ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    7 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    7 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    38
تعداد کل بازدید ها :
    24873622
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,241 كاربر
تحقیق درمورد مشخصاتی از ساختارهای میکروسکوپی قطعات ریختگی
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,عمران و متالوژی
حجم فایل : 43.77 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 68 صفحه
تعداد بازدید : 174 مرتبه


قیمت: 3,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -1

فروشنده ی فایل

maghale33
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : تحقیق درمورد مشخصاتی از ساختارهای میکروسکوپی قطعات ریختگی

این فایل با فرمت word و آماده پرینت می باشد

 
 
فهرست:
تهیه نمونه برای آزمایش ریز ساختار:
صیقل یا پولیش:
پولیش الکترونی:
ساختار ماکروسکپی فولاد ریختگی:
رعایت نکات ایمنی:
ساختار داخلی و خواص فولادهای کربنی ساده:
نمونه ای از موارد کاربرد فولادهای کربنی ساده:
تاثیر میزان کربن در ساختار میکروسکپی فولادهای سیاه تاب:
ساختارهای میکروسکپی:                        
عملیات حرارتی فولادهای کم کربن(0.2%)
نمو نه ای از خواص مکانیکی:
ساختارهای میکروسکپی:
 
 
 
عدم يكنواختي تركيب شيميايي در داخل قطعه ريختگي رابه وجود آورده ودر برخي مواقع همراه باايجادغيريكنواختي خواص مكانيكي موجب تغييرات موضعي درخواص قطعات ميگردد.
ساختارهاي دوتائي نيزدربرخي قطعات يا محصولات ريختگي به خصوص در غلطكها مورد استفاده قرار مي گيرد.دانه هاي اوليه كه درمرحله انجماد بدست مي آيد ودانه هائي كه حاصل تغيير حالت هاي فازي در حالت جامد هستند بصورت ساختار ميكروسكوپي و ماكروسكوپي قابل مشاهده هستند.
رشد دندريتي ويوتكتيكي دو نوع مهم از حالت هاي ويژه را در حالت هاي ريختگي پديد مي اورند كه در داخل دانه هاي اصلي ساختار ميگروسكوپي بسيار تعيين كننده مي باشد.جدانشيني عناصر آلياژي در بين دانه ها يك پديده عادي مي باشد به طوري كه جدانشيني دندريتي عناصر آلياژي در محلول هاي جامد بصورت هسته دار شدن و در سيستمهاي پيچيده تر بصورت فاز دوم مشاهده مي گردد.
عمليات حرارتي و ساختارهاي ناشي از ان مختص قطعات و آلياژهاي ريختگي نبوده بلكه براي ايجاد استحكام زياد در موارد ساختماني از اهميت خاصي برخوردار مي باشد.اين ساختارها و محصولات بدست امده از عمليات حرارتي شامل تغيير حالت هاي مارتنزيتي وديگر روش هاي مختلف رسوب دادن و عمليات انحلال هستند.همچنين مشاهده نتايج دست آوردهاي برخي از اعمال كه در عمليات حرارتي صورت مي گيرد هميشه با ميكروسكوپ هاي نوري امكان پذير نبوده و به بزرگنمائي هاي بيشتري از طريق استفاده از ميكروسكوپ هاي در الكتروني نياز دارد كه مثال هائي از اين نوع مشاهده مي گردد.
لازم به ياداوري است كه در مورد استفاده از ميكروسكوپ هاي الكتروني هدف انحصارا" بزرگ نمائي بيشتر نيست بلكه به منظور مشاهده سه بعدي نمنه ها نيز به كار مي رود.
موردي ديگردر ساختار ميكروسكوپي آلياژهاي ريختگي مربوط به مرحله ذوب و درصد خالص بودن مواد اوليه مذاب است.ناخالصي هاي موارد منگنز در فولاد در اين طبقه بندي قرار ميگيرد و نوع شكل موارد منگنز ايجاد شده در داخل فولاد در خواص مكانيكي و همچنين در حساسيت فولاد نسبت به شرايط محيطي تاثير بسيار دارد.
اخال هاي مكانيكي بطور معمول بزرگتر بوده و در مراحل اصلي در مرحله ذوب از كوره بوته و از مواد نسوز مربوط به قالب ها در داخل قطعه ايجاد مي شوند.
نفوذ داخل شدن گازها در داخل مذاب يا انقباض قطعه حين انجماد باعث ايجاد ريزي مي گرددو به همين ترتيب از پيوستن ناخالصي ها از قطعات ريختگي از آنها ابعاد بزرگتري بوجود ما ايند كه در بخش عيوب ريختگي مورد بررسي قرار مي گيرند.به منظور بحث و بررسي صحيح و مناسب در ساختارهاي ميكروسكوپي استفاده از نمودارهاي فازي بسيار لازم وضروري مي باشد.
تهيه نمونه براي آزمايش ريز ساختار:
مطالعه ريز ساختار داخلي قطعات فلزي در آلياژها همچنين بررسي صحيح آنها بستگي به مقدمات اوليه تهيه و اماده كردن نمونه هاي آزمايش دارد.اساس كار در روش هاي عملي در تمامي مراحل تهيه و اماده كردن نمونه ها مي باشد. 
قدم اول براي تهيه يك نمونه جهت آزمايش انتخاب محل و سپس بريدن ان است.بايستي در بريدن و تهيه يك نمونه متالوگرافي از گرم شدن زياد در هنگام بريدن نمونه جلوگيري و ممانعت به عمل آيد.معمولا" در حين مواقعي  به منظور اجتناب از گرم شدن نمونه ها در حين برش از مايعات خنك كننده استفاده ميگردد. در تهيه نمونه متالوگرافي  از يك قطعه بزرگ كه برش ان با گاز اكسي استيلن صورت ميگيرد بدليل اثرات نامطلوب گرم شدن نمونه در حين برش توسط گاز اكسي استيلن و در نتيجه تغيير ساختار نمونه تهيه شده نسبت به قطعه اصلي ابتدا يك قطعه كاني بزرگتر از نمونه اصلي تهيه نمود و سپس نمونه اصلي براي متالوگرافي را از قسمت وسط ان بريده و در مراحل بعد كار را روي ان انجام مي دهند.به همين ترتيب در مورد قطعات بسيار سخت براي تهيه نمونه هاي متالوگرافي از آنها برش نمونه ها با استفاده از برنده هاي سختانجام مي شودو سپس تحت شرايط قابل كنترل  قشري از سطح حرارت ديده نمونه ها بوسيله سمباده از بين مي رود.
در بسياري از موارد پس از بريدن نمونه ها بهتر است آنها را در داخل مواد پلاستيكي حفاظت يا مانت نمائيم كه معمولا" دو طريق براي مانت كردن نمونه ها وجود دارد:
الف:مانت سرد:
در اين روش كه معمولا" در مانو شيميايي بصورت پودر مايع و يا مايع-مايع به نسبت هاي معين استفاده مي شود.محلول بدست امده در حدود 50-40 درجه سانتيگراد حرارت ديده سپس در داخل قالب هاي پلاستيكي حاوي نمونه ها ريخته ميشود.مانو مذبور پس از مدتي   (از 1 تا 24 ساعت)پليمريزه و سخت شده و نمونه ها را در بر 
مي گيرد.
ب:مانت گرم:
روش دوم با استفاده از مواد پلاستيكي ويژه اي انجام مي گيرد.در اين مرحله پس از قرار دادن نمونه در داخل محفظه دستگاه مانت و ريختن پودر پلوستيكي مورد نظر بر روي ان تحت فشاري حدود 3 تا 5 تن بر اينچ مربع و حرارت 200-150 درجه سانتيگراد پليميريزه و سخت مي گردد و در بيشتر موارد با استفاده از مانت گرم و تحت فشار نتيجه نسبت به مانت هاي سرد بدست مي آيد.همچنين در اين طريق مرز بين نمونه با مواد پلاستيكي پر شده و نفوذ موادي از قبيل محلول اچ الكل در ان قسمت تا مقدار زيادي كاهش مي يابد.
اما ناگفته نماند كه هر كدام از روش هاي فوق مزاياي ويژه اي داشته و در مواردي خاص داراي مزاياي بهتري نسبت به روش هاي ديگر دارد و انتخاب هر كدام به سليقه شخصي و تجارب علمي فرد  مذبور در اين زمينه دارد.
سائيدن:
در ابتدا سائيدن نمونه ها با سمباده زدن به روش خيس بر روي ديسك هائي كه با سرعت معيني مي چرخد و با استفاده از كاغذهاي سمباده ضد اب و يا سمباده هائي كه بشكل نوار هستند انجام مي گيرد.كاغذهاي سمباده حاوي مواد ساينده اي از جنس بسيار سخت  كربراندوم و كاربيد كلسيم هستند و اندازه ذرات آنها تعيين كننده سختي و نرمي آنها نسبت به هم بوده و متناسب با سختي ما دو مورد نظر براي سائيدن سطح فلز يا آلياژ انتخاب مي گردند. قطر ذرات سختي كه در روي كاغذهاي سمباده قرار مي گيرند مشخص كننده مش آنها بوده و معمولا" براي سمباده زدن و سائيدن سطوح فلزات و آلياژها از سمباده هائي با شماره هاي 120-240-280-330-400-600 استفاده مي شود. در هنگامسمباده زدن سطح يك جسم جريان اب بطور مداوم بر روي سمباده ها جاري مي شود و نمونه در هر مرحله از سمباده زني به اندازه 90 درجه نسبت به حالت قبل چرخيده و معمولا" قبل از شروع كار با سمباده ريزتر متوسط اب يا الكل شسته شده و بالاخره پس از مرحله نهايي و اخرين سايش نمونه پس از شستشوي اب يا الكل خشك شده و در مرحله ديگر براق يا صيقلي مي گردد.دقت در سمباده زدن سطوح نمونه ها از فلزات و آلياژهاي مختلف نسبتا" متفاوت است. بطور مثال در مورد چدن هاي گرافيتي بدليل از بين نرفتن گرافيت ها در سطوح زمان ادامه هر مرحله از سمباده زدن در مورد سمباده نهايي دقت بيشتري لازم است.

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.