ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    18 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    18 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    902
تعداد کل بازدید ها :
    24908377
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
مقاله تعیین میزان اثربخشی یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر تواناییهای ادراکی حرکتی دانش آموزان پسر پایه پنجم دبستانهای شهرستان خوی
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 141.95 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 110 صفحه
تعداد بازدید : 109 مرتبه


قیمت: 4,800 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -12

فروشنده ی فایل

maghale33
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : مقاله تعیین میزان اثربخشی یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر تواناییهای ادراکی حرکتی دانش آموزان پسر پایه پنجم دبستانهای شهرستان خوی

این فایل با فرمت word و آماده پرینت میباشد

فهرست مطالب
مقدمه ۷
بیان مسأله ۱۰
اهمیت و ضرورت تحقیق ۱۲
اهداف تحقیق ۱۴
اهداف جزئی ۱۴
فرضیه های تحقیق ۱۵
محدودیت های تحقیق ۱۶
محدودیتهای خارج از کنترل محقق ۱۶
تعریف عملیاتی واژه ها ۱۶
تعریف حرکت ۲۰
طبقه بندی حرکت ۲۱
مبانی نظری ادراک ۲۴
تعریف ادراک ۲۴
انواع ادراک ۲۵
توانائیهای حرکتی و اهمیت آن ۲۶
توانائیهای جسمانی ۲۷
تواناییهای ادراکی ۲۸
تواناییهای ادارکی – حرکتی ۳۰
نظریه های رشد حرکتی ۳۴
۱- نظریه دید حرکتی گتمن ۳۴
۲-نظریه حرکت آفرینی بارش ۳۵
۳- نظریه سازماندهی مجدد نظام عصبی ۳۶
۴- نظریه حرکتی – ادراکی کفارت ۳۷
آزمونهای حرکتی ۳۹
۱-۱- آزمون اندازه گیری ادراکی – حرکتی کفارت ۳۹
۲- آزمون توانائیهای حرکتی لینلکلن – اوزرتسکی ۴۱
۳- آزمون توانائیهای حرکتی برونینکز – اوزرتسکی ۴۵
کاربردهای کلی حرکتی ۴۸
ابزار جمع آوری اطلاعات ۴۸
۱- آزمون ماتریس های پیشرونده ریون ۴۸
۱-۱- ماتریسهای پیشرونده ریون فرم رنگی کودکان ۴۹
تصریح دستورالعمل ۵۱
۲- اجرای آزمون رشد حرکتی لینیکلن – اوزرتسکی ۵۲
الف- وسایل و تجهیزات لازم : ۵۲
مروری بر تحقیقات انجام شده ۵۶
الف) تحقیقات داخلی ۵۷
ب) تحقیقات خارجی ۶۱
نتیجه گیری ۶۶
روش تحقیق ۶۹
جامعه آماری ۶۹
نمونه آماری ۷۰
متغیرهای تحقیق ۷۱
ابزار تحقیق ۷۲
روش آماری ۷۲
آزمون فرض های تحقیق ۷۴
تعادل پویا ۷۴
فرض اول ۷۴
تعادل ایستا ۷۷
فرض دوم ۷۷
هماهنگی ۸۰
فرض سوم ۸۰
دقت ۸۳
فرض چهارم ۸۳
سرعت حرکت ۸۶
فرض پنجم ۸۶
قدرت ۸۹
فرض ششم ۸۹
توانائیهای ادراکی – حرکتی ۹۱
فرض هفتم ۹۱
خلاصه پژوهش ۹۵
نتایج ۹۶
بحث و بررسی نتایج تحقیق ۹۷
تعادل پویا ۹۷
تعادل ایستا ۹۸
هماهنگی ۹۸
سرعت حرکت ۹۹
قدرت ۹۹
دقت ۱۰۰
توانائیهای ادراکی – حرکتی ۱۰۰
پیشنهادات ۱۰۱
پیشنهادات تربیتی آموزشی ۱۰۱
پیشنهادهای پژوهشی ۱۰۲
منابع ۱۰۳
 
 
 
فصل اول
چنين ارتباطي به انسان اين فرصت را مي دهد كه در تعامل با پديده هاي محيطي از آنها ،‌تجربيات معني داري كسب كند . بنابراين حركت شرايطي را براي كودك فراهم مي سازد كه بر اساس آن مي تواند به اكتشاف دنياي پيرامون خود بپردازد. از طرفي كودك از ابتداي ورود به دنياي ناشناخته پيوسته در اين تلاش است كه به كمك حركت و تربيت به زندگي خوب و سالم و پرطراوت دست يابد و براي دستيابي به نشاط و تندرستي ،‌بايد از ورزش و بهداشت مدد جويد . براي رسيدن به چنين هدفي لازم است معلمان آگاه تربيت بدني با مطالعات گسترده به آموزش صحيح تربيت به كودكان و نوجوانان همت گمارند.(6) 
به همين منظور معلمان و مربيان در صورتي مي توانند در ارتقاء سطح آمورشي شاگردان مؤثر باشد كه به دو نكته زير توجه داشته باشند :
1- تفاوت هاي فردي 
2- اثر اين تفاوت ها بر يادگيري و اجراي مهارت هاي حركتي در فعاليت هاي مختلف ورزشي (19).
آنيتا .ج . هارو  در كتاب طبقه بندي حيطه هاي رواني حركتي مي گويد : «‌ توانائيهاي ادراكي در برگيرنده رفتارهاي شناختي و همچنين رفتارهاي رواني حركتي است كه شامل : تميز حس حركتي ،‌آگاهي از بدن ، تصور فرد از بدن خود ،‌رابطه بدن با اشياي موجود در فضا، تميز بصري ، تميز شنوايي ، تميز لمسي و توانائيهاي هماهنگ كننده مي باشد (35) به عقيده بسياري از محققان عملكردهاي حركتي و ادراكي غير قابل تفكيك هستند و غني نمودن تجارب حركتي معمولاً توانائيهاي فرد را ساخت بندي و درك مؤثر وقايعي را كه با آنها روبرو مي شود افزايش مي دهد. آنها همچنين معتقدند كه كاركرد مؤثر توانائيهاي ادراكي براي رشد فراگير در حيطه هاي سه گانه تربيتي ( شناختي ، عاطفي و رواني – حركتي ) ضروري است . اين توانائيها فراگير را در تعبير و تفسير محركات كمك مي كنند و باعث مي گردند كه فرد توانايي لازم جهت سازگاري با محيط پيرامون خود را بدست آورد. (35)
همچنين ج- هارو در همان كتاب ، توانائيهاي جسماني را در برگيرنده خصوصياتي نظير : قدرت عضلاني ، استقامت دستگاههاي گردش خون و تنفس ،‌انعطاف پذيري و چالاكي مي داند. توانائيهاي جسماني ،‌جهت عملكرد مؤثر و كارآمد فرد در حيطه رواني – حركتي لازم و ضروري است . اگر اين خصوصيات بطور كامل رشد و گسترش نيابند در رشد و حركت پيشرفته مهارتي فرد مانع ايجاد خواهد شد (35)
بنظر مي رسد اگر جريان رشدي كودك ، مراحل طبيعي خود را سپري ننمايد و بطور درست نيروهاي بالقوه او بالفعل در نيايند ، فرايند ادراكي او دچار اشكال شده ،‌بطوريكه موفقيت فرد را در تمام مراحل زندگي تحت الشعاع قرار مي دهد. پس بطور مسلم مي توان گفت كه طرح و اجراي برنامه هاي حركتي خصوصاً در مدارس درصد جدول ارزشگذاري است . به همين منظور تمامي صاحبنظران بر اهميت و ضرورت تربيت بدني در مقاطع سني پايين تأكيد نموده و علت اين تأكيد و ارزشگذاري را در خصوصيات و حساسيت سنين رشد و بويژه توجه به اين مطلب كه پايه هاي اساسي دنياي شخصيت انسان در دوران كودكي پي ريزي مي گردد ، دانسته اند . بطوريكه گزل  در اين زمينه گفته است : « كودك در پنج سالگي نسخه كوچك شخص جواني است كه بعداً خواهد شد.» (19)
از طرفي كودك سالم بطور طبيعي در دوران رشد ، اندام هاي حسي شنوايي و بينيايي اش رشد و تكامل لازم را خواهند كرد ، اما در فرايند رشد متعارف ، جهت بهبودي توانائيهاي ادراكي – حركتي (‌هماهنگي ، تعادل ، سرعت ، دقت و قدرت ) آموزش دقيق و مناسب بايد اعمال شود. 
منظور از آموزش مناست ، انجام برنامه هاي صحيح و متد اولي كه باعث شكوفايي استعدادهاي حركتي – ذهني كودك مي گردد. علاوه بر اين متخصصان ، تربيت بدني را بعنوان يكي از روش هاي مؤثر و كارساز در امر شناسايي استعدادها و رشد و شكوفايي توانائيهاي بالقوه كودكان معرفي مي نمايد. 
از طرفي عوامل متعددي مانند زمينه هاي اقتصادي و اجتماعي و چگونه گذراندن دوران كودكي و نوجواني مي تواند فقر حركتي يا پرتحركي را دامن زده و طراوت و شادابي جسماني كودكان را متزلزل نمايد . بعلاوه در جند سال گذشته برنامه هاي ادراكي – حركتي در مدارس اروپا و امريكا توسعه يافته است و دانشمنداني مثل بي لس   ، بريس  ، اسپنجاد  ، اوزرتسكي   ، لينكلن   ، اسلوان  ، برونينكز  در خصوص سنجش رشد حركتي كودكان با تكيه بر عوامل ارثي ، تحقيقتي انجام داده اند (6) ولي در خصوص اثر فعاليت بدين بر توانائيهاي ادراكي – حركتي در ايران تحقيقات اندكي صورت گرفته است . لذا محقق با آگاهي از مسايل و مشكلات موجود به بررسي تأثير فعاليت بدني بر توانائيهاي ادراكي – حركتي دانش آموزان مقطع ابتدايي مبادرت مي ورزد.
اميد است كه با انجام چنين تحقيقاتي بتوان با ارائه يك سري برنامه هاي فعاليت بدني براي دانش آموزان مقطع ابتدايي به توسعه و تكامل عاطفي ، فكري ، اجتماعي و جسماني كودكان كمك نمود. 
بيان مسأله 
رشد حركتي كودك در طول زندگي تغيير مي كند و همزمان با تغييرات حركتي ، ساير تغييرات رواني – اجتماعي نيز ملاحظه مي شود. بنابراين توجه به رشد و تكامل حركتي كودك در حقيقت توجه به رشد عمومي و همه جانبه كودك مي باشد . در اين بين ، توانائيهاي ادراكي – حركتي يكي از مهمترين عوامل در رشد همه جانيه كودكان و همچنين در پرورش استعدادهاي ورزشي و پيشرفت و ترقي در ورزش و تربيت بدني مي باشد . 
پايه و اساس استعدادهاي حركتي ورزشي در اوايل كودكي شكل مي گيرد و بستگي زيادي به توانائيهاي ادراكي – حركتي كودكان دارد . لذا اين موضوع از اهميت بسياري برخوردار مي باشد . گرچه توانائيهاي ادراكي – حركتي با نسبت هاي متفاوتي زائيده وراثت و محيط است ولي يكي از عوامل محيطي بسيار مهم در رشد توانائيهاي ادراكي –حركتي كودكان چگونگي طي شدن سالهاي اوليه و حساس كودك مي باشد (21).
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.