ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    7 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    7 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    461
تعداد کل بازدید ها :
    24874045
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,241 كاربر
مقاله بررسی اجرای موضوعات HSE در اجرای پروژه های مختلف و عملیات عظیم پیمانکاری
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,فنی مهندسی
حجم فایل : 873.55 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 140 صفحه
تعداد بازدید : 440 مرتبه


دانلود رایگان است
برای دریافت فایل بروی دانلود کلیک کنید
امتیاز : 6

فروشنده ی فایل

maghale33
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : مقاله بررسی اجرای موضوعات HSE در اجرای پروژه های مختلف و عملیات عظیم پیمانکاری

این فایل با فرمت WORD و آماده پرینت می باشد

 فهرست
مقدمه   ۰
فصل اول   ۳
۱-۱)سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست پیمانکاران   ۳
۲-۱) چرا یک سازمان و پیمانکاران آن به استراتژى مدیریت HSE نیازمند هستند؟   ۴
۳-۱)دو معیار سنجش ساده براى ارزیابى عملکرد جارى سیستم وجود دارد:   ۶
۱-۳-۱)تعداد حوادث یا رویدادهاى مرتبط با:HSE   ۶
شکل(۱-۱)هزینه هاى مستقیم و غیر مستقیم   ۷
شکل(۳-۱)هزینه در قبال تلاش   ۸
۴-۱) عملکرد سازمان یا پیمانکار در مقایسه با دیگران چگونه است؟   ۹
۵-۱) سازمان یا پیمانکار کدام سطح مدیریتHSE را باید در حرفه خویش بکار گیرد؟   ۱۰
شکل(۴-۱)گروه هاى ذینفع در HSE:   ۱۰
۶-۱) این شبکه بکمک دو پارامتر تعریف مى شود:   ۱۱
۱-۶-۱)  رویکرد سازمان و پیمانکار نسبت به مدیریت HSE چگونه است؟   ۱۲
۲-۶-۱) میزان اتکاى سازمان بر سیستم هاى رسمى چقدر است؟   ۱۲
جدول(۱-۱)روند تکامل و تحول مدیریت HSE   ۱۲
شکل(۵-۱)رویکرد به مدیریت HSE   ۱۳
فصل دوم   ۱۵
شکل(۱-۲)سیستم مدیریت  HSE:   ۱۵
بخش۱-۲)   ۱۶
خط مشی   ۱۶
۱-۱-۲)ایجاد یک خط مشی:   ۱۶
چرا سازمان یا پیمانکار به یک خط مشی HSE  نیاز دارد ؟   ۱۷
ایزو ۱۴۰۰۱و۱۸۰۰۱ OHSAS الزامات خاصی را برای خط مشی ها ایجاب می کنند.   ۱۷
شکل(۳-۲)مراحل ساخت خط مشی   ۱۹
شکل(۴-۲)بهترین عملکرد   ۲۰
شکل(۵-۲)پیش نویس خط مشی   ۲۰
۳-۱-۲) ابلاغ و اجرای خط مشی   ۲۰
شکل(۶-۲)  سطوح خط مشی واجرایی   ۲۱
شکل(۷-۲)شیوه اجرای سیستم مدیریت HSE   ۲۲
جدول(۲-۱)ماتریس مسئولیت، روش مفیدی برای تعیین مسئولیت ها ست   ۲۳
منابع شامل موارد زیر است:   ۲۴
شکل(۸-۲) ارتباطات داخلی و خارجی   ۲۵
ارتباطا ت موثر داخلی:   ۲۶
ارتباطات موثر خارجی   ۲۶
کنترل مستندا ت   ۲۷
عناصر کنترل مستندات   ۲۸
شکل (۹-۲)سیستم مدیریت HSE   ۲۸
روش های اجرایی عملیات چه فرقی با دستورالعمل دارند ؟   ۲۹
۶-۲-۲)برنامه ریزی اضطراری   ۳۰
تدوین یک برنامه اضطراری دارای مزایای متعددی است :   ۳۰
هدف کلا ن برنامه اضطراری چیست؟   ۳۱
تدوین برنامه شامل درک موارد زیر است :   ۳۱
عناصر یک برنامه واکنش اضطراری چیست ؟   ۳۱
بخش۳-۲)   ۳۲
برنامه ریزی   ۳۲
۱-۳-۲)ارزیابی ریسک   ۳۲
شکل(۱۱-۲)اجزاء ارزیابی ریسک   ۳۲
شناسایی و ارزیابی جنبه ها و اثرات بارز زیست محیطی   ۳۲
شکل (۱۲-۲) فرآیند تعیین اهمیت براساس معیارهاو الزامات   ۳۳
نحوه ارزیابی جنبه های زیست محیطی و اثر ات بارز آنها:   ۳۴
ارزیابی ریسک های مربوط به ایمنی   ۳۴
کنترل یا کاستن از هزینه های  مربوط به بیمه   ۳۴
بهبود اثر بخش تلاش ها  مدیریتی HSE   ۳۵
۲-۳-۲) الزامات قانونی   ۳۵
۳-۳-۲) اهداف کلان،اهداف خرد و برنامه ریزی بهبود   ۳۵
شکل(۱۴-۲) ایجاد اهداف کلان و اهداف خرد   ۳۵
بخش(۴-۲)   ۳۸
اندازه گیری عملکرد   ۳۸
۱-۴-۲) شاخص های عملکرد:   ۳۸
شکل(۱۵-۲)فرآیند انتخاب شاخص   ۳۸
شکل(۱۶-۲)انواع مختلفی از شاخص ها   ۳۹
۲-۴-۲)تعیین عدم انطباق ها   ۳۹
بخش(۵-۲)   ۴۱
پایش   ۴۱
۱-۵-۲) ممیزی HSE چیست   ۴۱
بخش(۶-۲)   ۴۲
بازنگری مدیریت   ۴۲
برای افزایش اثر بخشی بازنگری مدیریت سازمان باید موارد ذیل را در نظر بگیرد:   ۴۳
فصل سوم   ۴۴
۱-۳)چگونه باید تغییراتی را که تمایل به انجام دادن آنها در سازمان وجود دارد ، به مرحله اجرا در آورد؟   ۴۴
تهیه گزینه هاى اجرائى   ۴۴
۲-۳)چگونه باید بهترین گزینه را انتخاب کرد؟   ۴۴
آنالیزهزینه در مقابل منافع   ۴۵
۳-۳)چگونه می توان با موفقیت تغییرات را انجام داد؟   ۴۵
مرحلۀ ۱: تعریف تغییرات مورد نظر در حوزه عملکرد   ۴۶
مرحلة ٢: تشکیل کمیته بازنگرى که بعنوان ارباب رجوع نقش بازى کند   ۴۶
مرحلة ٣: تشکیل گروه ویژه عملیاتى   ۴۶
مرحلة ۴: آموزش گروه ویژه عملیاتى و کمیته بازنگرى   ۴۶
مرحلة ۵: اجراى برنامه کارى توسط گروه ویژه و بازنگرى کار آنها و هدایت آن توسط کمیته بازنگرى   ۴۷
مرحلة ۶: تدوین برنامه تفصیلى آنچه بایستى انجام شود، زمان اجزا و شخص مسئول اجرا در درون گروه ویژه   ۴۷
مرحلة ٨: اجراى برنامه کارى توسط گروه ویژه و بازنگرى کار آنها و هدایت آن توسط کمیته بازنگرى   ۴۷
مرحلة ٩: تهیه توصیه هاى لازم، بازنگرى آنها، اعمال تغییرات لازم و نهایى کردن آنها   ۴۸
مرحلة ١٠ : تدوین برنامه اجرایى به شکل یک پروژه شامل فهرست فعالیتها، برنامه زمان بندى، توزیع مسئولیتها، منابع موردنیاز و …   ۴۸
مرحلة ١١ : گزینش و آموزش گروه هاى اجرایى   ۴۸
مرحلة ١٢ : اجرا، کنترل، نظارت و بررسى دقیق تغییرات   ۴۸
مرحلة ١٣ : گرامیداشت حصول موفقیت   ۴۸
فصل چهارم   ۴۹
چگونه مى توان فرهنگ مثبت HSE را درک نموده و آن را ترویج کرد؟   ۴۹
۱-۴) فرهنگHSE چیست؟   ۴۹
خلاصه گزارش حادثه هسته اى چرنوبیل   ۴۹
۱-۱-۴)تعریف فرهنگ ایمنی   ۴۹
-رفتار ها و نگرش های مشترک، باورهای ارزشی و اقدامات مربوط به اهمیت بهداشت و ایمنی و لزوم کنترل مؤثر   ۴۹
۲-۴)چرا فرهنگHSE مهم است؟   ۵۰
شکل ۲-۴) مثلث کنترل خسارت هنریش   ۵۱
شکل ۳-۴) دلایل توجه به فرهنگ HSEبه عنوان یک راهکار   ۵۲
۳-۴) چگونه فرهنگ HSEرا باید ایجاد و حفظ نمود؟   ۵۲
چگونه رفتار، برداشت هاى مختلف از فرهنگ را تحکیم مى کند؟   ۵۳
شکل ۴-۴) نحوه تحکیم برداشتها از فرهنگ         تحکیم   ۵۳
عرف فرهنگى   ۵۳
عرف فرهنگى   ۵۳
۴-۴) فرهنگ مطلوب HSE از چه مؤلفه هایى تشکیل مى شود؟   ۵۴
شکل۵-۴) مدل فرهنگ جاافتادهHSE   ۵۴
۵-۴) مدل جا افتاده فرهنگ HSE   ۵۵
مرحله ١: شروع   ۵۵
مرحله ٢: مدیریت   ۵۵
مرحله ٣: مشارکت   ۵۶
مرحله ۴ : همکارى   ۵۶
مرحله ۵: بهبود مستمر   ۵۷
۶-۴) مدل پوست پیاز   ۵۷
۷-۴) بهترین شیوه عملى در سطح فردى   ۵۸
بهترین شیوه عملى در سطوح محل کار، سازمان و خارج از آن   ۵۹
لایه محل کار   ۵۹
لایه سازمان   ۶۰
لایه خارجى/جامعه   ۶۰
۸-۴)چطور مى توان فرهنگ HSE سازمان را ارزیابى کرد؟   ۶۱
۹-۴) شناخت قوانین نانوشته در سطوح مدیریت   ۶۲
اقدامات غیر عمد- اشتباهات انسانى   ۶۳
سه نوع خطاى انسانى رایج و پذیرفته شده وجود دارد که عبارتند از لغزش، سهل انگارى و اشتباه. ۱۰-۴)محرک ها   ۶۳
۱-۱۰-۴)روال عرفى (روتین)   ۶۳
۲-۱۰-۴)موقعیتى   ۶۴
۳-۱۰-۴) استثنائى   ۶۵
۴-۱۰-۴) منفعت شخصى   ۶۵
۵-۱۰-۴) خرابکارى   ۶۶
۱۱-۴) چگونه مى توان ارتقاى فرهنگHSE را برنامه ریزى و اجرا نمود؟   ۶۸
شکل۹-۴)رویکرد چهارP   ۶۹
۱۲-۴)رویکرد چهارP   ۶۹
فلسفه   ۶۹
خط مشى   ۶۹
دستورالعمل ها   ۷۰
روش های کاربردی   ۷۰
موارد زیر براى اداره و کنترل مقاومت در مقابل تغییر پیشنهاد مى شود:   ۷۰
فصل پنجم   ۷۲
۱-۵) چگونه می توان مدیریت HSE را به صورت یک استراتژی سازماندهی کرد؟   ۷۲
۲-۵)چرا باید مسئولیت هاى خاص در درون HSE ایجاد کرد؟   ۷۲
۳-۵)چه کسى باید مسئول امور HSEباشد؟   ۷۳
۴-۵) چگونه باید مسئولیت HSEرا بین افراد مختلف سازمان توزیع کرد؟   ۷۴
١ – تعیین مسئولیت هاى مشخص   ۷۴
٢-  مدیران سازمان به هرمحدوده مسئولیتى نقش هاى خاصى تخصیص دهند.   ۷۴
۵-۵) تعریف مسئولیت هاى مختلف در HSE:   ۷۵
شرح مسئولیت HSE   ۷۵
۶-۵) کدام ساختار سازمانى، مؤثرترین عملکرد  HSE را ارائه خواهد کرد؟   ۷۷
هدف از ایجاد سازمان HSE چیست؟   ۷۷
کدام نوع سازمان HSE با ساختار سازمان هماهنگ خواهد بود؟   ۷۷
دستاوردهاى کوتاه و بلند مدت یک سازمان HSE چه خواهد بود؟   ۷۷
چند نفر باید مشارکت داشته باشند؟   ۷۸
سازمان کدام کار را انجام خواهد داد؟   ۷۸
از سوى دیگر، ایجاد کمیته داخلى HSE مى تواند سودمند باشد چرا که:   ۷۹
۷-۵) چگونه مى توان کارکنان را هم به لزوم پیروى از اصول HSEمجاب نمود؟   ۷۹
آگاه ساختن دیگران از اهداف خود   ۷۹
۲٫ ابلاغ مسئولیت ها و ترتیبات گزارش دهى   ۸۰
۳٫ بیان خط مشى مشخصHSE   ۸۱
۴٫ تعیین اهداف و مقاصد HSE   ۸۱
شکل۱-۵) دلایل تهیه بیانیه اهداف HSE   ۸۱
۵٫آشکار بودن نحوه رهبرى و میزان تعهدات مدیریت ارشد سازمان   ۸۲
۶٫ اجرای مسئولیتها   ۸۲
فعالیت هاى مبتنى بر آموزش و آگاهى بخشى باید جامع و متنوع باشد، براى مثال:   ۸۳
۷٫ پاسخگو دانستن کارکنان   ۸۳
اهداف باید داراى ویژگى هاى زیر باشند:   ۸۴
فصل ششم   ۸۵
۱-۶) چگونه میتوان نحوه اجراى استراتژىHSE را مانیتور کرد؟   ۸۵
چرا باید عملکرد HSE را مانیتور کرد؟   ۸۵
شکل۱-۶) بازخورد سیستم مدیریتى   ۸۵
مشکلات بالقوه ناشى از مانیتورینگ غیر مؤثر و بى فایده(وجود نداشتن مانیتورینگ)   ۸۶
۲-۶) چه مواردى را باید مانیتور کرد؟   ۸۶
۱-۲-۶) مانیتورینگ انفعالى   ۸۶
۲-۲-۶) مانیتورینگ از پیش برنامه ریزى شده   ۸۶
مثالهایى از مانیتورینگ از پیش برنامه ریزى شده:بررسى اینکه آیا مدیران واحدها قبل از اینکه اقدام به پیاده کردن برنامه بازرسى مخاطرات نمایند آشنایى عملى با نحوه بازرسى مخاطرات دارند یا خیر؟   ۸۷
۳-۲-۶) دلایل انتخاب مانیتورینگ انفعالى توسط اغلب مدیران   ۸۸
۳-۶) چگونه باید معیارهاى عملکرد را تعیین و اولویت بندى کرد؟   ۸۸
۴-۶) چگونه مى توان مطمئن شد که مانیتورینگ صورت گرفته، نتایج گزارش شده و اقدامات عملى شده اند؟   ۹۰
شکل ۳-۶) کنترل فرآیند آمارى   ۹۱
۶-۶) انواع سیستم کنترلی   ۹۲
سیستم کنترل  تعاملى   ۹۳
سیستم مرزبندی شده   ۹۳
سیستم هاى باور مدار   ۹۴
سیستم کنترل بر مبناى تشخیص   ۹۴
فصل هفتم   ۹۵
۱-۷) چگونه مى توان راهى را که براى اداره HSE بصورت استراتژى برگزیده شده، بهبود بخشید؟   ۹۵
۱-۱-۷) چرا مدیران باید در رویکرد خود به مدیریت HSE نوآورى داشته باشند؟   ۹۵
۲-۷) چرا باید ممیزى کرد؟   ۹۵
شکل ۱-۷) نقش ممیزىHSE   ۹۶
۳-۷) بهترین روش براى اجراى برنامه ممیزى چیست؟   ۹۶
۱-۳-۷) شش جزء یک برنامه مؤثر ممیزى   ۹۶
۴-۷) چه تکنیکهایى براى تشویق و ترغیب به ارائه ایده هاى نو وجود دارد؟   ۹۷
بارش افکار( brainstorming)   ۹۷
تفکر جانبى(lateral)   ۹۷
۵-۷) ایده هاى نو و بدیع را چگونه مى توان ارزیابى کرد؟   ۹۸
آیا ایده با ساختار مالى سازمان همخوانى دارد؟   ۹۸
عوامل سازگارى   ۹۸
چگونه ایده جدید مى تواند با سیستم جارى مدیریتى هماهنگى پیدا کند؟   ۹۸
پیامدهاى قانونى   ۹۹
ایده جدید تا چه حد با الزامات قانونى هماهنگى دارد؟   ۹۹
پیامدهاى ایده براى استانداردها و آیین نامه هاى شرکت   ۹۹
آیا ایده مورد نظر بر استانداردهاى گروهى تأثیرى خواهد داشت؟   ۹۹
فصل هشتم   ۹۹
۱-۸) ارزیابی ریسک   ۹۹
۲-۸)چگونه سیستم هاى مدیریتى ریسک را کاهش مى دهند؟   ۱۰۰
جدول(۲-۸)مثالى از سطوح ریسک قابل قبول )از صنعت راه آهن بریتانیا)   ۱۰۱
شکل (۲-۸)آنالیز هزینه در مقابل منافع در محدودهALARP   ۱۰۲
۳-۸) سنجش چیست؟   ۱۰۳
۴-۸) چه عواملى در فرآیند سنجش مؤثرند؟   ۱۰۳
۱٫ تعیین اهداف و معیارهاى سنجش   ۱۰۳
٢- شناسایى سازمان هاى تراز اول جهانى   ۱۰۴
٣-  جمع آورى داده هاى مربوطه.   ۱۰۴
۴ – مقایسه با عملکرد سازمان هاى تراز اول جهانى   ۱۰۵
۵ – تعیین موارد نیازمند به بهبود یافتن   ۱۰۵
۶ – تهیه و اجراى برنامه کارى   ۱۰۵
تحلیل نیازهاى گروهها و افراد ذینفع   ۱۰۶
۵-۸) گروهاى ذینفع چه کسانى هستند؟   ۱۰۶
مزایاى پیشى گرفتن از سطح انتظارات گروههاى ذینفع   ۱۰۶
مزایاى قابل لمس:   ۱۰۶
مزایاى غیر قابل لمس:   ۱۰۶
فصل نهم   ۱۰۷
۱-۹) نگاه کلی بر مراحل مختلف پروژه :   ۱۰۷
۱-۱-۹) مرحله اول : از برگزاری مناقصات تا انعقاد قرارداد :   ۱۰۷
۲-۱-۹) مرحله دوم پروژه از انعقاد قرارداد تا تحویل پروژه می باشد که در چارت ذیل آورده شده است.   ۱۰۸
فصل دهم   ۱۱۰
نتیجه گیری  و پیشنهادات:   ۱۱۰
ضمیمهA) ارزیابی ماتریکس ریسک   ۱۲۵
ضمیمه B) تعریف عواقب شدت ریسک   ۱۲۶
منابع و ماخذ:   ۱۲۸
منابع فارسی:   ۱۲۸
منابع لاتین:   ۱۳۲
 
 
مقدمه
 
        شركتهايي كه بتوانند اجراي يك طرح بزرگ را به طور كامل برعهده گيرند و همچنين در صورت لزوم به اجزاي قابل تفكيك تقسيم كرده و با انتخاب پيمانكاران فرعي(پیمانکاران جزء ) نسبت به خريد تجهيزات و نصب و راه اندازي آنها همت گمارند ، در ضمن بتوانند هماهنگي لازم را بين پيمانكاران فرعي ايجاد كنند وبا نظارت مهندسي و كنترل پروژه ، مسئوليت كيفيت كار و عملكرد مناسب طرح و زمانبندي و هزينه نهايي آن را نيز بپذيرند .
          ايجاد تحول اساسي در ساختار استراتژيك مديريت عالي تصميم گيري كشور ، علاوه بر تاسيس شركتهاي پيمانكاري توانمند ، اثرات و مزاياي ديگري نيز به همراه داشته كه از آن جمله مي توان به انتقال فنآوري مربوط به انجام پروژه ها اشاره كرد كه اين امر از جهات مختلف منشا كسب منافع ملي گرديده است . خوشبختانه طي چند سال اخير تلاش مضاعفي در همين راستا و به منظور تقويت شركتهاي پيمانكار جامع درجهت ارتقاء فنآوري ملي صورت گرفته است . 
          با رشد روز افزون تكنولوژي همواره خطرات و ريسك هاي ناشي از كار نيز افزايش پيدا مي كند . كنترل اين خطرات نيازمند نوعي سيستم مديريتي است كه منجر به كاهش اين خطرات و حصول اطمينان از افزايش ايمني ، رفاه كاركنان و همچنين حفاظت از محيط زيست مي گردد . 
          از آنجايي كه مديريت بهداشت ، ايمني و محيط زيست HSE ، از موارد كليدي و بسيار مهم در اجراي عمليات پيمانكاري  مي باشد . لذا لازم است تا با رعايت سطوح مختلف HSE در سازمان ها و پيمانكاران تحت پوشش ايشان نقش مهمي در كاهش ريسكها و خطرات كاري و در نتيجه آن ارتقاي سيستم مديريتي بهداشت ، ايمني و محيط زيست كشور ايفا نمود . اين در حالي است كه امروزه شركتهاي پيمانكار عمومي بين المللي ، مديريت اعمال شده HSE و چگونگي عملكرد در اين زمينه را به عنوان يكي از مهمترين شاخص  هاي بازاريابي جهاني مي دانند و همواره براي بهبود وضعيت مديريت  HSE موجود و ارتقاي آن مي كوشند تا آمار  و اطلاعات مديريت اعمال شده به مشتري (كارفرما) نشان دهد تا در بخش HSE ، سيستماتيك انديشيدن و عمل كردن هدف نهايي است.
         دنياي امروز دنياي رقابت است . نرخ سريع تحولات تكنولوژيك، تغيير در الگوهاي مصرف و نيازهاي بازار، بالا رفتن انتظارات جامعه و مسؤوليتهاي اجتماعي سازمانها،‌ عرصه رقابت را روز‏به‏روز تنگ‏تر مي‏نمايد. شرط بقاء در چنين محيطي برخورداري از مزيتهاي رقابتي در سازمان است.
        توجه به منابع انساني  به عنوان اصلي‏ترين سرمايه سازمان،  بهبود فرآيندهاي كاري در راستاي توليد و عمليات بهره‏‏ور و توجه به موضوعات زيست‏محيطي براي تحقق توسعه پايدار از مهمترين معيارهاي رقابت‏پذيري سازمانها به‏ شمار مي‏روند. از اين‏رو پرداختن به موضوعات ايمني، بهداشت و محيط‏ زيست به يكي از اولويتهاي كسب و كار در سازمانهاي امروزي تبديل شده است. در اين ميان بهره‏گيري از يك نگرش جامع و نظام‏مند به اين موضوعات اهميت بسياري دارد.سيستم مديريت بهداشت، ايمني و                محيط ‏زيست پاسخي به اين مهم است.كار در محيطهاي پيمانكاري به لحاظ تنوع كار، حضور گروههاي مختلف كاري و نیز عدم آشنايي كامل با محيط و شرايط كار، با پتانسیل بالای وقوع حوادث ایمنی، بهداشتی و زیست‏محیطی همراه است؛ از این‏رو پرداختن به موضوعات HSE در عمليات پيمانكاري اهميتي دو‏چندان مي‏یابد.
          كار در محيطهاي صنعتي همواره با پتانسيل وقوع حوادث مختلف همراه است. خطرات ايمني، بهداشتي و زيست ‏محيطي فراواني در محيط كار وجود دارند كه غفلت از وجود آنها و عدم  برنامه‏ريزي جهت مواجهه با آنها مي‏تواند عواقب جبران ‏ناپذيري به ‏دنبال داشته باشد.
در این پروژه در ابتدا به معرفی سیستم و علت اهمیت موضوع پرداخته شده است،در فصل دوم قسمت های مختلف سیستم HSE توضیح داده شده ، در فصل سوم نحوه ایجاد تغییرات مورد دلخواه برطبق سیستم HSE آورده شده است ،در فصل چهارم تعاریف و مدلهای مختلف فرهنگ سازی HSE آورده شده، در فصل پنجم به نحوه سازماندهی و تعریف مسئولیت های HSE پرداخته شده است،در فصل ششم نحوه مانیتور کردن سیستم HSE آورده شده، در فصل هفتم به نحوه ایجاد بهبود در استراتژی آورده شده است، در فصل هشتم تعاریف و نحوه ارزیابی ریسک آورده شده است، در فصل نهم نحوه استقرار کاربردی نظام HSE در مناقصه و قراردادها و نحوه ارزیابی پیمانکاران آورده شده است.
 
فصل اول
 
1-1)سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست پیمانکاران
هدف مديريت HSE پیمانکاران مبتنی بر ارائه نگرشى برای مديران سازمانها و پیمانکار در رابطه با ابزار و روش هايى مترکز است که بتوان  HSEرا در قالبى استراتژيک اداره کرد.فعاليتهايى که در عملیات پیمانکاری صورت مى پذيرند مخاطراتى را در بردارند که  مى توانند کارکنان و مردم عادى را در معرض صدمات  ایمنی و بهداشتی قرار داده وهمچنین میتوانند صدمات محيطى را بهمراه داشته باشند . بکارگيرى مؤثر موارد مطرح در HSE از دغدغه هاى عمده کسانى است که مسئوليت   اداره قسمت هاى مختلف سازمانها و پیمانکاران را به عهده دارند.
در سال هاى اخير تعداد بيشترى از مردم بر اين امر واقف گرديده اند که سياره ما و ساکنان آن به شدت آسيب پذير بوده و صلح، رفاه و کيفيت بالاى زندگى را فقط  مى توان از طريق کاربرد مسئولانه منابع طبيعى و احترام به افراد و شيوه هاى زيستى آنها تأمين کرد. اکنون، مردم انتظار دارند که دولت ها و چهره هاى سرشناس امور، توسعه اقتصادى را به شيوة مسئولانه اى از ديدگاه  اجتماعى ، ایمنی ، بهداشتی و زيست محيطى اداره کنند. کميسيون برنتلند  در سال ١٩٨٧ ، نياز به توسعة پايدار اقتصادى را چنين تعريف کرد" : توسعه اى که نيازهاى عصر حاضر را بدون فدا کردن امکانات و تواناييهاى نسل هاى آينده در برآوردن نيازهايشان برآورده سازد  ".سیستم مدیریت HSE بخش کليدى تعهدات هر پیمانکار و سازمان نسبت به توسعه پايدار مى باشد. علاوه بر جنبه اخلاقى تلاش در ايجاد آينده اى پايدار ، دلايل قوى اقتصادى براى تضمين مديريت مؤثر HSE پیمانکاران وجود دارند . کاهش هزينه ها و پرهيز از ريسک ضمن ارتقاى بهره ورى عملياتى، با متمايز ساختن پیمانکاران بر مبناى ميزان مسئوليت پذيرى مديريت HSE اعتبار بين المللى پیمانکاران را افزايش           مى دهد. اين افزايش اعتبار ضمن جذب کارکنان مستعد و سرمايه گزارى مالى به ايجاد        همکارى هاى مؤثر بين سازمانها و پیمانکاران کمک ميکند.
2-1) چرا يک سازمان و پیمانکاران آن به استراتژى مدیریت HSE نیازمند هستند؟
HSE  بايد جزء تفکيک ناپذير فعاليت هاى هر سازمان و پیمانکار باشد و بخشى از فعاليت هاى روزمره آنان باشد. اما اين سؤال مطرح می شود که تا چه اندازه مي بايست در پروژه هاى پیمانکاری بر روی HSE سرمایه گذاری کرد و چگونه مى توان در عين ادارة و مدیریت موفق اقتصادى يک پروژه پیمانکاری، حداکثر بهره بردارى را از HSE نمود؟ چگونه مى توان از اتلاف وقت و تلاش مديريت پیمانکار در امورى که بازدهى قطعى ندارد پيشگيرى کرد؟
انتظارات مدیران و سازمانها و کارفرمایان به سرعت در حال تغيير است. مدیریت HSE پیمانکاران چارچوب يکپارچه اى را که براى تعادل بخشيدن ميان عوامل مختلف به شيوه اى منطقى و حرفه اى را که لازم است، ارائه مى دهد.
چگونه باید آنچه را که لازمه مدیریتHSE پیمانکاران است ارزیابی و  برنامه ریزی کرد:
در حال حاضر، کيفيت مديريت HSE پیمانکاران در سازمانها چگونه است؟پیمانکاران نمى توانند ريسک هايى را که متوجه فعالیت آنهاست، ناديده بگيرند چون اثرات اين خطرات در معيار عملکردى پیمانکار مى تواند بسيار مهم بوده و ممکن است به تصور سازمان و جامعه نسبت به آن حرفه آسيب هاى جبران ناپذيرى وارد شود.چالشى که فرا روى مديران سازمانها و پیمانکاران قرار دارد ، دانستن شيوة مديريت ريسک  کارى به نحوى که حالت بهينه را براى سازمان شان فراهم آورد،مى باشد.کليه فعالیت ها از نظر ماهیت و حوزة عملکرد متفاوتند و لذا، هر يک با مجموعة متفاوتى از ريسک هاى مختلف روبرو هستند که بايد آنها را مديريت کنند. ميزان سطح مديريتى که توسط سازمان و یا پیمانکاران خاص انجام مى شود بايد منعکس کننده سطح ريسک  فعالیت آن سازمان و یا پیمانکاران باشد. اگر سازمان یا پیمانکاری کنترل هاى کافى را اعمال نکند، ممکن است بدون هيچ ضرورتى، خود را در معرض ريسک هاى مختلف قرار دهد و از سوى ديگر، اگر سازمان یا پیمانکاری کنترل هاى بيش از حد و پيچيده اعمال کند، منابع خود را اتلاف کرده است.

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.