ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    7 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    7 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    423
تعداد کل بازدید ها :
    24900215
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
مقاله ارزیابی رفتار تنش کرنش سنگها با استفاده از دستگاه آزمایش خود کنترل
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,زمین شناسی
حجم فایل : 1.47 مگابايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 44 صفحه
تعداد بازدید : 179 مرتبه


قیمت: 2,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 2

فروشنده ی فایل

maghale33
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : مقاله ارزیابی رفتار تنش کرنش سنگها با استفاده از دستگاه آزمایش خود کنترل

این فایل با فرمت WORD و آماده پرینت می باشد

فهرست مطالب
 
چكيده 1
رفتار شكننده و خميري 2
مفهوم اندركنش ماشين – نمونه (مفهوم ماشين ، نرم و سخت)  5
عامل مؤثر در شكست كنترل شده سنگها در ماشين آزمايش 8
اصول و مباني دستگاههاي خود كنترل 16
خلاصه اي از مطالعات انجام شده و نتايج حاصل از آن توسط دستگاه خودكنترل 20
نتيجه گيري 28
خلاصه و پيشنهاد 30
منابع 31
 
چكيده
 اين نوع دستگاه ها در مكانيك سنگ تحت عنوان خود كنترل ( servo- control) مورد استفاده قرار مي گيرد. در اين مقاله سعي شده است تا حدودي مكانيزم رفتاري سنگ ها در بارگذاري، كاربرد منحني هاي كامل تنش- كرنش سنگ ها، انواع آزمايش هايي كه توسط اين نوع دستگاه ها در دنيا انجام شده است و در پايان اندركنش ماشين- نمونه، تاثير سختي ماشين و نمونه در بدست آوردن اين نوع منحني ها و به طور كلي اصول و كليات دستگاه هاي خود كنترل به تفصيل پرداخته شود.
كلمات كليدي: رفتار شكننده، رفتار خميد، خود كنترل، تنش. كرنش، سختي
 
1- رفتار شكننده و خميري
سنگ ها در اثر بارگذاري و اعمال تنش دچار دو نوع شكست مي گردند. يكي شكست شكننده است و ديگري رفتار خميري مي باشد
شكست شكننده وقتي اتفاق مي افتد كه توانايي سنگ در تحمل بار با افزايش تغيير شكل كاهش مي يابد. شكست شكننده اغلب مرتبط با تغيير شكل دايمي كوچك يا بدون تغيير شكل دايمي قبل از شكست نهايي بوده و به شرايط آزمايش بستگي دارد كه ممكن است به صورت ناگهاني و انفجار گونه رخ دهد. شكست ناگهاني و انفجار گونه سنگها در معادن عميق و با سنگ هاي سخت رخ مي دهد. در شكل (1) منحني تنش- كرنش شكننده ارائه شده است.
 
 
شكل 1- منحني تنش- كرنش شكننده در فشار ت محوري
ماده اي داراي رفتار خميري مي باشد كه بتواند تغيير شكل دايمي را بدون از دست دادن توان خود در تحمل بار ادامه دهد. اكثر سنگ ها در فشارهاي جانبي و درجه حرارت هايي كه در كارهاي عمراني و معدني با آنها مواجه مي شويم، رفتاري شكننده دارند. ميزان خميري با افزايش فشار جانبي و افزايش درجه حرارت افزايش مي يابد، ولي در سنگ ها هوازده، توده هاي سنگي شديداً درزدار و بعضي از سنگ ها مثل سنگ هاي تبخيري نيز در شرايط معمول مهندسي پديده خميري اتفاق مي افتد. در شكل (2) منحني تنش- كرنش خميري ارائه شده است.
 
شكل 2- منحني تنش- كرنش براي رفتار خميري در فشار
افزايش فشار جانبي، سنگ را به مرحله انتقال از شكنندگي به خميري مي رساند. اين مرحله، حدي از فشار جانبي است كه رفتار سنگ از نوع شكننده به خميري كامل انتقال مي يابد. بايرلي (3) فشار انتقال از شكنندگي به خميري را حدي از فشار جانبي تعريف كرده است كه در آن تنش مورد نياز براي تشكيل صفحه شكست در نمونه سنگ برابر  با تنشي است كه موجب لغزش روي آن صفحه مي شود.
همان طور كه اشاره شد، شكست شكننده كه در سنگها تحت شرايط آزمايشگاهي يا شرايط صحرايي رخ ميد هد، اغلب به طور طبيعي ناگهاني. انفجار گونه و غير كنترل شده است. در ساير موارد از قبيل پايه هاي معدني، ممكن است سنگ بعد از ظرفيت باربري  نهايي خود، در حالت كنترل شده بشكند و تغيير شكل دهد و در مقدار بار كمتري به تعادل برسد. در حالت اول، شكست انفجار گونه در تنش نهايي رخ مي دهد، و بخش بعد از اوج منحني تنش – كرنش ثبت نخواهد شد. در حالت دوم، شكست  تدريجي سنگ قابل مشاهده بوده و بخش بعد از اوج منحني تنش- كرنش ثبت خواهد شد.
اينكه كدام يك از اين دو شكل عمومي رفتار رخ خواهد داد، بستگي به سختي نسبي نمونه بارگذاري شده و سيستم بارگذاري دارد ( اعم از اينكه اين سيستم ماشين آزمايش در  آزمايشگاه باشد يا توده سنگي كه يك حجم درجا و در محل سنگ را در برگرفته و بار وارد مي كند) در آزمايشگاه احتمال شكست كنترل نشده را مي توان با به كارگيري دستگاه هاي آزمايش با سختي بالا يا با دستگاه هاي خود كنترل كاهش داد.
در عمل كاربرد اين منحني ها و مفهوم منحني تنش- كرنش يا منحني هاي نيرو- تغيير مكان سنگ هاي شكننده و توده هاي سنگي براي درك صحيح و تحليل رفتاري سنگ هايي كه شديداً تحت تنش هستند( از قبيل پايه هاي معدني و يا سازه هاي زير زميني) پر اهميت و حياتي است رسم اين منحني هاي تنش- كرنش بهترين توصيف را از نحوه تغيير شكل سنگ ها در سطوح مختلف تنش ارائه مي دهند پاره اي از كاربردهاي منحني هاي تنش – كرنش به شرح زير است.
1- طراحي پيلار هاي معدني در روش معدني كاري اتاق و پايه،
2- پيش بيني رفتار سنگ در دراز مدت،
3- پيش بيني رفتار سازه تحت بارهاي تناوبي،
4- تعيين رفتار توده هاي سنگي،
5- پيش بيني عكس العمل توده سنگ حين حفاري هاي زير زميني
2- مفهوم اندر كنش ماشين- نمونه ( مفهوم ماشين نرم و سخت)
وقتي ماده اي شكننده مثل سنگ در ماشين بارگذاري معمولي تحت نيروي فشار قارارمي گيرد، با افزايش بار مقداري انرژي كرنشي الاستيك در بدنه ماشين ذخيره مي شود. در چنين ماشين هايي كه تحت عنوان ماشين نرم شناخته مي شوند. پس از رسيدن نمونه به مقاومت نهايي و گسيختگي، انرژي كرنش الاستيكي ذخيره شده در ماشين به صورت ناگهاني، آزاد شده و صفحانت بارگذاري ماشين به سرعت به سمت يكديگر حركت مي كنند. اين حركت ناگهاني باعث خرد شدگي شديد نمونه و در نتيجه موجب شكست انفجاري آن مي گردد.
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.