ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    14 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    14 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    183
تعداد کل بازدید ها :
    24873767
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,241 كاربر
مقاله شناخت اسلام از دیدگاه مطهری
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم انسانی
حجم فایل : 38.07 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 38 صفحه
تعداد بازدید : 221 مرتبه


قیمت: 2,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 2

فروشنده ی فایل

maghale33
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : مقاله شناخت اسلام از دیدگاه مطهری

این فایل با فرمت word و آماده پرینت می باشد

فهرست مطالب:
 
 يادي از معلم نمونه 
 مقدمه
 جامعه در حال رشد ، افراط و تفريط ها و راه ميانه :
 افراط و تفريط ها و راه ميانه:
 عقل در راه اعتدال ، خوارج ، عوامل تفكر اسلامي ، اخباريگري:
 خوارج :
 عوامل تصفيه تفكر اسلامي :
 اخباريگري :
 مشروطيت:
 شئون پيامبر (ص ) :
 مقتضيات زمان (1) :
 مقتضيات زمان (2)، تغييرات زمان در تاريخ اسلام، اجتهاد و تفقه در دين، 
قاعده ملازمه:
 تغييرات زمان در تاريخ اسلام :
 قاعده ملازمه :
 اجتهاد و تفقّه در دين :
 علي ( ع ) شخصيت هميشه تابان:
 نسبيت آداب:
 عبادت و پرستش ، نياز ثابت انسان:
 بررسي نظريه نسبيت عدالت:
 بررسي نظريه نسبت اخلاق:
 مسأله نسخ و خاتميت :
 خاتميت :
 وجدان و مسأله نسبيت اخلاق : 
 
 
يادي از معلم نمونه 
استاد شهيد مرتضي مطهري- رضوان الله تعالي عليه- در سال 1298 هجري شمسي در قريه فريمان متولد شد. سالهاي اوليه عمر را در خدمت پدر، به طلب علوم اسلامي پرداخته و پس از آن در حوزه علميه مشهد، مقدمات عربي و فقه و اصول و منطق را فرا گرفته و در سن 15 سالگي از مشهد به قم- شهر قيام- هجرت نمود.
مدت پانزده سال به كسب معرفت از خورشيد تا باني چون امام خميني (ره) پرداخت و در كنار آن در حوزه  علميه در محضراستاداني چون مرحوم بروجردي، مرحوم محقق، مرحوم آشتياني، مرحوم يثربي كاشاني، مرحوم خوانساري، مرحوم صدر و سرانجام، استاد فقيه مفسر قرآن، علامه طباطبايي به كسب علم مشغول شد.
او الگوي نيكوي معلمي بود كه همه وجودش سوز بود و عشق. او با بينش عميق و انديشه اي بلند و قامتي راست، همچون سپري مقاوم در برابر تهاجم فرهنگي بيگانگان و جهل و خود باختگي ها ايستاده بود. و به همين جهت، سرانجام سر پر سواديش همانند فرق مبارك امام و مرادش، حضرت علي (ع)، هدف تيركين قرار گرفت و به فيض شهادت و... نائل گرديد.
از اين رو، روز 12 ارديبهشت ماه، روزي كه به نام زيبا و پر معناي معلم، مزين گرديد، يادآور بعثت پيامبران- عليه السلام- است. اين روز، يوم الله محسوب مي گردد، چرا كه اول مربي، خداوند است. اين روز، روز تزكيه و تعليم است. روز سپاس و تشكر است.
امام خميني- رهبر فقيد انقلاب اسلامي- در شهادت معلم نمونه انقلاب، بسيار گريستند و در مورد ايشان فرمودند:
من اگر چه فرزندي عزيز را كه پاره تنم بود از دست دادم، لكن مفتخرم كه چنين فرزندان فداكاري در اسلام وجود داشته و دارد.
 
«روحش شاد و راهش پر رهرو باد»
 
 مقدمه
با عنايت به حساسيت شديد و عميق استاد شهيد مرتضي مطهري نسبت به جريانات انحرافي و التقاطي دين و مجاهدت علمي كم نظير ايشان جهت احياء و ارائه انديشه هاي اصيل اسلامي و مبارزه خستگي ناپذير وي در مقابله با تحجر و التقاط و اشكال مختلف تجدد مآبي و نيز تاكيد امام راحل عظيم الشان در استفاده دانشگاهيان از آثار و آراء آن شهيد، امروزه توجه به آراء و افكار استاد شهيد در جامعه دانشگاهي از اهميت بسزايي برخوردار است و مي تواند سلامت فكري جامعه را در مقابل هجمه هاي فرهنگي و فكري دشمنان تضمين نمايد.
گوشه اي از اهداف تاسيس كانون انديشه مطهر به قرار زير است:
1- تلاش در جهت تعميق و گسترش فرهنگ ديني و اشاعه ارزشهاي اسلامي در جامعه دانشگاهي از طريق تحقيق و بررسي ديدگاههاي شهيد مطهري.
2- ايجاد و تقويت زمينه هاي فكري، عقيدتي، سياسي و فرهنگي و تهذيب نفس در بين دانشجويان.
از اين رو بود كه جمعي از دانشجويان متعهد و نيك انديش گرد هم آمدند تا به سهم خود در جهت تقويت باورهاي ديني و اعتقادي و ارتقاي سطح آگاهي خود و ديگر دانشجويان تلاش نموده، دين خويش را در مقابل مذهب فرهنگ و جامعه خويش ادا نمايند. 
 
«تا چه قبول افتد و چه در نظر آيد»
 
« به نام ايزد يكتا »
 
 مقتضيات زمان شامل  « مقدمه» علت تغيير زمانها و دو نوع  تغيير در زمان :
شناخت اسلام واقعي از سه ديدگاه قابل بررسي است : 1 ـ از ديدگاه فلسفه اجتماعي، 
2ـ به عنوان يك ايدئولوژي اللهي 3 ـ به شكل دستگاه سازنده فكري و اعتقادي همه جانبه و سعادت بخش . 
وظيفه طبقه روشنفكر جامعه چيست ؟ 1 ـ شناخت و شناساندن اسلام (به شكل صحيح آن ) ، 2 ـ درك مقتضيات زمان و تفكيك شكل صحيح و ناصحيح آن . مطرح كردن يك اشكال : اسلام و مقتضيات زمان دو پديده ناسازگارند و غير قابل جمع شدن پس دو راه بيشتر باقي نمي ماند : 1 ـ پذيرفتن تعليمات اسلامي و پرهيز از نوگرايي (متوقف كردن زمان ) ، 2 ـ تسليم مقتضيات متغير زمان شدن اسلام (اسلام را كهنه و قديمي انگاشتن ) . ارائه راه حل كلي : استفاده از فرضيه رابط متغير ثابت يا حادث ، به قديم ، فلاسفه اللهي مي‌گويند وجوديك رابط ، حل كننده مشكل است . اين رابط از سوئي « ثابت و ازلي» ، و از سوئي « متغير و حادث » است . در مجموع ،پيوند دهندة متغير و حادث به قد يم و كامل ازلي است . با توجه به اينكه اسلام و مقتضيات زمان هم به نوعي «مسأله اجتماعي » به حساب مي آيد آيا در اينجا هم وجود « رابط» الزامي است ؟ بايد توجه داشت كه ]جاودانگي قوانين اسلام و فسخ ناپذيري آن[  ( كه امري قطعي و از ضروريات دين است ) ، ] قابليت ، انعطاف قوانين[ (كه مربوط به سيستم قانون گذاري اسلام است) دو امر مجزا از هم هستند. چرا گسترش اسلام در جهان از قرن 8 به بعد رو به افول گذاشت ؟ 1 ) بي توجهي مسئولين 2 ) دهشت زدگي در مقابل غرب كه تو هم نارسابودن قوانين اسلامي را در اذهان ايجاد كرد. توجه كنيم كه : اسلام راه راست ، نه توقفگاه و منزل  ( اسلام، صراط مستقيم است ) اگر منازل عوض شود و تغيير كند ، الزامي ندارد كه راه هم دستخوش تغيير گردد. 
علت تغيير مقتضيات زمانها : قرآن كريم در آيات بسياري (از جمله آيه 72 سوره احزاب ) ، انسان را به تفكر دعوت نموده است . همچنين در سوره انفال آيه 22 ، از بدترين جنبندگان سخن به ميان آمده و به خصوصيات گروهي انسانها ،  اشاره شده است . اما در آيه 72 سوره احزاب ، از « امانت» سخن به ميان آمده كه به كوه و زمين و آسمان عرضه شد ولي آنها از پذيرش آن امتناع نمودند. پس صرفاً پذيرفتن مطرح نبوده ، بلكه اصل تحمل كردن بوده است معناي عرضه كردن : كمال و فيض از ناحيه خدا عرضه مي گردد اما فقط آنكه استعداد دارد آن را مي پذيرد . در حقيقت امر ، مضايقه نيست . برهمه عرضه مي شود اما فقط افراد خاصي مي توانند بپذيرند و مستعد آنند. چگونه مي توان با مقتضيات زمان هماهنگ بود و خود را تطبيق داد ؟ به مفهوم ديگر ، با توجه به اينكه مقتضيات زمان تغيير مي كند چگونه مي شود انسان ديندار بماند. چون لازمة دينداري اين است كه انسان ، خودش را در مقابل مقتضيات زمان نگهدارد و مقتضيات زمان به ناچار تغيير پذيرند ؟ پس آيا براي ترقي داشتن در اين دنيا ، بايد طرفدار تجدد و نوخواهي بود و دين داري را به بهانه كنهه پرستي كنار گذارد؟ پاسخ به اين سوالات تنها از راه شناخت صحيح قوانين اسلامي مي تواند امكان پذير باشد. اخلاق : عبارت است از يك سري خصلت ها ، سجايا و ملكات اكتسابي كه بشر ، آنها را به عنوان اصول اخلاقي مي پذيرد . برخي مي گويند « اخلاق نسبي است » . اخلاقي وجود ندارد كه براي همه مردم و در همه زمانها خوب باشد. مطلق بودن اخلاق مورد تائيد است . اخلاق خوب هميشه خوب است و اخلاق بد ، هميشه بد.  برخي از اخلاقيات براي مردم معيني درزمان معيني خوب است و براي ديگران بد . (به عبارتي اين انسانها هستند كه در هر دوره اي به اقتضاي سود و زيان خود ، اخلاق خامي را ارزش بخشيد و يا از ارزش ساقط مي كنند. )

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.