ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    6 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    6 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    671
تعداد کل بازدید ها :
    24898754
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
مقاله امنیت فناوری اطلاعات
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,کامپیوتر
حجم فایل : 157.53 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 216 صفحه
تعداد بازدید : 163 مرتبه


قیمت: 6,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 0

فروشنده ی فایل

maghale33
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : مقاله امنیت فناوری اطلاعات

این فایل با فرمت WORD و آماده پرینت می باشد

فهرست مطالب
 
پیشگفتار
 
خلاصه اجرایی
 
بخش اول
 
مقدمه
 
فصل 1: امنیت اطلاعات چیست؟
 
فصل 2: انواع حملات
 
فصل 3: سرویس های امنیت اطلاعات
 
فصل 4 : سیاست گذاری
 
فصل 5: روند بهینه در امینت اطلاعات
 
نتیجه گیری
 
بخش دوم
 
فصل 1: امنیت رایانه و داده ها
 
فصل 2: امنیت سیستم عامل و نرم افزارهای كاربردی
 
فصل 3: نرم افزارهای مخرب
 
فصل 4: امنیت خدمات شبكه
 
نتیجه گیری
 
پیوست آشنایی با كد و رمزگذاری
 
منابع
 
 
پيشگفتار 
 با پيشرفت تمدن و شكل گيري جوامع، محدوده امنيت ابعاد بسيار گسترده تري يافت و با تفكيك حوزه اموال و حقوق شخصي افراد از يكديگر و از اموال عمومي، و همچنين تعريف قلمروهاي ملي و بين المللي، بتدريج مفاهيم وسيعي مانند حريم خصوصي، امنيت اجتماعي، امنيت مالي، امنيت سياسي، امنيت ملي و امنيت اقتصادي را نيز شامل گرديد. اين مفاهيم گرچه ديگر كاملاً محدود به نيازهاي فيزيكي بشر نمي شدند، ولي عمدتاً تحقق و دستيبابي به آنها مستلزم وجود و يا استفاده از محيط هاي واقعي و فيزيكي بود. 
ليكن جهان در دهه هاي اخير و بويژه در پنج سال گذشته عرصه تحولات چشميگري بوده كه بسياري ا زمناسبات و معادلات پيشين را بطور اساسي دستخوش تغير نموده است. اين تحولات كه با محوريت كاربري وسيع از فناوري اطلاعات و ارتباطات امكانپذير شده، از كاربرد رايانه به عنوان ابزار خودكارسازي (AUTOMATION) و افزايش بهره وري آغاز گرديده و اكنون با تكامل كاربري آن در ايجاد فضاي هم افزايي مشاركتي (COLLABORATION) ، عملاً زندگي فردي و اجتماعي بشر را دگرگون ساخته است. به باور بسياري از صاحب نظران همانگونه كه پيدايش خط و كتابت آنچنان تاثير شگرفي بر سرنوشت انسان برجاي گذاشته كه مورخين را بر آن داشته تا داستان زندگي بشر بر اين كره خاكي را به دوران ماقبل تاريخ تقسيم نمايند، ورود به فضاي مجازي حاصل از فناوري نوين اطلاعات و ارتباطات نيز دوره جديدي از تمدن بشري را رقم زده، به نحوي كه انقلاب عصر اطلاعات شيوه انديشه، توليد، مصرف، تجارت، مديريت، ارتباط، جنگ و حتي دينداري و عشق ورزي را دگرگون ساخته است. 
اين تحول بزرگ الزامات و تبعات فراواني را به همراه داشته كه از مهمترين آنها بوجود آمدن مفاهيم نوين امنيت مجازي يا امنيت در فضاي سايبر مي باشد. با تغييري كه در اطلاق عبارت شبكه رايانه اي از يك شبكه كوچك كار گروهي به شبكه اي گسترده و جهاني (اينترنت) واقع گرديده، و با توجه به رشد روز افزون تعاملات و تبادلاتي كه روي شبكه هاي رايانه اي صورت مي پذيرد، نياز به نظام هاي حفاظت و امنيت الكترونيكي جهت ضمانت مبادلات و ايجاد تعهد قانوني براي طرفهاي دخيل در مبادله بسيار حياتي است. نظام هايي مشتمل بر قوانين ،‌روشهاي، استانداردها و ابزارهايي كه حتي از عقود متداول و روشهاي سنتي تعهدآورتر بوده و ضمناً امنيت و خصوصي بودن اطلاعات حساس مبادله شده را بيش از پيش تضمين نمايند. 
امنيت اطلاعات در محيط هاي مجازي همواره بعنوان يكي از زيرساختها و الزامات اساسي در كاربري توسعه اي و فراگير از ICT مورد تاكيد قرار گرفته است. گرچه امنيت مطلق چه در محيط واقعي و چه در فضاي مجازي دست نيافتني است، ولي ايجاد سطحي از امنيت كه به اندازه كافي و متناسب با نيازها و سرمايه گذاري انجام شده باشد تقريباً در تمامي شرايط محيطي امكانپذير است. تنها با فراهم بودن چنين سطح مطلوبي است كه اشخاص حقيقي، سازمانها،‌ شركتهاي خصوصي و ارگانهاي دولتي ضمن اعتماد و اطمنيان به طرفهاي گوناگوني كه همگي در يك تبادل الكترونيكي دخيل هستند و احتمالاً هيچگاه يكديگر را نديده و نمي شناسند، ‌نقش مورد انتظار خود بعنوان گره اي موثر از اين شبكه متعامل و هم افزا را ايفا خواهند نمود.                  
 
خلاصه اجرايي
راهنماي امنيت فناروي اطلاعات، راهنمايي كاربردي جهت فهم و اجراي گامهاي دستيابي به امنيت در كاربردهاي حوزه فناوري اطلاعات در منزل و محل كار شما است. گرچه اين پروژه بهترين و نوين ترين راهكارها را در زمينه فناوري اطلاعات ارائه مي دهد، اما در اصل بري خوانندگان كشورهاي در حال توسعه نوشته شده است. اين پروژه علاوه بر ارائه خلاصه اي از تهديدات فيزيكي و الكترونيكي موجود در حوزه امنيت فناوري اطلاعات، به راهكارهاي مديريتي ، محيط هاي ضابطه مند و الگوهاي مشاركت سازماندهي همكار مي پردازد كه در حال حاضر در بازارهاي، دولتهاي، موسسات حرفه اي و سازمانهاي بين المللي وجود دارند. 
سازگارسازي فناوري اطلاعات و ارتباطات در حال افزايش است
اين پروژه در ابتدا مروري بر رشد بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) دارد. اين رشد و ارتقا كاربران عادي ICT را در بر ميگيرد و از افزايش تعداد شبكه هاي خانگي و رشد سازمانهاي كوچك و متوسط (SMES) كه براي پشتيباني از بازارهايي كه به شدت به توسعه فناوري و بكارگيري آن در سراسر جهان وابسته اند كتكي به منابع رايانه اي مي باشند- مي توان به آن پي برد. 
 
اطلاعات موجود از سوابق فعاليتهاي 
تامين امنيت فناوري اطلاعات 
از آنجا كه توسعه بازار محصولات و خدمات فناوري در دو سطح فردي و سازماني چشمگير است، اطلاع از مباحث امنيت فناوري اطلاعات بسيار مفيد و مهم مي باشد. ممكن است كاربران فردي در مورد خطراتي كه هنگام استفاده از اينترنت متوجه آنها است مطلع نباشند . اگر كاربران خطرات شبكه هاي حفاظت نشده را تشخيص دهند، باز هم ممكن است يادگيري در مورد ديواره هاي آتش، ويروس يابها، رمزگذاري و نگهداري قاعده مند از اطلاعات را به دليل هزينه و وقتي كه از آنها مي گيرد و تغييري كه در رفتار رايانه اي آنها ايجاد مي كند به تعويق بياندازند. علاوه بر اين سازمانهاي كوچك و متوسط ممكن است از يك راه حل فني نظير ديواره آتش استفاده نمايند و به طبقه بندي سطوح امنيت توجهي نداشته باشند و ندانند كه بدون توجه به آن، امنيت سيستم به شدت دچار مخاطره است. همچنين ممكن است به دلايل مختلف ايمن ساختن سيستمهاي خود را به تاخير بياندازند و در تدوين سياستهاي شفاف امنيتي براي كاربران و مديران نيز كوتاهي كنند. اگر ارتباطات، آگاهي و آموزش مناسب در سازمان وجود نداشته باشد، تبهكاران ممكن است به آساني حفاظهاي فني را پشت سر بگذارند. 
 
فناوري در يك محيط متغير 
دستگاههاي سيار، نرم افزارهاي رايج كاربردي، و تهديدهاي كه موجب ايجاد پيچيدگي مي شوند. 
در حال حاضر كاربران جديد و غير متخصص تنها علت نقض امنيت فناوري اطلاعات نيستند. محيط فناوري اطلاعات و ارتباطات با پيدايش محصولات جديد خصوصاً دستگاههاي سيار (مانند رايانه هاي كيفي، تلفنهاي همراه و PDAها) كه چالشهاي متفاوتي را در زيرساخت و امنيت داده ها ايجاد مي كنند بسرعت رو به تغيير مي باشد. پيدايش برنامه هاي كاربردي رايانه اي براي سرمايه گذاري الكترونيكي و تجارت الكترونيك نيز موجب بروز پيچيدگي هاي در محيط هاي شبكه اي شده اند.
از هنگام ظهور دستگاههاي خودپرداز گرفته تا زمان رواج بانكداري اينترنتي ، اين قابليتها موجب صرفه جويي مناسب در هزينه ها مي شوند، اما تهديدات و خطرات بالقوه اي نيز به همراه دارند. 
آنچه كه اوضاع را بدتر مي كند اين است كه اكنون نفوذگران قادر به توسعه و گسترش تهديدات خود مي باشند: مثل تركيبي از ويروسها،‌ كرمها و تراواهايي كه مي تواند آسيبهاي شديدتري را به اين سيستمها و داده ها وارد كند. اين صدمات حتي مي توانند از بعضي نرم افزارهاي مخرب (بدافزارها) نيز خطرناكتر باشند. از آنجا كه تمامي اين پيشرفتها كاربران فناوري را در سطح جهاني تحت تاثير قرار مي دهند، بهترين روشهاي مقابله با تهديدات ناشي از آنها تنها از طريق همكاري بين المللي حاصل مي شود. 
 
همكاري بين المللي و امنيت در كشورهاي در حال توسعه 
امنيت فناوري اطلاعات در كشورهاي در حال توسعه از اهميت شاياني برخوردار است. واضح است كه اينترنت فرصتهايي طلايي براي تجارت و ارتباطات فراهم آورده كه حدود ده سال قبل حتي تصور آنها مشكل بود. البته دسترسي به اينترنت هميشه هم ارزان نيست. اينترنت كاربران را قادر مي سازد تا نگاهي به گستره وسيعي از موضوعات داشته باشند و با استفاده از آن ارتباط مردم از طريق پست الكترونيكي بسيار كارآمدتر از خدمات پستي سنتي شده است. اينترنت بر اصول تجارت بين المللي نيز تأثير گذاشته است،‌بازارهاي كشورهاي در حال توسعه اكنون مي توانند كالاهاي خود را بصورت برخط بفروشند. اگر چه هنوز تعداد رقبا در بازار بسيار زياد است، اما مشتريان مي توانند به سادگي تواناييها و محصولات شركتهاي رقيب را ببينند و براي انجام اين كار نيازي به اطلاعات وسيع در اين زمينه ندارند. از آنجا كه دسترسي به بازارهاي آنسوي مرزهاي جغرافيايي براي هر سيستم اقتصادي بسيار جذاب است، همكاري گسترده اي براي جا افتادن مدل يك نظام شبكه اي كارآمد و جهاني لازم است.  

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.