ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    9 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    9 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    933
تعداد کل بازدید ها :
    24899016
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
مقاله خانواده و نقش آن در گرایش جوانان به نماز
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 34.01 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 26 صفحه
تعداد بازدید : 403 مرتبه


قیمت: 1,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 3

فروشنده ی فایل

maghale33
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : مقاله خانواده و نقش آن در گرایش جوانان به نماز

این فایل با فرمت WORD و آماده پرینت می باشد

فهرست مطالب
 
عنوان  صفحه
چكيده 1
مقدمه 3
نقش الگوي والدين 5
حساسيت نسل جوان 6
تشويق به ايمان و معنويت 7
نقش خانواده در تقويت رفتارهاي مذهبي 7
چه كنيم تا جوانان دين را آسان بپذيرند؟ 8
شرايط مربيان دين 9
ارزش خانواده در تفكر اسلامي 9
ارتباط خانواده با محيط هاي آموزشي 10
مشكل مربيان در ارتباط با نوجوانان و جوانان 11
ضرورت توجه نماز 11
رعايت اعتدال در برخورد با جوانان 11
عكس العملهاي مناسب در قبال رفتارهاي ديني فرزندان 12
حضور در مجامع و محافل نماز باعث تشويق به اين امر مي شود.  12
ايجاد ارتباط بين زيبايي و نماز 12
علل بي توجهي به نماز در بعضي از نوجوانان و جوانان 13
در طريق اصلاح 13
شيوه هاي جلب و جذب جوانان به نماز 14
اعمال روشهاي مناسب براي تشويق جوانان و نوجوانان به نماز  15
اصول اعمال روشها 16
قواعدي كه بايد براي جذب فرزندان به نماز رعايت كرد 16
زمينه هاي ديگر 17
- پرهيز از اين راه ها 18
- آثار اخلاقي و تربيتي نماز 18
- پاسخ به يك سوال و تأثير تربيتي مراعات وقت نماز 19
- نتيجه گيري 21
چكيده
در هر كدام از بيداري ها بايد به تربيت صحيح، محيط مناسبي را بوجود آورد تا رشد و تعالي جوان را به همراه داشته باشد. در دوره جواني، شرايط و امكاناتي پديد مي آيد كه گرد و خاك فطرت به كنار مي‌رود و با هشياري فطرت مذهب هم بيدار مي شود. اين بيداري در نوجوان عاملي براي رشد معنوي و اخلاقي مي شود ديد و بينش و نگرش خاص نسبت به جهان در او بوجود مي آيد جهان بيني او عوض مي شود و وجدان هم در او بيدار شده و خود راي خويشتن قاضي و داور است اگر گناه و خطايي مرتكب شود خود را سرزنش مي كند اين بيداري خود از عنايات لطيف الهي و عاملي براي خود كنترلي است.
درآموزش و تعليم هر موضوع، اصول و مباني ساختار آن موضوع از اهيمت ويژه و اساسي برخورداراست نياز به پرستش ونيايش يكي از نيازهاي اساسي و عميق است كه در عمق روان بشر وجود دارد. انسان به اقتضاي فطرت الهي خود و به دليل آنكه موجودي است چند بعدي و به اعتبار كرامتي كه داراي ميل ها و جاذبه هاي معنوي است كه ساير موجودات فاقد آن هستند.
بنابراين در دعوت جوانان و نوجوانان به دين و نماز بايد به گونه اي عمل كنيم كه آنها احساس آزادي كنند يعني نبايد هيچ گاه آنها را مجبور به دينداري كنيم يا براي انيكه مثلاً ديندار شوند به آنها مزاياي زيادي بدهيم بايد بتوانيم آنها را به عقيده اي معتقد كنيم، آن اعتقاد دروني خواهد بو. يعني اعتقاد كه نه براي جلب منفعت است و نه به دليل ترس از قدرت خانواده مهمترين متولي تعليم و تربيت دين بچه هاست براي انجام درست اينكار بايد ابتدا انس ديني ايجاد شود و بچه عادت كند به انجام تعاليم ديني از جمله نماز بعد معرفت ديني بوجود مي آيد با استدلال و تجربه و تحليل مسائل ديني زمينه تفكر ديني فراهم مي گردد براي تجزيه و تحليل مسائل ديني، لازم است با استفاده از سخنان بزرگان، اشعار ارزشمند سعدي، مولوي. حافظ و ... زمينه جذابيت و آشنايي با رازها و اسرار نماز و تفكر براي نيل به معرفت ديني را فراهم كنند. نقش خانواده و اطرافيان در اين دوره بسيار حساس است زيرا با هدايت جوانان به سوي انتخاب دوستاني شايسته و معاشرت با افراد باتقوا، امر در دست يابي به شاكله ديني مدد مي رساند. در اين مسير كه انتخاب همنشين بسيار سفارش شده است. حضرت‌ علي (ع) مي فرمايند: « از مصاحبت با مردم فاسد بپرهيز كه طبيعت تو به طور ناآگاه، ناپاكي و بدي را از طبع او مي دزدد در حاليكه تو از آن بي خبري» يكي از بركاتي كه رفتن به مسجد و نماز دارد پيدا كردن دوستاني خوب و مؤمن است.
خانواده براي تربيت ديني و مذهبي فرزندان و ترغيب آنها به اقامه‌ي نماز بايد صادق و راستگو باشند. اين اصل اول است خداوند مي فرمايد: « اليه يصعد الكلم الطيب و العمل الصاح يرفعه(1) سخنان پاك به سوي او بالا مي‌رود و عمل صالح به ان رفعت مي بخشد» در خانواده هايي كه بزرگترها تظاهر به دينداري مي كنند نمي‌توانند بچه هاي خود بخصوص نسل جوان را جذب دين و نماز نمايند. اصل دوم اينكه گاهي ممكن است پدر و مادر سختگيري كنند براي تعليم مسائل ديني ولي اصل همان تشويق است. خداوند در قرآن مي فرمايد: « خدا كسي است كه با ملائكه بر شما درود مي فرستد تا شما را از تاريكي به سوي روشنايي درآورد و به مؤمنان مهربان است.»(2)
اين آيه نشانه مي دهد كه سرلوحة هدايت و رشد انسانها رحمت و مهرباني كردن با آنهاست. پس براي تشويق جوانان و نوجوانان بسوي نماز بايد آنها را تشويق نمود. اصل بعد اينكه بايد فلسفه نماز را براي  فرزندان بيان نمود يكي از دلايلي كه بعضي از جوانان نماز راسبك مي شمارند بي اطلاعي آنها از فلسفه اين فريضة الهي است قرآن كريم مي فرمايد: « ان الصلوة تنهي عن الفحشاء و المنكر و لذكرالله اكبر...» (3) جوانان به حكم فطرت از آلودگيها نفرت دارند و دوست دارند به پاكي ها برسند پس بدانند نماز چاره ساز است و در جايي ديگر خداوند در قرآن كريم مي فرمايد: « يا ايها الذين امنو استعينوا بالصبر و الصلوة  ان الله مع الصابرين» (4) پس يكي از حكمت هاي اقامة نماز مزين شدن به صفت استقامت و استعانت از ذكر الهي در دشواري هاست. جوانان بايد بدانند خدا خيلي به آنها نزديك است خداوند خود مي فرمايد: « و اذا سالك عبادي عني فاني قريب اجيب دعوه الداع اذا دعان.»(5) نوجوانان و جوانان بايد به كمك خانواده ياد بگيرند كه اگر فرمان خدا را اجابت كنند خدا دعاي آنها را مستجاب مي كند. پس با عزمي قوي به سوي خدا مي روند و به او پناه مي برند.
پس اگر خانواده درست فرزندان را تربيت نمايند و آنها اهل باشند و تعلق به خانواده را مهم بدانند خط هدايت والدين را پيش مي گيرند. پس هنر والدين اينست كه اهليت فرزندان را حفظ كنند. وقتي اين امر به قوت خود با قيست فرمان به اقامه نماز هم اثر بخش خواهد بود. 
اين چكيده اي بوده از مطالب مطرح شده در مقاله علمي، پژوهش تحت عنوان « خانواده و نقش آن در گرايش جوانان به نماز»

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.