدن سيستم عقلاني از ضوابط خود كمك نمايد، مطرود است و بعنوان شيوه اي براي حاكميت تبعيض بجاي اجراي عدالت، نه طنازيهاي جسمي و رفتاري، لذا تماي افرادي كه از اين حربه براي سست نمودن تفكر و جلب توجه بسوي خود استفاده مي كنند بعنوان استفاده از حركتي جنون آميز- در جهت نفي تفكر صحيح- مطرود خواهند گرديد.
زنان بايد بدانند نظام مشاركت آنان بر اساس رفتار سليم انساني و تعقل و تفكر، طراحي شده است و در اين روش مهمترين محور: در پايداري، حركت و باور، خود زنان هستند. اين روش، زن را انساني جنسي نمي بيند. بلكه انساني متفكر مي داند كه براي اثر بخشيو كارايي خود در جهت رشد بشريت، گام برداشته و لباس مديريت بر پايه مشاركت اسلامي را بر تن كرده است.
اين تفكر، هر زني را براي خارج كردن سيستم، از عدالت بسوي تبعيض، با استفاده از جنسيت بعنوان ابزار كار بكار گيرد، مطرود تلقي نموده و با او مبارزه خواهد كرد. بدين سبب زنان با تحقق هدف لباس اسلامي خود- يعني مشاركت اسلامي – اصل برابري و مساوات زنان را در مشاركت بر اساس ارائه امتيازهاي فكري و خلاقيتي در اجتماع به ثبوت مي رسانند و هر گونه تحريك تعمدي را در محيط اجتماعي به مثابه تلاش براي بازگرداندن سيستم بسوي تبعيض، تلقي مي نمايند.
 
-مساوات ميان زن و مرد ( دو جنس مخالف):
عدالت اسلامي ايجاب مي نمايد كه امكانات براي رشد تمامي افراد بشر، بر اساس استعداد و خلاقيت آنان گسترش يابد و در اختصاص امكانات به افراد، جنسيت بعنوان عامل تعيين كننده مطرح نباشد.
لباس رسمي مشاركت اسلامي، زنان را به سبب حذف جلوه گريهايي كه بعنوان امتيازات كاذب محسوب ميگردد، در يك سطح قدرتي برابر، در مقابل مردان قرار مي دهد و شيوة مشاركت را براساس ارائه امتيازات منطقي بشري، به پيش مي راند.
حذف جلوه گيري رفتاري و جسمي زن از زن شخصيتي همچون كارگزار رسمي ( با لباس رسمي) مي سازد كه اين كارگزار داراي آنچنان توان فكري است كه نيازي به خدشه دار ساختن روابط در سيستم مشاركت ندارد. و در حقيقت حجاب نه تنها به نيرومند كردن نيروي كار زنان پرداخته بلكه به سبب ايجاد فضاي مناسب، به گستردگي مشاركت آنان كمك مي نمايد.
همچنين حجاب نشان ميدهد كه رهبر مشاركت اسلامي، در برنامه ريزي خود بر نيروي انساني و نگاه داشتن اين نيرو در فضاي سالم فعاليتي، تاكيد مي كند و تلاش دارد نه تنها هرگونه تبعيضي را از روابط كار محو سازد، بلكه به توسعه و پايداري ارزشهاي در بهره وري نيروي انساني مدد نمايد.
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.