ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    15 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    15 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    39
تعداد کل بازدید ها :
    24899074
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
مقاله مطالعه و بررسی دلایل خوردگی در خطوط لوله حمل نفت
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,شیمی
حجم فایل : 2.5 مگابايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 333 صفحه
تعداد بازدید : 202 مرتبه


قیمت: 9,800 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -1

فروشنده ی فایل

maghale33
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : مقاله مطالعه و بررسی دلایل خوردگی در خطوط لوله حمل نفت

این فایل با فرمت word و آماده پرینت می باشد

فهرست
چکیده :   ۰
مقدمه:   ۱
فصل اول:   ۳
انواع خوردگی   ۳
۱-۱- خوردگی یکنواخت:   ۴
۲-۱- خوردگی گالوانیکی یا دو فلزی:   ۵
۱-۲-۱- نیروی الکتروموتوری (EME) و سری گالوانیکی   ۶
۲-۲-۱ اثرات محیط   ۱۲
۳-۲-۱- اثر فاصله دو الکترود:   ۱۴
۴-۲-۱- اثر سطح   ۱۴
۵-۲-۱- جلوگیری:   ۱۷
۳-۱ خوردگی شیاری   ۱۹
۱-۳-۱- فاکتورهای محیطی   ۲۰
۲-۳-۱ مکانیزم   ۲۲
۳-۳-۱ مبارزه باخوردگی شیاری   ۲۸
۴-۳-۱ خوردگی فیلامنتی   ۲۹
فاکتورهای محیطی   ۳۲
مکانیزم   ۳۳
جلوگیری   ۳۴
۴-۱ حفره دار شدن   ۳۵
۱-۴-۱- شکل حفره و رشد ان   ۳۶
۲-۴-۱- طبیعت اتو کاتالیتکی حفره دار شدن   ۴۰
۳-۴-۱- ترکیب شیمیایی محلول   ۴۳
۴-۴-۱- سرعت حرکت   ۴۶
۵-۴-۱- متغییرهای متالوژیکی   ۴۷
۶-۴-۱- ارزیابی حفره دارشدن   ۴۹
۷-۴-۱- جلوگیری   ۵۱
۵-۱- خوردگی بین دانه ای   ۵۲
۱-۵-۱- فولادهای زنگ نزن آستینتی   ۵۳
۲-۵-۱- فاسد شدن خط جوش   ۵۶
۳-۵-۱- کنترل فولادهای زنگ نزن آستینتی   ۶۰
۴-۵-۱ خوردگی شیار چاقو   ۶۷
۵-۵-۱ خوردگی بین دانه ای آلیاژهای دیگر   ۷۰
۶-۱- جدایش انتخابی   ۷۱
۱-۶-۱- زدایش روی، ویژگی ها   ۷۲
۲-۶-۱- مکانیزم زدایش روی   ۷۵
۳-۶-۱- روش های جلوگیری از زدایش روی   ۷۶
۴-۶-۱- گرافیت شدن   ۷۷
۵-۶-۱- سیستم های آلیاژی دیگر   ۷۹
۶-۶-۱- درجه حرارت های بالا   ۸۰
۷-۱- خوردگی سایش   ۸۱
۱-۷-۱- پوسته های سطحی   ۸۳
۲-۷-۱- سرعت حرکت   ۸۷
۳-۷-۱- تلاطم یا توروبولانس   ۹۲
۴-۷-۱- برخورد   ۹۳
۵-۷-۱- اثرات گالوانیک   ۹۵
۶-۷-۱- نوع فلز یا آلیاژ   ۹۶
۷-۷-۱- روش های مبارزه با خوردگی سایشی   ۱۰۰
۸-۷-۱- خسارت حبابی:   ۱۰۴
۹-۷-۱- خوردگی فرسایشی   ۱۰۷
۸- ۱- خوردگی توام با تنش   ۱۱۴
۱-۸-۱- شکل ترک ها   ۱۱۸
۲-۸-۱- اثرات تنش   ۱۱۹
۳-۸-۱- زمان شکست   ۱۲۲
۴-۸-۱- فاکتورهای محیطی   ۱۲۴
۵-۸-۱- فاکتورهای متالورژیکی   ۱۳۲
۶-۸-۱- مکانیزم   ۱۳۴
۷-۸-۱- جداول چند محیطی   ۱۳۸
۸-۸-۱- طبقه بندی مکانیزها   ۱۴۸
۱-۸-۸-۱ مکانیزم های متالوژیکی   ۱۴۸
۲-۸-۸-۱ مکانیزمهای حل شده   ۱۴۹
۳-۸-۸-۱ مکانیزهای هیدروژن   ۱۵۰
۴-۸-۸-۱ مکانیزمهای مکانیکی   ۱۵۰
۹-۸-۱ روشهای جلوگیری   ۱۵۱
۱۰-۸-۱ خوردگی توام با خستگی   ۱۵۳
۱۱-۸-۱ خسارت هیدرژنی   ۱۶۰
۲-۱۱-۸-۱ فاکتورهای محیطی   ۱۶۱
۳-۱۱-۸-۱ تاول زدن در اثر هیدروژن   ۱۶۲
۴-۱۱-۸-۱ تردی هیدروژنی   ۱۶۳
۱۲-۸-۱ جلوگیری   ۱۶۹
۹-۱- روش های جلوگیری از خوردگی   ۱۷۲
۱-۹-۱- انتخاب مواد   ۱۷۲
۲-۹-۱- طراحی   ۱۹۱
ضخامت دیواره   ۱۹۱
قوانین طراحی   ۱۹۲
حفاظت کاتدی و آندی   ۱۹۷
حفاظت کاتدی   ۱۹۷
حفاظت آندی   ۲۰۶
مقایسه حفاظت آندی و کاتدی   ۲۰۹
۳-۹-۱- پوشش ها   ۲۱۲
پوشش ‌های آلی   ۲۲۰
تجهیزات تازه ونو:   ۲۲۸
تعمیر ونگهداری :   ۲۲۸
استانداردهای کنترل خوردگی   ۲۳۰
آنالیز شکست   ۲۳۰
فصل دوم   ۲۳۴
آلیاژهای مورداستفاده درلوله های انتقال نفت وگازAPT-5L   ۲۳۴
۱-۲ ترکیب شیمایی:   ۲۳۵
۱-۱-۲ تعین ترکیب شیمیایی :   ۲۳۵
(۲-۲) فرآیندهای  مخصوص :   ۲۳۶
۳-۲ عملیات حرارتی   ۲۳۶
۴-۲ خواص مکانیکی :   ۲۳۷
تست کششی جوش :   ۲۳۹
باشد .کنترل تست های کششی :   ۲۳۹
تست مجدد:   ۲۴۰
نمونه های تست کششی معیوب:   ۲۴۰
آزمایش متالوگرانی:   ۲۴۲
فصل سوم   ۲۴۳
خوردگیهای خطوط انتقال نفت و گاز   ۲۴۳
۱-۳ خوردگی از داخل   ۲۴۴
*محیط های خورنده از داخل   ۲۴۴
۱-۱-۳ خوردگی در محیط شیرین   ۲۴۶
۲-۱-۳ خوردگی در محیط ترش   ۲۴۶
۳-۱-۳ خوردگی عمومی   ۲۴۸
۲-۳ خوردگی از خارج:   ۲۵۰
۱-۲-۳ خوردگی بر اثر خاکهای غیر مشابه:   ۲۵۰
۲-۲-۳ خوردگی بر اثر اختلاف تمر کز اکسیژن:   ۲۵۱
۳-۲-۳ فلزات غیر مشابه:   ۲۵۱
۴-۲-۳ فولاد لوله قدیمی و جدید:   ۲۵۱
۵-۲-۳ خوردگی باکتر یایی:   ۲۵۲
موجودات میکرو سکوپی دیگر:   ۲۵۶
موجودات ماکروسکوپی   ۲۵۹
۶-۲-۳- تأثیرات جریان های تداخلی ( سرگردان):   ۲۶۳
- حالت پایا:   ۲۶۴
- حالت ناپایا:   ۲۶۴
۷-۲-۳- کنترل خوردگی و جلوگیری:   ۲۶۷
انتخاب مواد:   ۲۶۷
پوشش های حفاظتی (عایق الکتریکی):   ۲۶۸
مشخصه های خواسته شده پوششها اینها هستند:   ۲۶۹
توانایی مقاومت در تعطیلی ها و بار گذاری:   ۲۶۹
مقاومت در برابر دیس باندینگ:   ۲۷۰
انواع پوشش ها:   ۲۷۱
پوشش های اپوکسی پیوند خورده با ذوب:   ۲۷۵
مباحث طراحی:   ۲۸۲
محیط های شهری:   ۲۸۳
مدارهای الکتریکی اصلی همسایه:   ۲۸۳
ایستگاه های تست:   ۲۸۵
تکنیکهای ساخت:   ۲۸۵
خوردگی انواع مشخصی از خط لوله:   ۲۸۷
خطوط لوله حمل:   ۲۸۷
کابل های لوله ای سیستم الکتریکی:   ۲۹۱
انداختن مقاومت الکتریکی:   ۲۹۳
سلول های پلاریزاسیون:   ۲۹۳
فصل چهارم   ۲۹۵
۱- مقدمه   ۲۹۶
۲- نتایج آزمایشات و بحث:   ۲۹۷
* مشاهدات:   ۲۹۷
* متالوگرافی   ۳۰۱
* نتایج آنالیز ترکیبات داخل لوله:   ۳۰۳
*آزمایش کشش در دمای محیط:   ۳۰۴
* محاسبات مربوط به شکست مکانیکی لوله:   ۳۰۶
بحث و نتیجه گیری:   ۳۰۷
تئوری های توضیح دهنده خوردگی میکروبی:   ۳۱۳
نتیجه گیری:   ۳۱۶
۱- خوردگی داخل لوله :   ۳۱۶
۲- خوردگی انجام گرفته از خارج لوله:   ۳۱۷
منابع و مراجع:   ۳۱۹
 
 
چكيده : 
در ادامه با بررسي انواع جنس هاي مورد استفاده در ساخت لوله هاي انتقال نفت خام و ترجمه قسمتي از استانداردها در اين زمينه اين پخش را تكميل نموديم. در پايان مورد عملي را كه در طي پروژه انجام داده شده بود. و يك مورد انهدام لوله نفت خام بود را آورديم كه مثال خوبي از يك مورد تحقيقي بود و روش و فرايند اين نوع تحقيقات را بيان مي كرد و تجربيات و اطلاعات خوبي در زمينه اين نوع پروژه ها را در بر دارد و مي توان در موارد مشابه از اين تجربيات استفاده كرد. 
اين مورد يك حالت از خوردگي ميكروبي را نشان داد و ما با انجام مطالعات در اين زمينه روش هاي را براي پيشگيري ارائه نموديم. 
 
مقدمه: 
خوردگي را تخريب يا فاسد شدن يك ماده در اثر واكنش با محيطي كه در آن قرار دارد تعريف مي كنند. 
خطوط لوله در سراسر جهان به عنوان حمل كننده هاي گازها و مايعات در ساخت هاي طولاني از منبع تا محل مصرف نهايي نقش بسيار مهمي را بازي مي كنند. 
به طور عمومي اطلاعات در مورد شما و خطوط لوله كه به طور پيوسته در سرويس هستند. به عنوان بخش عمده اي از سيستم حمل و نقل بدين صورت است: 
خطوط لوله در سرويس مدفون زير خاك به دور از ديد هستند به استثناء شهرها، ايستگاه هاي پمپاژ يا فشار و ترمينال ها. 
در حال حاضر حدود Km 460000 خطوط لوله حمل معمولي در حدود 46% تمام نفت خام و محصولات پالايش را حمل و نقل مي كنند در ايالت متحده در 1984 بيش از Km 6 10 × 106 خطوط لوله گاز طبيعي در سرويس وجود داشت. حدود 25% كل سوريس هاي بين ايالتي در حدود Km 280000 بودند كه حمل مي كردند مايعات را. 
سوريس هاي بين ايالتي در ايالاتي متحده گسترش پيدا كرد براي ايجاد مايل هاي بيشتري از خطوط لوله در 1986 و Km 9800 از خطوط گاز طبيعي ساخته شده و Km 5740 براي خط لوله نفت خام و Km 2660 از خط لوله براي محصولات پالايش نيز ساخته شد. 
با اين شبكه پهناور بدون تغيير خط لوله به كار رفته براي استفاده در حمل منابع طبيعي و محصولات نهايي به مكان هايي كه آنها مورد استفاده قرار مي گيرند. آشكار مي گردد كه نگهداري آنها در سرويس بوسيله جلوگيري از خوردگي تكنيكي است و بطور اقتصادي با فايده مي باشد. 
كنترل خوردگي خطوط لوله در سراسر جهان انجام مي شود به دلايل زياد به وسيله استفاده از حفاظت كاتدي همراه با يك پوشش دي الكتريك مناسب. سيستم حفاظت كاتدي با استفاده از جريان محافظ در سطح بيروني لوله محلي كه در معرض خاك مجاور در ناپيوستگي هاي سيستم پوشش قرار دارد از لوله محافظت مي كند. سيستم پوشش به كار مي رود براي كاهش مقدار مجموعه زياد جريان محافظ مورد نياز در طول عمر عملياتي لوله. 
مبحث كنترل خوردگي در فاز طراحي خط لوله بايد شروع شود و ادامه يابد همراه با راه اندازي و تمام عمر اقتصادي لوله. 
اين نوشته به طور خلاصه انواع خوردگي ها و روش هاي جلوگيري را به طور عمومي ابتدا بررسي مي كند و سپس به طور اختصاصي خوردگي خط لوله حمل نفت و گاز را بررسي و در نهايت يك مورد عملي از پروژه هاي خوردگي لوله هاي نفت خام مورد بررسي قرار خواهد گرفت. 
 
فصل اول:
انواع خوردگي
 
1-1- خوردگي يكنواخت:
 معمول ترين متداول ترين نوع خوردگي است. معمولاً بوسيله يك واكنش شيميايي يا الكترو شيميايي به طور يكنواخت در سرتاسر سطحي كه در تماس با محلول خورنده قرار دارد، مشخص مي شود. فلز نازك و نازكتر شده و نهايتاً از بين مي رود يا تجهيزات مورد نظر منهدم مي شوند. مثلاً يك قطعه فولاد يا روي در داخل يك محلول رقيق اسيد سولفوريك معمولاً با سرعت يكساني در تمام نقاط قطعه خورده خواهد شد. 
خوردگي يكنواخت يا سرتاسري ، از نظر نتاژ مقدار فلز خورده شده بالاترين رقم را دارد، لكن اين نوع خوردگي از نقطه نظر فني اهميت چنداني ندارد، زيرا عمر تجهيزاتي كه تحت اين نوع خنوردگي قرار مي گيرد را دقيقاًمي توان با آزمايشات ساده اي تخمين زد. براي اين منظور، تنها قرار دادن نمونه هاي آزمايش در داخل محلول مورد نظر غالباً كافي است. خوردگي يكنواخت را بطرق زير ميتوان متوقف نمود يا كم كرد: 
(1) انتخاب مواد پوشش صحيح، (2) بوسيله ممانعت كننده، و يا (3) با استفاده از حفاظت كاتدي. روش هاي مبارزه با اين نوع خوردگي را كه مي توان بتنهايي با يكديگر بكار برد. 
 
2-1- خوردگي گالوانيكي يا دو فلزي: 
موقعي كه دو فلز غير همجنس كه در تماس الكتريكي با يكديگر هستد، در معرض يك محلول خورنده يا هادي قرار بگيرند، اختلاف پتانسيل بين ان دو باعث برقراري جريان الكترون بين انها مي شود. 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.