ورود کاربران
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین
وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
6 نفر
اعضا :
0 نفر
مجموع :
6 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
835
تعداد کل بازدید ها :
24873577
گزارشات سایت
فايل هاي رايگان:
105 فايل
فایل های غیر رایگان :
4,490 فايل
فایل های ويژه:
220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
2,241 كاربر
مقاله تاریخچه مختصری از پوستر در غرب
دسته بندي : پروژه و مقاله,هنر
حجم فایل : 19.13 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 24 صفحه
تعداد بازدید : 232 مرتبه
حجم فایل : 19.13 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 24 صفحه
تعداد بازدید : 232 مرتبه
دانلود رایگان است
برای دریافت فایل بروی دانلود کلیک کنید
برای دریافت فایل بروی دانلود کلیک کنید
فروشنده ی فایل
توضیحات :
عنوان : مقاله تاریخچه مختصری از پوستر در غرب
این فایل با فرمت word و آماده پرینت می باشد
فهرست
تاريخچه مختصري از پوستر در ا يران :
پوسترهاي نوشتاري و تقسيمات آن :
پوسترهايي كه با حروف دست نويس ساخته مي شوند :
سخني با علافمندان در باره اصول ساخت پوسترهاي ( نوشتاري )
شكل حروف :
اندازه در حروف :
وزن در حروف :
زيگمايه در حروف :
رنگ در حروفبافت در حروف
شيوه به كار گيري خط در گرافيك
خوشنويسي ( Calligraphy )
متون تصويري « shaped tent »
طراحي حروف « Alphabet design »
دست نويس « Hand – draw »
بررسي نمونه هاي ازموضوعات پوستر
پوستر واژه اي است انگليسي به مفهوم آگهي ديواري كه از حد رايج كوچكتر نباشد . در بيان تاريخچه پوستر بايد گفتت ( نخستين پوسترها ، اعلاميه هايي است كه در قرون وسطي و رم باستان گاهي بر روي ديواره ها ديده مي شد . اين گونه تبليغات تا اواخر قرن 18 ميلادي معمولاً فقط از نوشته تشكيل مي شود و گاهي در اين آگهي يك تصوير كوچك حكاكي شده و نيز بعضي از تزئينات گياهي و كادر و حاشيه ديده مي شد .
آگاه كردن مردم نسبت به اين امكانات نيازمند وسيلة اي موثر بود كه توانايي پيام را داشته باشد و اين وسيله چيزي جز پوستر نبود . به منظور اينكه پوستر نقشي بيانگر ما بين آگهي دهنده و بيننده بازي كند ، در عامل كلمه و تصوير مورد استفاده قرار گرفت كه يك تركيبي ساده و روان حاصل از گسترش سريع تكنيك چاپ بود .
تاريخچه مختصري از پوستر در ا يران :
براي بررسي تاريخچة پوستر در ايران بايد از نخستين اعلانهاي تبليغاتي كه براي نصب روي ديوارها توليد شده بود ، هيچگونه طرح و تصويري در آنها مشاهدهع نمي شود فقط از چندين سطر مطالب در يك كلمه « اعلان » يا « اطلاعيه » در بالاي آن به صورت متقاون تشكيل شده بود . گاهي تزئينات مانند كادر و حاشيه و بعضي علامات تأكيد كننده يا تزئين در اين اعلانها ديده مي شود كه اگر خطاطي بود از روحسه ترهيب صفحه هاي قرآن و كتابهاي ديني در تزئين صفحه استفاده مي كردند و اگر چاپي بود از علائم تزيني چاپ فرنگي كه همراه صنعت چاپ به ايران آمده بود ، بهره مي جستند . روحيه حاكم بر اين نوع آگهي هاي ديواري تقاون بود كه در تمام موارد به طور كامل به چشم مي خورد و سنت سفيدها به سياه ها معمولاً معقول و متقارن و چشم نواز و همان روحيه حاكم بر كتابهاي خطي است و هنوز ويژگيهاي خاصي به عنوان هنريي كه ويژة آويختن روي ديوارهاست ديده نمي شود .
موضوع اين اعلانها ، تئاتر ، سينما و سپس بعضي كالاهاي تجاري و مضمونهاي سياسي است و بيشتر آنها چاپ سنگي و تك رنگ هستند بطور معمول سياه روي كاغذ سفيد ، اما گاهي نمونه هايي هم ديده مي شود كه غالباً رنگهاي اصلي مانند آبي ، قرمز ، سبز و زرد هستند . در روند تكامل تاريخي پوستر به عنوان يك هنر ، سه مرحله متقاوت را مي توان تشخيص داد مرحلة آغازين كه در دهة اول قرن 20 رايج بوده شامل استفاده پوستر براي تبليغ كالاها و دستگاهها بود . مرحله بعد كاربرد آن در اعلانهاي سياسي و آگاهي يافتن سياستمداران براي انتقال نظرياتشان بود كه با آغاز جنگ جهاني اول رواج گرفت و آخرين و مهمترين مرحلةآن مربوط به آگهي هاي فرنگي و توريستي بود . پوستر پديده ايست با سه ويژگي شامل ، محتوا ، ارزش هنري و كيفيتهاي تبليغاتي و بهترين پوسترها آنهايي هستند كه اين سه ويژگي را به طور همزمان داشته باشند .
از لحاظ نحوة پرداخت موضوع استفاده از عناصر بصري ، مي توان پوسترها را به دو قسمت تقسيم كرد :
پوسترهايي كه با تصوير كار مي شوند و پوسترهايي كه فقط با خط كار مي شوند . كه در مورد قسمت اخير در بخش هاي بصري به تفصيل سخن خواهيم گفت .
پوسترهاي نوشتاري و تقسيمات آن :
به منظور اينكه پوستر نقش بيانگر ، بين آگهي دهنده و بيننده بازمي كند دو عامل كلمه و تصوير مورد استفاده قرار گرفت و از آنجا كه وظيفه اصلي پيام است باز اين انتقال بيشتر به عهده تصوير واقع شد . ولي بايد از آنجا كه وظيفه اصلي پوستر انتقال سريع و صريح پيام است باز اين انتقال بيشتر به عهده تصوير واقع شد . ولي بايد توجه داشت كه استفاده از عناصر تكراري و قرار دادي تصويري درپوستر ايجاد نوعي يكنواختي
مي كند و براي جلب توجه ببننده استفاده از عناصر نو و تازه و خلاقانه لازم به نظر مي رسد . در اين راستا يكي از حركات صورت گرفته استفاده از خطوط و استعدادهاي نوشتاري و تصويري و تركيبي در آنست . اطلاع رساني از طريق پوستر تا حدود زيادي مرهون خط مي باشد ، چرا كه در اغلب موارد ، تصوير نياز به عناصري را رد تا آنرا گوياتر مي سازد و آن عنصر خط است . عنصر نوشته در پوستر به منظور دقيق تر كردن هدف تصوير و پيام آن به كار گرفته مي شود و تركيب اين دو عنصر بايد به گونه اي باشد كه تصوير حرف بزند و نوشته ، تصوير باشد ايجاد چنين موقعيتي بستگي به كار آيي و خلاقيت طراح دارد . در ببشتر پوسترها نوشته تكميل كننده اثر ا ست ولي دسته اي از پوستر ها نيز موجودند كه نوشته در آنها حرف اول را مي زند و بار انتقال پيام را خود به عهده دارد . در اين نوع پوستر محتوا و درون مايه موضوع را بايد به نحوي در نوشته نمايان ساخت به اين گونه نوشته تداعي معني مورد نظر را نمايد و ببننده را تا حدودي به موضوع ، فرهنگ و محتواي دروني نوشته راهنمايي كند ، كه در اين صورت گرافيسم خط محقق شده است . طراح با توجه به نوع موضوع مي تواند از كلية خطوط از حروف سنتي گرفته تا خطوط طراحي شده استفاده كند . ولي بايد توجه به نوع موضوع مي تواند از كليه خطوط از حروف سنتي گرفته تا خطوط طراحي شده استفاده كند . ولي بايد توجه داشته باشد ، بدون ايجاد تغييرات و تحولات در حروف آنهم در جهت بيان موضوع ، اثر او از جذابيت و كشش لازم برخوردار نمي گردد : به عنوان مثال استفاده از خطوط سنتي با آن همه فريب و بلند مرتيگي با همان تركيبي كه از گذشته به جاي مانده ، ودر جهت ساخت پوستر ، خط بايد به نقش و بيان تصويري تبديل شود ، تركيب در آن به گونه خاصي است . مانند پوسترهاي است كه با تصوير كار مي شود . به اين خاطر كه چون خطي كه مورد استسفاده قرار مي گيرد ، به عنوان نقش اصلي پوستر مطرح مي گردد در اين حالت علاوه بر آن كه خط حالت علاوه بر آن كه خط حالت تصويري پيدا مي كند ، از طرف ديگر ، همان خط نيز هست كه بايد لي آت هم بشود ، لي آت در اين جا يعني تركيب غيري و كمپوزيسيون كلمات و اين عيناً مانند كار تصوير سازي مي باشد .
در واقع ، در حاليكه يك نماد تصويري مي تواند از طريق ايجاد تغييراتي در عناصر ايده مورد نظر را بهنحوي انتزاعي به وجود آورد نماد مفهومي بر ماهيت يك ايده تاكيد مي كند و در نتيجه صورتهاي را به كار مي گيرد كه به جاي اشاره به خودش به مفهوم آن اشاره مي كند . انتخاب نماد مفهومي و يا نماد تصويري را خود موضوع تعيين مي كند . متناسب با موضوع ، يكپارچگي ، تأثير بصري و ظرافت ، عناصر اوليه و اجتناب ناپذير يك نماد هستند ، خواه مفهومي ، خواه تصويري ، خواه مبتني بر يك يا چند حروف كه در مورد آخري شكل حروف ، اصالت و يكپارچگي اجزايش سبب مي شود كه نماد ، از لحاظ زيبايي شناسي ارزش پيدا كند و قدرت ارتباطي آن افزايش يابد . نهادي كه با اضافه شدن يك عنصر يعني صرف و گرفتن پرداختن كلي براي يكپارچه شدن مي تواند به نمادهاي مفهومي يا تصويري تبديل شود . كوتاه سخن اين كه در پوسترهاي نوشتاري نوشته براي از ظاهر علامتي آن ، به عنوان وسيله زبان يك نوع امكان كاربرد تصويري را هم فراهم مي كند .
پوسترهايي كه با حروف دست نويس ساخته مي شوند :
در اين حروف ، نوعي احساس راحتي ، عاميانه ، بچگانه ، ملموس و زنده وجود دارد كه مي تواند به تناسب اين احساسات در موضوعات مربوطه استفاده شود .
با توجه به اينكه در پوستر يك تيتر براي معرفي موضوع و سوتيتر و نوشته هايي فرعي جهت مشخص كرد مكان ، زبان و تشريح ابعاد موضوع وجود دارد ، آنگاه كه طراح با توجه به موضع يكي از خطوط فوق را جهت الگوي كار انتخاب كرده مي تواند در ساخت پوسترهاي نوشتاري به گونه هاي زير عمل نمايد :
1 – حرف اول كلمه اصلي استفاده شود .
2 – از حروف اول كلمات اصلي استفاده شود .
در اين دو شيوه با استفاده از حرف يا حروف يا شده ، شناسايي به دست مي آيد كه به جاي آن كلمه يا كلمات به كار مي روند . از آنجا كه در زبان فارسي ، شناسايي كلمات به اين و شيوه مرسوم نيست ، استفاده از اين روش چندان گويا به نظر نمي رسد . هر چند نمونه هاي اندكي در اين زمينه از خط فارسي وجود دارد .
3 – از يك كلمه كه نقش كليدي موضوع پوستر را بازي مي كند استفاده شود .
در اين شيوه يك كلمه كه بيان كننده اصل موضوع پوستر مي باشد ، انتخاب مي شود و طراح مي كوشد با طرح و مشكل حروف ، تكنيكهاي اجرائي و فنون بصري ، حالت ، ويژگي و يا تصوير موضوع را بنماياند ، اين كلمه در اكثر موارد بنا به كاربرد پوستر با برگنمايي به يك نقش تصويري تبديل مي شود .
4 – از دو يا سه كلمه كه نقش كليدي در موضوع پوستر را بازي مي كند استفاده شود .
5 – از نمام تيتراژ عنوان اصلي استفاده شود .
در اين شيوه مي توان كلمات را در كل ديد و آنها را به شكل يك نقش واحد طراحي كرد و نيز مي توان آنها را بجز اولي در ارتباط با هم طراحي نمود و در كل اين تركيب را جهت بيان مفهومي يا تصويري پوستر بكار گرفت .
6 – از سو تيترها به عنوان يك عنصر بصري در ساختمان پوستر استفاده شود .
سو تيترها نمي تواند جهت پر كردن فضاي خالي پوستر به كار ورند و يا با ايفاي نقشي مهمتر شيوه هاي فوق را جهت تكميل شكل تصويري خود ياري رسانند .
سخني با علافمندان در باره اصول ساخت پوسترهاي ( نوشتاري )
اين بخش ترجمه اي از كتاب « DECORAIVE – RYPOGRAPHY » است كه به عنوان يك روش كار هستند ، جهت ايجاد ساختارهاي خطي در ابعاد مختلف گرافيك مطرح گرديده و لازم به توضيح است كه مباحث اين كتاب يكي از عوامل موثر در شكل گيري زمينه هاي ذهني و شيوه هاي عملي ساخت پوستر مي باشد .
هر چند توضيات اين كتاب با توجه به امكانات و ويژگيهاي خط لاتين تنظيم شده ولي در ترجمه آن سعي بر ايت بوده كه قسمتهايي انتخاب شود كه قابل گسترش در تمام خطوط باشد . به هر حال با توجه به كمبود منبع در اين زمينه ، مباحث موجود راهنمايي خوبي براي طراحان علافمند به موضوع پوستر مي باشد .
شكل حروف :
اساس حروف آرايي بر اين نكته نباشد كه از حروف ، براي بيان خود آنها استفاده كنيم . براي به كارگيري چاپ به شكل تزئيني نيازمند فهم شكل ، اندازه ، ارزش زنگي ، رنگ بافت واينكه چگونه چاپ با ديگر عوامل در ارتباط هست ، هستيم . حروف نيز مانند مردم داراي اشكال متفاوت از ( كلاسيك ) گرفته تا فرم هاي عجيب و غريب هستند . استفاده مناسب و صحيح از فرم حروف به اندازه تناسب لباس با شخصيت ما نياز به دقت و توجه دارد . يكي از راههاي شناخت اشكال حروف ، يافتن شباهت بين فرم وحرف و فرم اشياء مي باشد . لازم به توضيح است كه حروف الفباي هر خطي مي تواند منبع غني از الهام جهت درك بيشتر خطوط ديگر باشد .
اندازه در حروف :
وجود حروف در اندازه هاي مختلف سبب برفراري ارتباط بين آنها مي گردد اندازة حروف به اهميت آنها بستگي دارد و اين اهميت سبب ايجاد دو حالت كلي در حروف ميگردد :
1 – تيتر ( حروف برجسته و چشمگير )
تيتر به حروفي اطلاق مي شود كه بسيار ساده يا تزييني اند و به نحوي جالب توجه در هر فصل ها ، شعارها ، حروف ابتدايي متن و غيره به كار مي رود .
نظرات کاربران :
نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.