ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    13 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    13 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    333
تعداد کل بازدید ها :
    24873917
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,241 كاربر
مقاله جایگاه شورای اسلامی شهر از نگاه مدیریت شهری
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,مدیریت
حجم فایل : 24 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 45 صفحه
تعداد بازدید : 193 مرتبه


قیمت: 1,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 4

فروشنده ی فایل

maghale33
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : مقاله جایگاه شورای اسلامی شهر از نگاه مدیریت شهری

این فایل با فرمت word و آماده پرینت می باشد

«فهرست مطالب»
 
1 مقدمه
4 تعريف شهر
5 تعريف مديريت
6 مديريت شهري
8 تمركززدايي و انواع آن
8 عدم تمركز سياسي
10 عدم تمرکز اداري
11 سابقه نهادهاي شهري ايران
12 انجمن‌هاي شهر در قبل از پيروزي انقلاب اسلامي
16 شوراي اسلامي شهري به مديريت شهري مشاركتي
19 جايگاه شوراي اسلامي شهر و مشاركتهاي مردمي و قانون اساسي
23 اهداف شوراها
 
 
مقدمه:
بنابراين يكي از الگوهاي ياد شده در جهت تحقق اهداف برنامه‌ريزي و مديريت شهرها، دعوت و جلب مشاركت مردم براي تهيه برنامه‌هاي شهري، مديريت و اداره امور آنها است كه نقطه اوج اين مشاركت و همكاري و مصداق عيني آن تشكيل انجمن‌هاي شهر و استفاده از حضور مفيد و مستقيم منتخبين مردم و مشاركت عامه شهروندان، سازمان‌هاي ذيربط و متخصصان امور شهري در حل و فصل كليه مسائل و مشكلات شهر بوده است، كه مي‌توان از آن به عنوان مديريت نوين شهري نيز ياد كرد و شوراهاي اسلامي شهر را مصداق بارز اين نوع مديريت در ايران مي‌دانيم. 
با در نظر گرفتن سير طبيعي و تاريخي تكوين مديريت شهري در شهرهاي ايران كه مي‌توان آن را با تشكيل بلديه و انجمن‌هاي شهر در سال‌هاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي تعريف نمود، شايد بتوان چنين بيان كرد كه مديريت شهري و انجمن‌هاي شهري و به عبارت امروزي شوراهاي اسلامي شهرها در جهت بهبود وضعيت كالبدي ـ فضايي شهرها مي‌بايست تلاش‌هاي ارزشمندي را انجام دهند. و اين بدين معناست كه حق تبيين سرنوشت مردم به دست خودشان و مشاركت مردم در تمامي اموري كه به زندگي جمعي‌شان مربوط مي‌شود، به عنوان حق طبيعي مورد پذيرش همگاني قرار گرفته است. 
قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به عنوان تبلور آرمان‌هاي يك ملت بزرگ و انقلاب عظيم رسالت خود را اين دانسته كه، در جهت گسستن استبداد، موجبات سپرده‌شدن سرنوشت مردم بدست خودشان را فراهم ساخته و زمينه‌ساز مشاركت فعال و گسترده تمامي عناصر اجتماع در تمام مراحل تصميم‌گيري سياسي و سرنوشت‌ساز باشد. 
اصل وجود شوراهاي اسلامي نيز از همين رويكرد در قانون اساسي پيش‌بيني شده است. مسلماً در فراز و نشيب‌هاي مختلف سياسي، نظامي، اقتصادي و اجتماعي، كشورها و دولت‌ها با بحران روبرو مي‌شوند. وجود شوراهاي اسلامي شهر و روستا با ايجاد يك روحيه جمعي، همدلي و همفكري سد محكمي در برابر حوادث و بحران‌ها به وجود مي‌آورد كه بدين‌سان در بيستمين انتخابات سراسري در بيستمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران با عنوان انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا اين مهم كه بيست سال مردم نيز در انتظار تحقق‌يافتن آن بودند به وقوع پيوست. 
بدين‌ترتيب شوراهاي اسلامي شهر به عنوان يك نهاد در اداره امور فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و كالبدي شهرها مسؤول گرديد و موظف به ايفاي نقش شد و مي‌رود كه در ساختار سيستم مديريت شهري ايران جايگاه خود را پيدا نمايد. 
 
تعريف شهر 
در گزارش جهاني سازمان ملل در مورد اسكان بشر، در تعريف مراكز اسكان بشر بطور اعم و شهر به طور اخص آمده است: شهر عبارت است از محلي كه فعاليت‌هاي سازمان‌يافته انساني به وقوع بپيوندد. به عبارت ديگر، شهر كالبدي است براي فعاليت‌هاي سازمان‌يافته انساني. كلمه فعاليت در اينجا، به معناي مجموعه روابط اجتماعي است.
 لذا: شهر عبارت است از كالبدي براي فعاليت‌هاي اجتماعي سازمان‌يافته. اين تعريف ساده، عناصر اصلي شهر، يعني كالبد، فعاليت‌هاي اجتماعي و بالاخره سازمان‌يافتگي و روابط اين عوامل را با يكديگر بيان مي‌كند. سازمان‌يافتگي فعاليتها در شهر مستلزم معيارها و ضوابط و قوانين لازم به صورت تلويحي و چه به صورت صريح از يكسو، و تشكيلات مستقل و متناسب از سوي ديگر است. به عبارت ديگر براي سازمان‌دادن يك جامعه نياز به سازمان است و بدون داشتن سازمان و تشكيلات مشخص و معين، نمي‌توان جايي يا رفتاري را سازمان داد. 
بنابراين مي‌توان شهر را مجموعه‌اي از فعاليتهاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي و ... انسانها دانست كه با هم در ارتباط نزديك بوده و بر همديگر و از يكديگر متأثر مي‌گردند. 
به عبارت ديگر شهر به مثابه سيستمي است كه مجموعه عناصر آن با همديگر در ارتباط بوده و داراي يك ساختار ارتباطي است. 
سيستم شهري، عبارت است از مجموعه عناصر با زير ـ سيستم‌هايي كه بين آنها شبكه‌هايي از روابط متقابل جريان داشته و هدف آنها تحقق گونه‌اي از زندگي اجتماعي براي انسانها است. به عبارت ديگر، شهر متشكل از يك‌سري فعاليت‌هاي انساني است كه به وسيله جريانات مردم، كالا، انرژي و اطلاعات در يك چارچوب كالبدي به همديگر مرتبط مي‌شوند.
 
تعريف مديريت:
شايد عده‌اي مفاهيم مديريت و اداره‌كردن را مترادف همديگر بدانند، در حالي كه اين دو مفهوم واژه‌هاي انگليسيس متفاوتي دارند كه داراي بار معنايي مخصوص به خود مي‌باشند. واژه اداره كردن داراي عملكرد محدودتر و باريكتري نسبت به واژه مديريت دارد. در فرهنگ لغات آكسفورد، Administration چنين تعريف شده است: انجام‌دادن يك يا چند عمل در فرآيند اداره‌كردن جهت رسيدن به اهداف و اين در حالي است كه Management يعني فرآيند تعيين هدف و تهيه برنامه‌ها كه براساس اين تعريف مفهومي مي‌توان اين استنباط را داشت كه مديريت از اداره‌كردن با اهميت‌تر و ذهني‌تر مي‌باشد و در فرآيند اداره‌كردن، اجرا و رسيدن به اهداف تعيين شده مهم مي‌باشد. 
 
 
مديريت شهري:
به طور كلي مفهوم مديريت شهري چنان گسترده و پيچيده است كه به هيچ‌وجه نمي‌توان نهاد شهرداري به وظايف كنوني‌اش را معادل مديريت شهري دانست و تقريباً همه كساني كه در اين زمينه مطالعه مي‌كنند تعريفي از مديريت شهري ارائه مي‌دهند. 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.