ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    12 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    12 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    487
تعداد کل بازدید ها :
    24873229
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,241 كاربر
مقاله آلودگی هوای تهران و آثار مخرب آن بر جامعه
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله
حجم فایل : 82.08 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 137 صفحه
تعداد بازدید : 899 مرتبه


قیمت: 2,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -9

فروشنده ی فایل

maghale33
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : مقاله آلودگی هوای تهران و آثار مخرب آن بر جامعه

این فایل با فرمت word و آماده پرینت می باشد

فهرست مطالب
مقدمه ۴
۱-۱- اهمیت موضوع پژوهش و پیشینة آن ۴
۱-۲-آلودگی هوا و آلاینده‌ها ۱۳
۱-۲-۱- انواع آلاینده‌ها ۱۳
۱-۲-۲- آلاینده‌های گوگردی ۱۸
۱-۲-۳- آلاینده‌های نیتروژنی ۱۸
۱-۲-۴- ازن ۱۹
۱-۲-۵- فلوئور ۲۰
۱-۲-۶- پراکسی استیل نیترات (PAN) 21
1-2-7- باران‌های اسیدی ۲۲
۱-۲-۸- فلزات سنگین ۲۳
۱-۳- اثرات آلودگی هوا بر گیاهان ۲۷
۱-۳-۱- عوامل موثر بر میزان آسیب‌پذیری نسبت به آلودگی ۲۷
۱-۳-۱-۱- میزان دریافت آلاینده ۲۷
۱-۳-۱-۲- عوامل درونی ۲۹
۱-۳-۱-۳- عوامل محیطی ۳۱
۱-۳-۲- اثرات آلاینده‌های گوناگون بر گیاهان ۳۴
۱-۳-۲-۱- اثرات آلاینده‌های گوگردی بر گیاهان ۳۶
۱-۳-۲-۲- اثرات آلاینده‌های نیتروژنی: ۳۸
۱-۳-۲-۳- اثرات زیست محیطی ازن ۴۱
۱-۳-۲-۴- فلوئور ۴۳
۱-۳-۲-۵- پراکسی استیل نیترات (PAN) 49
1-3-2-6- باران اسیدی ۵۰
۱-۳-۲-۷- فلزات سنگین ۵۳
۱-۳-۳- اثرات آلودگی بر روابط بین گونه‌‌ای ۵۶
۱-۳-۴- اثرات آلودگی بر جوامع گیاهی ۵۹
۱-۳-۵- پاسخ‌های تکاملی گیاهان نسبت به آلودگی ۶۵
۱-۴- تاثیر گیاهان بر آلودگی محیط زیست ۶۸
۱-۵-معرفی گونه‌های گیاهی مورد پژوهش ۷۲
۱-۵- کلم زینتی؛ Brassica oleracea 72
1-5-2- عشقه؛ Hedera colchica 76
مواد و روشها ۸۱
۲-۱- سنجش رنگیزه‌های فتوسنتزی ۸۳
۲-۱-۱- سنجش کلروفیل ۸۳
۲-۱-۲- سنجش کاروتنوئیدها ۸۴
 
فصل اول
 
مقدمه
1-1- اهميت موضوع پژوهش و پيشينة آن
آلودگي محيط زيست يكي از بزرگترين، يا حتي بزرگترين و حادترين معضل جهان امروز است. آسيب‌هاي بي‌شمار ناشي از آلاينده‌هاي گوناگون بر سلامتي انسان،‌ زيست بوم‌ها و انواع موجودات زنده، توجه دانشمندان و محققان نقاط مختلف دنيا را به خود جلب نموده است. اهميت اين موضع به حدي است كه اين دهه را دهة محيط زيست نامگذاري كرده‌اند تا تأكيد بيشتري بر جدي بودن مساله آلودگي محيط زيست و لزوم توجه به آن و يافتن راهكارهايي جهت جلوگيري از افزايش آن باشد. 
 امروز شاهديم كه طبق گزارش‌هاي سازمان ملل، 800 ميليون گرسنه در جهان وجود دارند كه قادر به بدست آوردن غذاي مورد نياز خود نيستند. بعد از مالتوس، عده‌اي ديگر كه خود را نئومالتوسيان ناميدند، آلودگي محيط زيست را معضلي بزرگتر و حادتر از مساله كمبود مواد غذايي دانستند،‌ و متاسفانه، اخبار تكان‌ دهنده‌اي كه در اين زمينه بدست مي‌آيد اثبات كنندة‌ اين حقيقت تلخ است برخي از اخبار و آمارهاي ارائة‌ شده از سوي سازمان‌هاي معتبر جهاني را از نظر مي‌گذرانيم: 
در شهرهاي بزرگ جهان، روزانه صدها نفر جان خود را در اثر آلودگي هوا از دست مي‌دهند. پژوهش‌هايي كه در 15 شهر بزرگ اروپا انجام شده است نشان مي‌دهد كه آلودگي هوا در شهر ليون فرانسه سبب مرگ زودرس 30 تا 50 نفر در روز مي‌شود و در پاريس، 260 تا 350 نفر هر روز بر اثر بيماريهاي قلب و عروق ناشي از آلودگي هوا مي‌ميرند. محققان دانشگاه‌ هارواد دريافته‌اند كه ميزان مرگ و مير در شهرهايي كه بيش از استانداردهاي مجاز با آلودگي هوا مواهند حدود 20 درصد بيشتر از شهرهاي داراي هواي غيرآلوده است و ميزان بيمارهاي قلبي در شهرهاي صنعتي، بيش از 30 درصد بيشتر از ساير شهرهاست. 
گزارشي از صدوق محيط زيست بانك جهاني حاكي است كه سالانه 800 هزار نفر در جهان بر اثر بيماريهاي تنفسي،‌ قلبي و ساير بيماريهاي ناشي از آلودگي هوا جان خود را از دست مي‌دهند. 
نازايي، اختلالات نوزادان، كم‌خوني، نارسايي‌هاي حاد كليوي، اختلالات كبدي،‌ دردهاي شكمي، بيماريهاي چشمي حاد و بعضاً كوري،‌ مشكلات تيروئيدي، افزايش فشار خون، سكته،‌ فلج،‌ اختلالات حافظه، پايين آمدن بهره هوشي، عم تمركز، انواع ناراحتي‌هاي روحي و رواني از جمله افسردگي،‌ اضطراب‌‌هاي شديد،‌ تنش‌ها و … از عواقب انتشار وسيع آلاينده‌ها در جهان مي‌باشند. 
آلودگي محيط زيست منجر به بروز عظيم‌ترين و فاجعه آميزترين انقراض بزرگ تاريخ حيات شده است…. حيات در طول تاريخ طولاني خود، از بيش از سه ميليارد سال پيش، شاهد پنج انقراض عظيم بوده است كه به ترتيب در اواخر دوران هاي اردوويسين، دونين، پرمين، ترياس و كرتاسه رخ دادند. در هر يك از اين پنج انقراض عظيم، تنوع زيستي و تعداد گونه‌هاي زيستي تا حد زيادي كاهش يافت و گاه چند ميليون سال طول مي‌كشيد تا تنوع زيستي دوباره بهبود حاصل كند و غناي خود را بازيابد. مشهورترين آنها، انقراض پنجم بود كه در آخر دورة‌كرتاسه رخ داد و باعث نابودي نسل دايناسورها شد. ولي اين انقراض،‌ مخربترين انقراض عظيم تاريخي خلقت نبود. فجيع‌ترين آنها انقراض ششم است كه به دست انسان آغاز شده و بسياري از دانشمندان احتمال داده‌اند كه علاوه بر بسياري از گونه‌هاي گياهي و جانوري، منجر به نابودي نسل بشر نيز خواهد شد. وجود مقاديري از انواع آلاينده‌‌ها از جمله آفت كش‌ها و سموم شيميايي در شير انسان، احتمال اين فرض را افزايش مي‌دهد. 
آلودگي محيط زيست و گرمايش جهاني ناشي از آن، يك سوم زيستگاه‌هاي طبيعي جهان را تا آخر اين قرن بطور اساسي دچار اختلال مي‌كند و تمامي گونه‌هاي زيستي كه امكان مهاجرت سريع، با سرعتي بيش از روند تخريب را ندارند و يا زيستگاه‌هاي آنها منحصر به فرد است محكوم به نابودي خواهند بود. 
طبق فهرست قرمز ارائه شده از سوي IUCN (اتحاديه بين‌المللي حفاظت از طبيعت و منابع طبيعي) در سال 2002، 5714 گونه از گياهان و 5453 گونه از جانوران جهان با خطر انقراض مواجه هستند و از اين ميان، 928 گونه از گياهان دولپه‌اي، 79 گونه از تك لپه‌اي‌ها، 17 گونه از مخروطيان، بيش از 22 گونه از نهانزادان آوندي، 181 گونه از پستانداران، 182 گونه از پرندگان، 55 گونه از خزندگان، 30 گونه از دوزيستان،‌ 257 گونه از ماهيان، 46 گونه از حشرات و 222 گونه از نرم‌تننان در شرايط بسيار حاد و بحراني به سر مي‌برند. و البته اين ارقام از ميان گونه‌هاي شناسايي شده است و مسلماً گونه هاي فراواني وجود دارند كه بدون اينكه حتي شناسايي شده باشند در حال نابودن‌اند، چنانكه گفته مي‌شود حدود 90 درصد از گياهان جنگل‌هاي جاده‌اي هنوز مورد مطالعه و برري قرار نگرفته‌اند و چه بسا بتوان از آنان، داروهايي ارزشمند براي بيماريهاي غيرقابل درمان امروز و چاره‌اي براي مشكلات بشر بدست آورد.
جنگل‌هاي حاره‌اي كه با تنوع زيستي فوق‌العاده غني، حداقل دو پنجم گونه‌هاي گياهي و جانوري دنيا را در خود جاي داده‌اند با روندي بسيارسريع، حدود بيست ميليون هكتار در سال، در حال تخريب هستند. 
طبق آمار ارائه شده ديگري از سوي IUCN،‌ در حال حاضر بيش از 5715 گونه زيستي در قاره آسيا، 5643 گونه در قاره آمريكا، 3822 گونه در آفريقا، 143 گونه در اروپا، 1663 گونه در استراليا و 27 گونه در قطب جنوب در  خطر انقراض قرار دارند…. و اين گنجينة ارزشمند و بي بديل حيات است كه حدود 5 ميليارد سال به طول انجاميده تا به غناي امروزي رسيده است،‌ تنوع زيستي … و اخباري از اين قبيل،‌ بسيار فروان و حقيقتاً هولناكند. 
يك زيست‌شناس مي‌كويد: «معدنچنان براي اطلاع از وجود گازهاي مهلك،‌ از قناري‌هاي استفاده مي‌كنند؛ مرگ قناري‌ها براي آنها هشداري است مبني بر وجود گازهاي كشنده. و اكنون ما نيز بايد چنين هشدارها و اخطارهايي را از اجساد دلفين‌ها و شيرهاي دريايي مرده بر سواحل، پرندگان بيجان افتاده بر بر زمين و جنگل‌هاي نابوده شده دريافت‌ داريم و پيش از آنكه خيلي دير شود چاره‌اي جدي بينديشيم. مرگ گونه‌ها هشداري است براي گونة Homo sapiens (انسان خردمند)! … »

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.