ورود کاربران
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین
وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
14 نفر
اعضا :
0 نفر
مجموع :
14 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
1211
تعداد کل بازدید ها :
24906998
گزارشات سایت
فايل هاي رايگان:
105 فايل
فایل های غیر رایگان :
4,490 فايل
فایل های ويژه:
220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
2,244 كاربر
مقاله کاربرد کامپوزیت های FRP در سازه های بتن آرمه
دسته بندي : پروژه و مقاله,عمران و متالوژی
حجم فایل : 342.74 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 39 صفحه
تعداد بازدید : 138 مرتبه
حجم فایل : 342.74 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 39 صفحه
تعداد بازدید : 138 مرتبه
دانلود رایگان است
برای دریافت فایل بروی دانلود کلیک کنید
برای دریافت فایل بروی دانلود کلیک کنید
فروشنده ی فایل
توضیحات :
عنوان : مقاله کاربرد کامپوزیت های FRPدر سازه های بتن آرمه
این فایل با فرمت word و آماده پرینت می باشد
فهرست مطالب
خلاصه ۵
۱ – مقدمه ۷
۲ – راه حل مساله ۹
۳ – ساختار مصالح FRP 10
3-1- الیاف شیشه ۱۱
فایبرهای شیشه در چهار دسته طبقهبندی میشوند ۱۱
۳-۲- الیاف کربن ۱۱
الیاف کربن در دو دسته طبقهبندی میشوند ۱۱
۳-۳- الیاف آرامید ۱۲
۴- انواع محصولات FRP 12
5– میلههای کامپوزیتی FRP 14
6 – مشخصات اساسی محصولات کامپوزیتی FRP 15
6-1- مقاومت در مقابل خوردگی ۱۵
۶-۲- مقاومت ۱۶
۶-۳- مدول الاستیسیته ۱۶
۶-۴- وزن مخصوص ۱۶
۶-۵- عایق بودن ۱۷
۶-۶- خستگی ۱۷
۶-۷- خزش ۱۷
۶-۸ – چسبندگی با بتن ۱۸
۶-۹- خم شدن ۱۸
۶-۱۰- انبساط حرارتی ۱۸
۷- دوام کامپوزیتهای FRP 19
مکانیزمهایی که دوام کامپوزیتها را کنترل میکنند عبارتند از : ۱۹
۱) تغییرات شیمیایی یا فیزیکی ماتریس پلیمر ۱۹
۲) از دست رفتن چسبندگی بین فایبر و ماتریس ۱۹
۳) کاهش در مقاومت و سختی فایبر ۱۹
۷-۱- پیر شدگی فیزیکی ماتریس پلیمر ۲۰
۷-۲- تأثیر رطوبت ۲۱
الف- تأثیر رطوبت بر ماتریس پلیمری ۲۱
ب – تأثیر رطوبت بر فایبرها ۲۳
ج- رفتار عمومی کامپوزیتهای اشباع شده با آب ۲۳
۷-۳- تأثیرات حرارتی – رطوبتی ۲۴
۷-۴- محیط قلیایی ۲۵
۷-۵- تأثیر دمای پائین ۲۵
۷-۶- تأثیرات سیکلهای حرارتی در دمای پایین (یخزدن- ذوب شدن) ۲۷
۷-۷- تأثیر تشعشع امواج ماوراء بنفش (UV) 28
8- استفاده از مواد FRP به عنوان مسلح کنندة خارجی در سازهها ۲۹
مقاوم سازی سازههای بتن آرمه با مواد FRP 29
مشکلات ساخت صفحات فولادی سنگین در کارگاه ساختمان.. ۳۰
۹ – خلاصه و نتیجه گیری ۳۴
۱۰- مراجع ۳۶
خلاصه
خوردگي قطعات فولادي در سازههاي مجاور آب و نيز خوردگي ميلگردهاي فولادي در سازههاي بتن آرمه اي كه در معرض محيطهاي خورندة كلروري و كربناتي قرار دارند، يك مسالة بسيار اساسي تلقي ميشود. در محيطهاي دريايي و مرطوب وقتي كه يك سازة بتنآرمة معمولي به صورت دراز مدت در معرض عناصر خورنده نظير نمكها، اسيدها و كلرورها قرار گيرد، ميلگردها به دليل آسيب ديدگي و خوردگي، قسمتي از ظرفيت خود را از دست خواهند داد. به علاوه فولادهاي زنگ زده بر پوستة بيروني بتن فشار ميآورد كه به خرد شدن و ريختن آن منتهي ميشود. تعمير و جايگزيني اجزاء فولادي آسيب ديده و نيز سازة بتن آرمهاي كه به دليل خوردگي ميلگردها آسيب ديده است، ميليونها دلار خسارت در سراسر دنيا به بار آورده است. به همين دليل سعي شده كه تدابير ويژهاي جهت جلوگيري از خوردگي اجزاء فولادي و ميلگردهاي فولادي در بتن اتخاذ گردد كه از جمله ميتوان به حفاظت كاتديك اشاره نمود. با اين وجود براي حذف كامل اين مساله، توجه ويژه اي به جانشيني كامل اجزاء و ميلگردهاي فولادي با يك مادة جديد مقاوم در مقابل خوردگي معطوف گرديده است. از آنجا كه كامپوزيتهاي FRP (Fiber Reinforced Polymers/Plastics) بشدت در مقابل محيطهاي قليايي و نمكي مقاوم هستند كه در دو دهة اخير موضوع تحقيقات گستردهاي جهت جايگزيني كامل با قطعات و ميلگردهاي فولادي بودهاند. چنين جايگزيني بخصوص در محيطهاي خورنده نظير محيطهاي دريايي و ساحلي بسيار مناسب به نظر ميرسد. در اين مقاله مروري بر خواص، مزايا و معايب مصالح كامپوزيتي FRP صورت گرفته و قابليبت كاربرد آنها به عنوان جانشين كامل فولاد در سازههاي مجاور آب و بخصوص در سازة بتن آرمه، به جهت حصول يك سازة كاملاً مقاوم در مقابل خوردگي، مورد بحث قرار خواهد گرفت.
1 – مقدمه
تعمير و جايگزيني سازههاي بتني آسيبديده ميليونها دلار خسارت در دنيا به دنبال داشته است. در امريكا، بيش از 40 درصد پلها در شاهراهها نياز به تعويض و يا بازسازي دارند ]2[. هزينة بازسازي و يا تعمير سازههاي پاركينگ در كانادا، 4 تا 6 ميليارد دلار كانادا تخمين زده شده است ]3[. هزينة تعمير پلهاي شاهراهها در امريكا در حدود 50 ميليارد دلار برآورد شده است؛ در حاليكه براي بازسازي كلية سازههاي بتن آرمة آسيبديده در امريكا در اثر مسالة خوردگي ميلگردها، پيشبيني شده كه به بودجة نجومي 1 تا 3 تريليون دلار نياز است ]3[ !
از مواردي كه سازههاي بتن آرمه به صورت سنتي مورد استفاده قرار ميگرفته، كاربرد آن در مجاورت آب و نيز در محيطهاي دريايي بوده است. تاريخچه كاربرد بتن آرمه و بتن پيشتنيده در كارهاي دريايي به سال 1896 بر ميگردد ]4[. دليل عمدة اين مساله، خواص ذاتي بتن و منجمله مقاومت خوب و سهولت در قابليت كاربرد آن چه در بتنريزي در جا و چه در بتن پيشتنيده بوده است. با اين وجود شرايط آب و هوايي و محيطي خشن و خورندة اطراف سازههاي ساحلي و دريايي همواره به عنوان يك تهديد جدي براي اعضاء بتن آرمه محسوب گرديده است. در محيطهاي ساحلي و دريايي، خاك، آب زيرزميني و هوا، اكثراً حاوي مقادير زيادي از نمكها شامل تركيبات سولفور و كلريد هستند.
در يك محيط دريايي نظير خليج فارس، شرايط جغرافيايي و آب و هوايي نامناسب، كه بسياري از عوامل خورنده را به دنبال دارد، با درجة حرارتهاي بالا و نيز رطوبتهاي بالا همراه شده كه نتيجتاً خوردگي در فولادهاي به كار رفته در بتن آرمه كاملاً تشديد ميشود. در مناطق ساحلي خليج فارس، در تابستان درجة حرارت از 20 تا 50 درجة سانتيگراد تغيير ميكند، در حاليكه گاه اختلاف دماي شب و روز، بيش از 30 درجة سانتيگراد متغير است. اين در حالي است كه رطوبت نسبي اغلب بالاي 60 درصد بوده و بعضاً نزديك به 100 درصد است. به علاوه هواي مجاور تمركز بالايي از دياكسيد گوگرد و ذرات نمك دارد [5]. به همين جهت است كه از منطقة دريايي خليج فارس به عنوان يكي از مخربترين محيطها براي بتن در دنيا ياد شده است [6]. در چنين شرايط، تركها و ريزتركهاي متعددي در اثر انقباض و نيز تغييرات حرارتي و رطوبتي ايجاد شده، كه اين مساله به نوبة خود، نفوذ كلريدها و سولفاتهاي مهاجم را به داخل بتن تشديد كرده، و شرايط مستعدي براي خوردگي فولاد فراهم ميآورد [7-9]. به همين جهت بسياري از سازههاي بتن مسلح در نواحي ساحلي ايران نظير سواحل بندرعباس، در كمتر از 5 سال از نظر سازهاي غير قابل استفاده گرديدهاند.
نظير اين مساله براي بسياري از سازههاي در مجاورت آب، كه در محيط دريايي و ساحلي قرار ندارند نيز وجود دارد. پايههاي پل، آبگيرها، سدها و كانالهاي بتن آرمه نيز از اين مورد مستثني نبوده و اغلب به دليل وجود يون سولفات و كلريد، از خوردگي فولاد رنج ميبرند.
2 – راه حل مساله
تكنيكهايي چند، جهت جلوگيري از خوردگي قطعات فولادي الحاقي به سازه و نيز فولاد در بتن مسلح توسعه داده شده و مورد استفاده قرار گرفته است كه از بين آنها ميتوان به پوشش اپوكسي بر قطعات فولادي و ميلگردها، تزريق پليمر به سطوح بتني و حفاظت كاتديك ميلگردها اشاره نمود. با اين وجود هر يك از اين تكنيكها فقط تا حدودي موفق بوده است [10]. براي حذف كامل مساله، توجه محققين به جانشين كردن قطعات فولادي و ميلگردهاي فولاي با مصالح جديد مقاوم در مقابل خوردگي، معطوف گرديده است.
مواد كامپوزيتي (Fiber Reinforced Polymers/Plastics) FRP موادي بسيار مقاوم در مقابل محيطهاي خورنده همچون محيطهاي نمكي و قليايي هستند. به همين دليل امروزه كامپوزيتهاي FRP، موضوع تحقيقات توسعهاي وسيعي به عنوان جانشين قطعات و ميلگردهاي فولادي و كابلهاي پيشتنيدگي شدهاند. چنين تحقيقاتي به خصوص براي سازههاي در مجاورت آب و بالاخص در محيطهاي دريايي و ساحلي، به شدت مورد توجه قرار گرفتهاند.
3 – ساختار مصالح FRP
مواد FRP از دو جزء اساسي تشكيل ميشوند؛ فايبر (الياف) و رزين (مادة چسباننده). فايبرها كه اصولاً الاستيك، ترد و بسيار مقاوم هستند، جزء اصلي باربر در مادة FRP محسوب ميشوند. بسته به نوع فايبر، قطر آن در محدودة 5 تا 25 ميكرون ميباشد [11].
رزين اصولاً به عنوان يك محيط چسباننده عمل ميكند، كه فايبرها را در كنار يكديگر نگاه ميدارد. با اين وجود، ماتريسهاي با مقاومت كم به صورت چشمگير بر خواص مكانيكي كامپوزيت نظير مدول الاستيسيته و مقاومت نهايي آن اثر نميگذارند. ماتريس (رزين) را ميتوان از مخلوطهاي ترموست و يا ترموپلاستيك انتخاب كرد. ماتريسهاي ترموست با اعمال حرارت سخت شده و ديگر به حالت مايع يا روان در نميآيند؛ در حاليكه رزينهاي ترموپلاستيك را ميتوان با اعمال حرارت، مايع نموده و با اعمال برودت به حالت جامد درآورد. به عنوان رزينهاي ترموست ميتوان از پلياستر، وينيلاستر و اپوكسي، و به عنوان رزينهاي ترموپلاستيك از پليوينيل كلريد (PVC)، پلياتيلن و پلي پروپيلن (PP)، نام برد [3].
فايبر ممكن است از شيشه، كربن، آراميد و يا وينيلون باشد كه در اينصورت محصولات كامپوزيت مربوطه به ترتيب به نامهاي GFRP، CFRP،AFRP و VFRP شناخته ميشود. در ادامه شرح مختصري از بعضي از فايبرهاي متداول ارائه خواهد شد.
3-1- الياف شيشه
فايبرهاي شيشه در چهار دسته طبقهبندي ميشوند [10]؛
1 – E-Glass: متداول ترين الياف شيشه در بازار با محتواي قليايي كم، كه در صنعت ساختمان به كار ميرود، (با مدول الاستيسيتة ، مقاومت نهايي ، و كرنش نهايي ).
2 – Z-Glass: با مقاومت بالا در مقابل حملة قليائيها، كه در توليد بتن اليافي به كار گرفته ميشود.
3 – A-Glass: با مقادير زياد قليايي كه امروزه تقريباً از رده خارج شده است.
4 – S-Glass: كه در تكنولوژي هوا-فضا و تحقيقات فضايي به كار گرفته ميشود و مقاومت و مدول الاستيسيتة بسيار بالايي دارد، ( و ).
3-2- الياف كربن
الياف كربن در دو دسته طبقهبندي ميشوند؛
1- الياف كربني از نوع PAN در سه نوع مختلف هستند. تيپ I كه تردترين آنها با بالاترين مدول الاستيسيته محسوب ميشود.( و ). تيپ II كه مقاومترين الياف كربن است ( و )؛ و نهايتاً تيپ III كه نرمترين نوع الياف كربني با مقاومتي بين تيپ I و IIميباشد.
2 – الياف با اساس قيري(Pitch-based) كه اساساً از تقطير زغال سنگ بدست ميآيند. اين الياف از اليافPAN ارزانتر بوده و مقاومت و مدول الاستيسيتة كمتري نسبت به آنها دارند ( و ).
لازم به ذكر است كه الياف كربن مقاومت بسيار خوبي در مقابل محيطهاي قليايي و اسيدي داشته و در شرايط سخت محيطي از نظر شيميايي كاملاً پايدار هستند.
3-3- الياف آراميد
آراميد،يك كلمة اختصاري از آروماتيك پليآميد است [12].آراميداساساً الياف ساختة دست بشر است كه براي اولين بار توسط شركت DuPont در آلمان تحت نام كولار (Kevlar) توليد شد.چهارنوع كولار وجود دارد كه از بين آنها كولار 49 براي مسلح كردن بتن، طراحي و توليد شده و مشخصات مكانيكي آن بدين قرار است: و .
4- انواع محصولات FRP
1- ميله هاي كامپوزيتي: ميلههاي ساخته شده از كامپوزيتهاي FRPهستند كه جانشين ميلگردهاي فولادي در بتن آرمه خواهند شد. كاربرد اين ميلهها به دليل عدم خوردگي، مساله كربناسيون و كلراسيون را كه از جمله مهمترين عوامل مخرب در سازههاي بتن آرمه هستند، به كلي حل خواهند نمود.
2- شبكههاي كامپوزيتي: شبكههاي كامپوزيتي FRP (Grids) محصولاتي هستند كه از برخورد ميلههاي FRP در دو جهت و يا در سه جهت ايجاد ميشوند. نمونهاي از اين محصول، شبكة كامپوزيتي NEFMAC است كه از فايبرهاي كربن، شيشه يا آراميد و رزين وينيل استر توليد ميشود و منجمله براي مسلح كردن بتن مناسب است.
3- كابل، طناب و تاندنهاي پيشتنيدگي: محصولاتي شبيه ميلههاي كامپوزيتي FRP، ولي به صورت انعطافپذير هستند، كه در سازههاي كابلي و بتن پيش تنيده در محيطهاي دريايي و خورنده كاربرد دارند. اين محصولات در اجزاء پيشتنيدة در مجاورت آب نيز بكار گرفته ميشوند.
نظرات کاربران :
نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.