ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    7 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    7 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    81
تعداد کل بازدید ها :
    24873665
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,241 كاربر
تحقیق معاد در قرآن و در روایات
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,الهیات
حجم فایل : 16.04 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 22 صفحه
تعداد بازدید : 218 مرتبه


دانلود رایگان است
برای دریافت فایل بروی دانلود کلیک کنید
امتیاز : -3

فروشنده ی فایل

maghale33
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : تحقیق معاد در قرآن و در روایات

این فایل با فرمت word و آماده پرینت می باشد

فهرست
مقدمه
1-1. اصل معاد و جايگاه آن در معارف اسلامي
1-2. ايمان به معاد و اثرات آن
1-3. اقرار به معاد
2- ماهيت مرگ و خواب
3- برزخ از ديدگاه كتاب و سنت
برزخ از نظر فرهنگ ها
برزخ از نظر عقل و وحي
برزخ از نظر مصريان
4- شفاعت
مفهوم شفاعت
نفي شفاعت باطل و اثبات شفاعت حق
 
منابع
 
رستاخيز از ديدگاه قرآن و نهج البلاغه مؤلف: محمد طاهريان
معاد در نگاه عقل و دين مؤلف: محمدباقر شريعتي سبزواري
معاد شناسي مؤلف: آيت الله جعفري سبحاني
مقدمه و ترجمه دكتر علي شريعتي
 
اصل معاد و جايگاه آن در معارف اسلامي:
ايمان به اين اصل شرط مسلماني است و اگر كسي اين ايمان را از كف بدهد و عالم آخرت را انكار كند از زمره مسلمانان بيرون است.
همگي پيامبران الهي- از آدم تا خاتم- پس از اصل توحيد، اصل معاد را بيان مي كرده مردم را به ايمان و اعتقاد به حيات اخروي مي خواندند.
ايمان به معاد و اثرات آن:
هرگونه اعتقاد و برداشتي، خواه ناخواه در رفتار انسان مؤثر است. چنانچه اعتقاد درست باشد اثرات آن سازنده وگرنه واكنش هاي منفي در رفتار آدمي خواهد داشت.
ايمان همان باور قلبي و دروني است و در صورتي كه برخاسته از علم و آگاهي باشد، مي تواند اثرات شگرفي بر رفتار فرد و جامعه بگذارد. بنابراين وهم به معاد يا شك به معاد بلكه ظن و علم به معاد، در صورتي كه همراه با ايمان نباشد، نمي تواند منشأ تحول در انسان گردد.
ولي چنانچه انساني در راستاي رسيدن به حقيقت و ايمان به معاد، گام برمي دارد و در حال تحقيق نسبت به اين مقوله است، و به مطالعه در وجود خود و طبيعت و تاريخ مي‌پردازد، و در اين سير مطالعاتي، گاهي به مرحله اي مي رسد كه «احتمال معاد» را مي‌دهد و گاهي «ظن و گمان» نسبت به آن واقعيت پيدا مي كند و در چنين حالتي است كه چه بسا گمان به معاد نيز كارساز باشد؛ و شايد آيات شريفه قرآن كه ظن به معاد را موجب نجات برخي و عدم ظن به معاد را درباره دوزخي شدن گروهي ديگر، مطرح نموده است. اشاره به همين حقيقت باشد، آنجا كه فرمود:
الا يظن اولئك انهم مبعوثون. (سوره المطففين، آيه4)
آيا كم فروشان گمان ندارند قيامتي هست؟
و هنگامي كه نامه عمل نيكان از جانب راست به آنها داده مي شود راز آن را چنين بازگو مي نمايند كه:
اني ظننت اني ملاق حسابيه. (سوره الحاقه، آيه20)
من چنين مي پنداشتم كه روز حسابي كه دارم را در كارنامه ام خواهم ديد.
و علت ناموفق بودن آنها كه نامه عملشان از جانب چپ يا از پشت سر به آنها داده مي‌شود، عدم ظن به معاد معرفي كرده است. آنجا كه مي فرمايد:
و اما من اوتي كتابه وراء ظهره فسوف يدعوا … انه ظن ان لن يحور
(سوره الانشقاق. آيات 10-14)
و اما ان كسي كه طومار اعمالش را به پشت سر بياويزد... (به علت اين است كه) تصور مي كرد كه هرگز به قالب تن باز نخواهد گشت.
اقرار به معاد:
اقرار به معاد، هنگامي است كه ايمان به معاد در رفتار انسان مشهود باشد جايگاه ايمان به معاد در درون مؤمن به آن تثبيت شده باشد به طوري كه قيامت و جريانات آن از نعمت و نقمت توجه انسان را به خود جلب نموده باشد و شب و روز او تحت تأثير اعتقاد عميق به معاد قرار گرفته باشد، آنگونه كه علي (ع) در خطبه متقين توصيف آنها را نموده است:
اما شب هنگام، راست برپايند و قرآن را جزء به جزء با تأمل و درنگ بر زبان دارند و با خواندن آن اندوهبارند و در آن خواندن داروي درد خود را به دست مي آورند و اگربه آيه اي گذشتند كه تشويقي در آن است به طمع بيارمند و جانهاشان چنان از شوق برآيد كه گويي ديده هاشان به آن نگران است و اگر آيه اي را خواندند كه در ان بيم داني است، گوش دل هاي خويش را بدان نهند. با ركوع پشت هاي خود را خمانيده اند و با سجود پيشاني و پنجه ها و زانوها و كناره هاي پا را بر زمين گسترانيده، از خدا مي خواهند گردن هاشان را بگشايند و از آتش رهاشان نمايد.
و اما در روز دانشمندانند خويشتندار، نيكوكارانند پرهيزگار، ترس آنانرا چون تير پيراسته، تراشيده كرده است و نزار چون كسي به آنها بنگرد، پندارد بيمارند، اما آنان را بيماري نيست و گويد خردهاشان آشفته است اما آن پريشاني را سبب ديگري است.
(خطبه 193، نهج البلاغه، ترجمه شهيدي)
در تعاليم عاليه اسلام و منابع سرشارش، آموزش هايي همانند تأكيد بر نوشتن وصيت نامه، تهيه كفن، به زيارت مردگان رفتن به چشم مي خورد كه با به كار بستن آنها، اقرار به مرگ در وجود انسان تحقق مي يابد و اينك رواياتي در اين باب:
قال علي (ع):
امي قلبك بالموعظه و امتد بالزهاده و قوه باليقين و نوره بالحكمه و ذللـه بذكر الموت و قرره بالفنا… ( نامه31، نهج البلاغه، صبحي صالحي)
دلت را به اندرز زنده بدار و به پارسايي بميران و به يقين نيروبخش و به حكمت روشن گردان و با ياد مرگش خوار ساز و به اقرار نيست شدن وادار ساز.
قال الصادق(ع):
اذا اعد الرجل كفنه فمومأ جور كلما نظر اليه. (وسائل الشيعه، جلد2، ص755)
هنگامي كه انسان كفنش را آماده سازد هرگاه به آن نگاه كند پيش خدا مأجور است.
قال علي (ع):
زوروا موتاكم فانهم يفرحون بزيارتكم و في حديث آخر قال رسول الله (ص) فان لكم غير عبره. (وسائل الشيعه، جلد2، صفحه878)
به زيارت مردگان خود برويد زيرا زيارت اهل قبور مايه خوشحالي آنها و عبرت شماست.
ماهيت مرگ و خواب:
در اين كه حادثه اي به نام مرگ انسان را به ناچار درمي يابد جاي ترديد نيست و همگان به اين واقعيت اذعان داشته و وجود هستي آن را پذيرفته اند ولي اين پرسش همواره براي انسان ها و مكتب ما مطرح بوده و هست كه: مرگ چيست؟
ماديين و كافه ان آن را- نيستي مطلق و حس مذهبان آن را- نيستي نسبي دانسته اند.
قرآن كريم و معصومين (ع) ضمن مردود دانستن نظريات مزبور از ماهيت و چيستي مرگ، پرده برداشته و آن را «توفي» معرفي نموده اند. توفي در لغت به معناي اخذ شيء به طور تمام و كمال است. هرگاه كسي چيزي را به تمام و كمال و بدون هيچ كم و كاستي دريافت كند، در زبان عربي كلمه توفي به كار برده مي شود.
از آياتي كه از مرگ به توفي ياد كرده، استنباط مي شود كه از نظر قرآن، مرگ تحويل گرفتن است، يعني انسان هنگام مرگ به تمام شخصيت و واقعيتش در اختيار مأموران الهي قرار مي گيرد و آنان انسان را دريافت مي كنند. از اين گونه آيات سه نكته به دست مي آيد:
1- مرگ نيستي و نابودي نيست بلكه انتقال از عالمي به عالم ديگر است و حيات انسان بعد از مرگ به گونه اي ديگر ادامه مي يابد.
2- آنچه شخصيت واقعي انسان را تشكيل داده «من» واقعي او محسوب مي شود، بدن و توابع آن نيست. زيرا بدن و اعضاي آن، هنگام مرگ به جايي تحويل نمي شوند و مأموران الهي آنها را نمي ستانند، بلكه در همين جهان مي مانند و به تدريج منهدم مي‌گردند.
3- روح انسان از نظر مقام و مرتبه وجودي در سطح بالاتري از ماده و ماديات قرار دارد؛ يعني امري مجرد است.
به كار بردن تعبير توفي در مورد خواب حاكي از تشابه نسبي مرگ با خواب است. آيه زير به طور روشني سنخيت اين دو حالت را بيان مي كند:
الله يُتَوُفي اِلا نَفس حينُ مُوتٍها وَ الَّتي لَم تَمـُت في مُنامٍها فَتُمسٍك الَّتي قَضي عُلَيها المُوتُ وَ يـُرسٍلُ الاُخري اِلي اَجُلٍ مـُسُمي اِن في ذلٍكُ لٍآياتٍ لقومٍ يُتَفَكَّرون. (سوره زمر، آيه42)
خداوند روح مردم را هنگام مرگشان به تمامي باز مي ستاند [نيز] روحي را كه در [موقع] خوابش نمرده است [مي گيرد]؛ پس آن روحي را كه مرگ را بر او واجب كرده، نگاه مي‌دارد [روح ها] را تا هنگامي معين [به سوي زندگي دنيا] باز پس مي فرستد، قطعاً در اين [امر] براي مردمي كه مي انديشند نشانه هايي [از قدرت خدا] است.
در روايتي از امام محمد باقر (ع) سؤال شد كه مرگ چيست؟ امام در پاسخ فرمودند:
هـُوُ النَّومُ الَّذي ياتيكُم في كُلٍ لَيلٍه، اِلا اِنَّه طَويلُ مـُدتُه؛ (صدوق، معاني الاخبار، ص289)
مرگ همان خوابي است كه هر شب به سراغتان مي آيد، با اين تفاوت كه مدتش طولاني تر است.
نظريه منكران معاد:
گروهي از منكران و مادي گرايان از ريشه و بنيان منكر معاد انسان هستند و مي گويند: طبيعت ما را مي آفريند و سپس مي ميراند. در قرآن كريم از اين گروه سخن به ميان آمده است:
وِ قالوا ما هـَي اِلا حُياتُنا الدًّنيا نَموتُ وَ نُحيي وَ ما يُملٍكُنا اِلّا الدُّهر وِ مالَهـُم بِذلٍكُ مٍنً عٍلم اِن هـُمً اِلّا يـُظٍنـُّون. (سوره جاثيه، آيه24)
آنان گفتند: زندگي جز حيات دنيوي نيست كه مي ميريم و گروه ديگري جاي ما را مي‌گيرند و جز دهر و طبيعت قدرت ديگري نيست كه ما را نابود سازد، اما آنان علم و آگاهي ندارند و تنها گمان برده اند.

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.