ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    6 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    6 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    412
تعداد کل بازدید ها :
    24896740
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,243 كاربر
مقاله شهر اشکذر
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,جغرافیا
حجم فایل : 55.87 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 102 صفحه
تعداد بازدید : 407 مرتبه


قیمت: 5,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -8

فروشنده ی فایل

maghale33
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : مقاله شهر اشکذر

( از توابع استان یزد)

این فایل با فرمت word و آماده پرینت می باشد

فهرست:
سير تحول شهر اشكذر
ويژگيهاي جمعيتي و اجتماعي:
8-2- تركيب جنسي:
5- ويژگيهاي جغرافيائي و اقليمي شهر
6- ويژگيهاي اقتصادي:
- اشتغال:
4- درآمد و هزينه و اعتبارات شهرداري اشكذر:
 
 
در مورد تاريخ سكونت گزيني در اشكذر همانطور كه قبلاً گفته شد بناي اولية شهر اشكذر به زمان اشكانيان باز ميگردد. احمد بن حسين علي كاتب يزدي مولف كتاب تاريخ جديد يزد مي نويسد: در زمان اشكانيان اشك بن زال ( اشكين زال) كه از ملوك الطوايف بود اشكذر را ساخت. بنابراين با توجه به مطالب فوق اشكذر در زمان اشكانيان بوجود آمده است كه قدمت آن به حدود 2 هزار سال مي رسد، گرچه عده اي بر اين باورند كه اشكذر قديمي تر از آنچه گفته شده است، مي باشد و معتقدند بناي اولية اشكذر بعلت هجوم شن هاي روان در دل خاك مدفون گرديده است.
 
در جامع مفيدي و جامع الخيرات نيز آمده است: اين كه در محلي در حدود يك فرسخي آثار آبادي قديم تلهايي كه بر آنها ساختمان بوده است وجود دارد كه گفته مي شود بنيان گذار آن اسكندر بوده است و مردم اين محل را اسكندريه مي نامند، كه همان اسفنجرد مذكور در تواريخ يزد است.
از جمله ((جعفري)) در تاريخ جديد يزد آن را نزديك مجومرد فعلي ذكر مي كند ((اسفنجرد)) در عصر صفوي به كلي متروك و ويرانه گرديده است محمد مستوفي در كتاب جامع مفيدي اينگونه توضيح ميدهد:
اين محل واقع است در ميان ريك عزآباد بوده و در نهايت آبادي و قلعه اي داشته است به غايت محكم. مجاهدان و هموطنانش در كمال صلاح و پرهيزگاري، حضرت شيخ رباني و قطب همداني، شيخ فخرالدين كه آوازة كشف و كراماتش از شرق به غرب رسيده اسفنجردي الاصل بوده است. اين محل بدلايلي خراب و مجاورانش متفرق گرديده اند. لذا زمانيكه اشكذر بنا شده از روستاهاي همساية آن همين اسفنجريه بوده است و ديگر محله هاي موجود مانند مجومرد و فيروزآباد و چرخاب هنوز تا آن موقع وجود نداشته اند.
بناي وجودي اشكذر با احداث قناب كبير بدست اشك بن زال آغاز و شروع به رشد مي نمايد و مردم آن در آمال خوشي و آباداني به كشاورزي مي پردازند، اين قنات از زمان احداث حدود 120 قفير آب داشته و اراضي بسياري را به زير كشت مي برده است.
حملة شنهاي روان به اشكذر موجب ترك محل توسط مردم و مهاجرت به ساير نقاط 
( در صورت توانائي)  و در غير اينصورت به ساخت خانه اي در همان نزديكي اقدام كرده اند. امروز اگر كسي مسجد جامع ( جمعه) اشكذر را در ميان جنگلهاي تاغ و كز بنگرد تعجب خواهد كرد كه چرا اينجا محل اصلي و مركز اشكذر بوده با وجود سابقة زياد آن و وجود مزارع كشاورزي كمتر از مناطق اطراف توسعه يافته است.
1- سير تحول شهر اشكذر
همانگونه كه قبلاً گفته شد حركت شنهاي روان موجب تخلية اسفنجريه و زير خاك رفتن آن مي گردد. همچنين ناامني نيز موجب مهاجرت روستائيان به ساير مناطق و بافت اشكذر نيز در جهت شمال شرق درست در جهت باد توسعه مي يابد. در همين زمان مردم  مسجد جمعه را در حاشية جادة موسوم به شاهي مي سازند كه محل ساختمان آن و ورودي آن طوري بوده كه از روستاهاي ديگر نيز به اين محل مي آمده اند و علائق مذهبي آنها به اين مسجد سبب كشش آنها جهت اداي نماز جمعه و مراسم مذهبي در اين مسجد مي گرديده است كه ضمن اداي مراسم مذهبي خريد و فروش و تجارت توسط مردم در اين محل رونق مي گيرد. در دورة صفويه بدليل رقابت مومنين، ساخت مساجد و ساير اماكن مذهبي مانند حسينيه ها تجلي بيشتري مي يابد، لذا در سمت شرق روستا، حسينية سفيد، مسجد خواجه در فاصلة 150 متري مسجد و حسينية حاج رجيعلي ساخته مي شود كه قدمت آن به همان اندازه است. ساخته شدن مساجد در شرق روستا نشاندهندة هدايت روستا از غرب به شرق بوده بطوريكه عملاً سمت غربي كم كم به زير شن مي رود. امروزه قلعه و مسجد جمعه به كلي از اشكذر جدا شده و مسجد جمعه كاملاً آسيب ديده و قلعة آن نيز در حال نابودي است. حركت شنهاي روان در مرحلة بعد سبب حركت طبيعي جمعيت از شمال غربي به طرف شرق مي گردد. بدين معني كه مردم خانه اي مورد هجوم شن را كم كم رها نموده و به طرف باغات روي مي آورند. در اين دور محلات پشت باغ شكل مي گيرد.
 در 35 سال اخير فشار شنهاي روان سبب ترك محل زندگي از سوي مردم و مهاجرت آنان به طرف شهرهاي ديگر و يا انتقال از توده و اطراف مسجد جمعه به باغ بالا و حكيم آباد گرديده است. اما قسمت محلة پشت باغ كاج و حسينية آب و حسينية بخشداري (17 شهريور) به رشد خود ادامه ميدهد. بدنبال اين وضعيت كم كم بيشترين قسمت محله ((توده)) در زير شن مدفون گرديده بطوريه فقط بامها از خارج نمايان مي باشد. تا اينكه با اقدامات بيابان زدائي و تثبيت شن هاي روان مهاجرين كم كم به محل خود بر مي گردند. و شنهاي داخل قسمتي از محله را تخليه و زندگي دوباره در «توده» را از سر مي گيرند بطوريكه جمعيت آن در حال حاضر قابل توجه است.
در مرحلة بعد پس از جابجائي جادة موسوم به سنتو و نزديك تر شدن جاده به اشكذر راه به جادة اصلي گشوده مي گردد و در حاشية مسير تا جادة اصلي خيابان احداث مي شود و مردم به صورت پراكنده در حاشية خيابان خانه و مغازه مي سازند

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.