ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    7 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    7 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    2907
تعداد کل بازدید ها :
    24894440
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,243 كاربر
بررسی تاثیر رنگها بر روی یادگیری آموزش کودکان مقطع اول ابتدایی
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله
حجم فایل : 137.29 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 75 صفحه
تعداد بازدید : 2,169 مرتبه


قیمت: 6,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 36

فروشنده ی فایل

honarmand
سایر فایل ها
توضیحات :
این فایل دارای فرمت word  وآماده ی پرینت می باشد.
 
موضوع:بررسی تاثیر رنگها بر روی یادگیری  آموزش کودکان مقطع اول ابتدایی شهرستان ابهر
 
 
فهرست
 
 
چکیده
 
فصل اول:کلیات تحقیق
 
اهمیت وضرورت تحقیق
 
طرق از بین رفتن رفتار شرطی
 
قانون تاثیر و تقویت رفتار
 
تعمیم یا انتقال یادگیری
 
فصل دوم:پیشینه و ادبیات تحقیق
 
تعریف روانشناسی
 
روانشناسی رنگها به عنوان روش 
 
روانشناسی رنگهای مختلف
 
فصل سوم:روش تحقیق
 
جامعه مورد مطالعه
 
روش آماری مربوط به فرضی
 
فصل چهارم:یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها 
 
نمرات خام برای دو گروه دختران و پسران
 
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری
 
پیشنهادات و محدودیت ها
 
منابع ومآخذ
 
 
چكيده
 
 
هدف از تحقيق حاضر بررسي تأثير رنگها بر روي يادگيري كودكان مقطع اوّل دبستان شهرستان ابهر است كه فرضيه هاي عنوان شده عبارتند از تأثير رنگها بر روي يادگيري در دختران وپسران داراي تفاوت است وهمين طور رنگ زمينه دريا دگيري تأثير دارد كه ما بعد آماري عنوان شده عبارت از دانش آموزان مقاطع اول دبستان است كه با آمار بدست آمده 540 نفر است كه 50نفر به عنوان نمونه انتخاب شده وآزمون گر گردنياف رنگي برروي آنها اجرا گرديده است كه نتايج بدست آمده از طريق آمار استنباطي وواريانس دو عاملي جهت فرضيه اوّل مورد سنجش قرار داده شد همين طور جهت سنجش فرضيه دوّم وتأثير رنگ متن وزمينه بر روي يادگيري از روش آمار توصيفي وبدست آوردن فراواني ودرصد آن كه نتايج بدست آمده حاكي از آن است كه بين تأثير رنگها برروي يادگيري دختران وپسران تفاوت وجود ندارد ودر حدود 42 درصد از دانش آموزان معتقدند كه رنگ زمينه مي تواند در يادگيري تأثير گذار باشد .
 
 
فصل اول
 
كليات تحقيق
 
 
مقدمه
همانطور كه اكثر روان شناسان ياد آوري كرده اند ،اولين سالهاي زندگي در رشد رواني –عاطفي كودك نقش بسيار مهّم دارد واريك اريكسون معتقد است كه كار اصلي شخص در جويان خردسالي غير از موارد ديگر ،يادگيري اعتماد است وبه نظر او در دوره خردسالي ،كودك ياد مي گيرد كه دنيا يا محل خوب ورضايت بخش است يا منبع ناراحتي ها وناكامي ها وهيجان هاي منفي است كه از ديدگاه اريكسون اوّلين موفقيت رواني –عاطفي كودك اين است كه ،بدون اضطراب وخشم شديد بپذيرد كه مادرش جلو چشمش دورتر رود پذيرش واين بر اثر پيش بيني مسائل بيروني صورت مي گيرد تعداد زيادي از روان شناسان مخصوصاًآنهايي كه تحت تأثير  سنت فرويدي قرار گرفته اند معتقدند كه اوّلين روابط كودك براي روابط بعديامر با ديگران الگو قرار مي گيرد روان شناسان اهمّيت رشد عاطفي سالم را يادآوري كرده اند كه تمام اين مسائل نشأت گرفته از يادگيري در كودكي است كه مسائل عاطفي ،شناختي وحتي تأثير رنگها در اوان كودكي مي تواند ديدگاه كودك را تغيير دهد . توانايي وتأثير رنگ نيز بر روي يادگيري عمل نمادها را همراهي مي كنند كه اين تواناييها مخصوصاًدر بازي كودك تجلي مي كنند ومثلاًشكل تقليد تأخيري وبازي نمادين با رنگ مورد علاقه كودك مي تواند تأثير پذيري بيشتري داشته باشد كه رنگ به نوعي به روحيه ورشد شخصيت كودك مي تواند تأثير گذار باشد به طوري كه رنگهاي تند مثل قرمز وآبي در يادگيري بيشتر خود را نشان مي دهند .
 
 
بيان مسئله :
 
در طول مرحله حسي –حركتي يعني از بدو تولد تا دو سالگي كودك مخصوصاًمشغول كشف روابط بين حواس ،اعمال وپيامدهاي آنهاست كه ويژگي اصلي اين مرحله ،كشف پايداري شيءاست كه تأثير رنگ اشياءدر اين كشف پايداري اشياءمي تواند نقش بسزايي داشته باشد ،پايداري شيءوتثبيت رنگها در ذهن كودكان توانايي درك موجوديت يك شي‌ءبه رغم غير قابل رؤيت بودن آن كه در مرحله حسي و حركتي كودك با تحول تفكر ودر ك پايداري شيءوتأثير رنگ بر ذهنيت خود را مي تواند كم كم باور كند . وهمين طور مي تواند گفت كه روانشناسي رنگ بر روي يادگيري وتأثير آن بر ذهنيت كودك مي تواند نقش مهّمي داشته باشد كه به اين صورت رنگهاي اصلي به مانند قرمز وسبز وآبي مي تواند در سريع يادگرفتن نقش داشته باشد به اين شكل كه كودك هميشه به دنبال دنياي رنگي براي خود مي گشته است واين تأثير هم مي تواند در سريع يادگرفتن نقش داشته باشد كه حال اين رنگها به شاد بودن يا سياه بودن مي تواند تقسيم شود كه هر كدام يك نقشي مي توانند داشته باشند
 
 
سئوال مسئله :
 
1.آيا رنگ زمينه ومتن در يادگيري كودكان تأثير دارد ؟
 
2.آيا در تأثير رنگها بر يادگيري دختران وپسران تفاوت وجود دارد ؟
 
اهداف تحقيق :
 
هدف از تحقيق حاضر تأثير رنگها بر يادگيري كودكان است به اين صورت كه آيا رنگ آميزي در اشياءواشكال در كتابها وحتي رنگ آميزي در منزل ونوع رنگهاي استفاده شده مي تواند در يادگيري سريع كودك وآشنا شدن آن با وسايل ومحيط خانه واطراف نقش بسزايي داشته باشد و آيا محيط رنگي تأثيرش بيشتر از محيط سياه سفيد خواهد بود .
 
 
اهميت وضرورت تحقيق :
 
سازگاري هايي متعدد كودك موجب مي شود كه او از مراحل مختلفي بگذرد ،مراحلي كه ساخت تدريجي طرحوارتك  تازه را به همراه مي آورد اين ساخت هميشه بر اساس يك نظم قابل پيش بيني صورت مي گيرد كه به عبارت ديگر ،هر چند كه تجربه وآموزش مي توانند آهنگ عبور كودك از اين مراحل را تند يا كُند كنند هيچ چيزي نمي تواند نظم بنيادي آنها را بر هم بزند ويادگيري نقش بسزايي در زندگي كودكان داشته ودارند كه بستگي به عوامل تازه وجديدي هستند كه اين عوامل كه مي تواند مهّم جلوه كند تأثير رنگها در يادگيري كودكان است اينكه آيا در به ياد سپردن بسياري از مطالب واشياءمي توان رنگ وتأثير آن را مهّم دانست اميد است با پژوهش هاي انجام شده بتوان مراحل سريع يادگيري را در بين كودكان شناخته وسعي كنيم كه يادگيري براي كودكان به طور آسان وسهل انجام گيرد . كه اين تحقيقات در مراكز مهد كودك وخانواده مي تواند نقش بسزايي داشته باشد .
 
 
فرضيه تحقيق :
 
1.رنگ زمينه متن در يادگيري كودكان تأثير دارد .
 
2.تأثير رنگها بر يادگيري دختران وپسران تفاوت وجود دارد .
 
 
متغيير هاي تحقيق :
 
à   رنگها ←متغيير مستقل
 
à   يادگيري ←متغيير وابسته
 
 
تعاريف عمليات واژه ها ومفاهيم :
 
 
يادگيري عبارتند از توانائي بالقوه ونسبتاًپايدار كه فرد بر اثر ممارست وتمرين مي تواند به آن دست يابد وبالاخره عبارتند از نمره اي است كه آزمودني از آزمون مربوط به آموزش ويادگيري بدست آورده است.
 
تأثير رنگها عبارتند از تأثير ي كه رنگها بر آموزش ويادگيري كودكان مي تواند داشته باشد واينكه رنگها در آموزش وبه ياد سپردن اشياءومطالب مي تواند نقش مهمّي داشته باشد .
 
پيدايش اين آمادگي ارزش بخصوصي براي سازگاري او با محيط خواهد داشت ،زيرا بدين وسيله قادر مي شود تا بهتر با خود وديگران ارتباط برقرار كند .
 
هنگاهي كه كودك رشد مي كند از اهميّت رفتار شرطي در مورد او كاسته مي شود ورفتارهايي كه منجر به حل مسائل مي گردد  اهمّيت زيادتري پيدا مي كند روش اصلي كه در حل مسائل به كار مي رود ،به روش آزمايش وخطا مشهور است بر اساس اين روش خود دست به عملي مي زند ،اگر به نتيجه برسد آنرا ادامه مي دهد ،واگر مرتكب اشتباهي شد از ادامه آن خودداري كرده ،سعي مي كند راه ديگري را اتخاذ نمايد .
 
بعبارت ديگر ،اگر رفتاري سبب كسب پاداش شود ،اين رفتار محكم تر مي شود وامكان ادامه آن زيادتر است ،وبالعكس اگر رفتاري پاداش آور نباشد متروك مي شود . اين را «قانون»تأثير مي نامند . دانستن اصل واصول اين قانون براي فهم رفتارهاي عادي وغير عادي افراد بشر ضروري است .
 
«يادگيري براساس آزمايش وخطا»
 
در يادگيري به وسيله آزمايش وخطا ،آموزنده ظاهراًبدون اينكه نقشه وهدفي داشته ويا اينكه از رابطه ي ميان عملي كه مي كند ونتيجه ي آن ،مطلع باشد ،دست به آزمايش روشهايي مختلفي مي زند .
 
بنابراين رفتارهايي كه منجر به موفقيت شود تكرار مي شود وآنهايي كه با شكست روبرو گردد ادامه پيدا نمي كند . وبزودي از بين خواهد رفت وودوزت  حداقل شرايط يادگيري بوسيله ي آزمايش وخطا را به قرار زير مي پندارد .
 
 
 
 
بحث ونتيجه گيري
 
يكي از ملاحظات روان شناختي رنگ كه در كابرد هنري رنگ اهميت دارد ،بررسي تأثير متقابل رنگها است جلوه يا اثر هر هر رنگ در جوار رنگ ديگر تغيير مي كند . اگر در شرايط روشنايي مناسب چند ثانيه به يك رنگ فام دار خيره مي شويم وبي درنگ بر سطحي سفيد بنگريم كه شايد تمام اين مدار در كتاب درسي در يادگيري تأثير گذار باشد وهر كتابي با توجه به مضامين درسي داراي رنگ آميزي متنوعي باشد كه مي تواند در يادگيري نقش مؤثري داشته باشد كه در تحقيق حاضر به بررسي تأثير رنگها بر روي يادگيري در بين دانش آموزان مقطع اول دبستان شهرستان ابهر است كه فرضيه هاي عنوان شده عبارتند از :تفاوت يادگيري در بين دختران وپسران از لحاظ تأثير رنگها وهمين طور آيا رنگ زمينه مي تواند تأثير در يادگيري داشته باشد كه جامعه آماري عنوان شده دانش آموزان مقطع اوّل دبستان است كه 540 نفر هستند كه 50 نفر به عنوان نمونه انتخاب گرديده وآزمون بر روي آنها اجرا گرديده وطبق آمار ونتايج بدست‌آمده از طريق روش آماري توصيفي واستنباطي مي توان گفت كه تا 42 درصد از دانش آموزان معتقدند كه رنگ زمينه مي تواند تأثير گذار بر روي يادگيري باشد وهمين تفاوتي در بين دختران وپسران از لحاظ تأثير رنگها برروي يادگيري آنها مشاهده نشده است كه تحقيق حاضر با تحقيق مهدوي در سال 1370كه تحقيقي تحت عنوان مقايسه نوع رنگ آميزي استفاده از رنگهاي سرد وگرم در بين دختران وپسران مقطع دبستان شهرستان بروجرد انجام داده است كه تحقيقات نشان مي دهد كه دختران بيشتر از رنگهاي قرمز ونارنجي استفاده مي كنند وپسران از رنگهاي آبي وسبز كه نتايج تحقيق تا تحقيق حاضر هماهنگ است .
 
وهمين طور تحقيق مرداني در سال 1370تحت عنوان بررسي رابطه روان شناسي رنگ وويژگيهاي شخصيتي در بين دانش آموزان حدود سني 12 ساله شهرستان جيرفت كه نتايج بدست آمده حاكي از آن است كه بين روان شناسي رنگ وويژگيهاي شخصيتي مانند اضطراب وافسردگي رابطه معني داري وجود دارد
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.