ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    11 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    11 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    299
تعداد کل بازدید ها :
    24900091
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
بررسی رایطه بین هوش هیجانی و سلامت عمومی در بین دختران مقطع سوم دبیرستان
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم انسانی,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی,متفرقه,متفرقه
حجم فایل : 96.41 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 81 صفحه
تعداد بازدید : 712 مرتبه


قیمت: 4,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -2

فروشنده ی فایل

honarmand
سایر فایل ها
توضیحات :
این فایل دارای فرمت word  میباشد.
 
 
موضوع:بررسی رایطه بین هوش هیجانی و سلامت عمومی در بین دختران مقطع سوم دبیرستان شهرستان ابهر
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
عنوان                                           صفحه
 
فصل اول :                                       1
 
مقدمه                                                2
 
بيان مسأله                                           4
 
اهميت و ضرورت تحقيق                                  5
 
اهداف تحقيق                                          7
 
فرضيه هاي تحقيق                                      7
 
متغيرهاي تحقيق                                       7
 
تعاريف عملياتي و نظرية واژه ها در مفاهيم                      8
 
فصل دوم :                                       9
 
هيجان                                                10
 
تعريف هيجان                                          10
 
مناطق مهم مغز در رشد هيجان                                13
 
هوش هيجاني                                           13
 
مدل توانايي هوش هيجاني                               16
 
هوش هيجاني و شخصيت                              25
 
عواطف در متون نظريات شخصيت                           27
 
 
 
فهرست مطالب
 
عنوان                                           صفحه
 
هيجان و آسيب شناسي                                   30
 
رابطه هيجان ، شناخت و رفتار                               33
 
هوش هيجاني و سلامت رواني                                   35
 
ديدگاههاي ماير و سالوي در آموزش هوش هيجاني                41
 
اكتساب هوش هيجاني                                    42
 
انواع هيجانات اساسي                                  45
 
تحقيقات انجام شده در خارج                                 46
 
فصل سوم :                                            51
 
جامعه مورد مطالعه                                         52
 
حجم نمونه                                            52
 
روش نمونه گيري                                       52
 
ابزار اندازه گيري در تحقيق                                53
 
روش تحقيق                                       54
 
روش آماري مربوط به فرضيه ها                               55
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
عنوان                                           صفحه
 
فصل چهارم :                                          56
 
                                                57
 
تجزیه و تحلیل داده ها                                         65
 
فصل پنجم :                                                74
 
بحث و نتیجه گیری                                          75
 
پیشنهادات                                                 78
 
محدودیت ها                                                78
 
منابع و مآخذ                                              79
 
 
 
مقدمه :
 
طرفداران اصلي روان شناسي انسان گرايانه در اين دهه گوردن آلبورت ، آبراهام مازلودكارل راجرز عقيده دارند كه يكي از احتياجات ضروري و مبهرم انسان اين است كه نسبت به خودش احساس خوبي داشته باشد هيجان هاي خود را مستقيماً تجربه نمايد و از نظر هيجاني رشد كند .
 
 در حيطه روان شناسي انديشمندان بزرگ از طرفي به علت شناسي دردهاي رواني انسان و از طرف ديگر به طرح روش هايي براي بهره مندي انسان از ظرفيت كامل خود در جهت سلامت عمومي پرداخته اند كه همه در جاي متبول و هريك تكامل بخش و يا حداقل مپوش نظريه هاي خود بوده است . فرويد به عنوان چهره ي معروف ، روان شناسي نيروي اول معتقد است هسترمركزي روان نژندي يانوردتيك اضطراب است . اضطراب يك ترس دروني شده است ترس از اينكه مبادا تجارب دردآور گذشته يادآوري شوند . (شفيع آبادي و ناصري 1384) .
 
هدف از رمان درماني در اين ديدگاه ايجاد سلامت عمومي است . سلامت عمومي دو جنبه دارد يكي هدف از آن سازگاري با محيط بيروني ديگري سازش با محيط دروني ، محيط مجموعه عوامل و امكاناتي است كه مراجعه مي تواند از آن ميان براي توسعة توانايي هاي خود به منزلة يك انسان آزاده دست به انتخاب بزند (با باترسون 1996 به نقل از شفيع آبادي 1383) .
 
در سراسر جريان روانكاري در درجة اول بر روشن سازش احساسات و عواطف تأكيد مي كند اين احساسات شامل ، اضطراب ، خصومت وعشق و رنجش و ... و امثال اينها مي شود به مرور كه احساسات روشن تر مي شوند . دفاعهاي كه آنها را از نظر به دور مي دارند نيز واضح تر مي شوند و به مرور كه مراجع پذيرش بيشتري را از جانب درمانگه احساس مي كند . عشق علاقه او به خودش افزايش مي يابد ، مي تواند احساسات خود را تحمل كند و از دست زدن به دفاع هايي كه ديگر براي كنترل احساسات لزومي ندارد ، بپرهيزد (شفيع آبادي ـ 1384) .
 
به عقيده مازلو (1970) بزرگترين كشف فرويد اين است كه علت عمده بيماريهاي رواني به ترس از دانش درباره خويشتن ، درباره هيجان ها ، تكانش ها ، خاطرات ، استعداد ها و ... بطور كلي اين نوع ترس دفاعي است به اين مفهوم كه نوعي حمايت از عزت نفس ما و از عشق و احترام ما به خودمان به شمار مي رود ما گرايش داريم كه از هر نوع دانشي كه بتواند باعث شودكه خودمان بدمان بيايد يا احساس حقارت كنيم . (مازسو ترجمه رضواني ـ 1379) .
 
بيان مسأله :
 
به اين ترتيب هيجان كه سال ها ارزش محوري خود را از دست داده بود و در سلامت انسان هيچ جايي براي اين عنصر اساسي به رسميت شناخته نمي شد و برعكس تمام مركزيت ديدگاههاي متفاوت را مسأله شناخت تشكيل مي داد . دوباره در يك سلسله تغيير و تحولات نظريه ها به عنوان عنصر اساسي قابل توجه علت شناسي رفتارهاي انسان از جمله موفقيت ها و شكست ها كه سال ها به هوش عقلاني نسبت داده مي شد ، مطرح شد سنجش هوش هيجاني جهت آماده ساختن افراد جامعه براي مازهزار توي پيچيده زندگي تأكيد ورزيد وي توضيح داد كه هوش هيجاني توانايي هايي با خود به همراه دارد مثل توانايي براي برانگيختگي خود پايداري در مواقع شكست ، توانايي نظم بخشيدن به حالت هاي روحي و خلق وخوي و توانايي اصرار و نديدن و اميدواري . به اين ترتيب اين نظريه معتقد است آنچه كه مي تواند پيش بيني كننده موفقيت و سلامت رواني فرد در آينده باشد توانايي هوش هيجاني است است تفاوت ويژه اي كه اميدوار كننده نيست مي باشد . اين است كه هوش تحصيلي به عنوان يك صفت تقريباً لاتغيير شناخته شده است و حال آنكه هوش هيجاني از ديدگاه مفسران مي تواند بر سلامت رواني و عمومي فرد تأثير مثبت داشته باشد با توجه به اهميت مسئله سلامت روان در اثر حاضر و بررسي آمار روز افزون مراجعه كنندگان بر مراكز مشاوره در ارتباط با اختلال هاي رواني در روابط بين فردي در ايران از يك سو و از سوي ديگر براساس قرائن و شواهدي كه نشان دهندة امكان ارتقاء هوش هيجاني از طريق آموزش هاي ويژه مي باشد و همچنين خلأ تحقيقاتي موجود محقق را بر آن داشت كه پژوهشي در راستاي اين پژوهشي انجام دهد كه آيا آموزش مؤلفه هاي هوش هيجاني مي تواند سلامت عمومي فرد را افزايش دهد . 
 
 
 
 
 
 بحث و نتیجه گیری :
 
 اگرچه بعضی اوقات در کاربرد علمی با لازم است که هوش هیجانی به عنوان یک سازه ی واحد محسوب گردد، لیکن در بیشتر کارهای ما هوش هیجانی می تواند به چهار نشانه تقسیم شوند و هوش هیجانی می تواند در اختلال اضطراب و جسمانی، اختلال رفتاری تاثیر بسزایی داشته باشد که تحقیق انجام شد. و موضوع پایان نامه بررسی رابطه هوش هیجانی و سلامت عمومی در بین دانش آموزان سال سوم دبیرستان که هدف از پایان نامه این است که آیا هوش هیجانی می تواند تاثیر بسزایی در سلامت عمومی داشته باشد یا نه تاثیری ندارد و فرضیه های تحقیق عبارتند از :
 
 1 ) بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت عمومی ؛
 
 2 ) مقایسه هوش هیجانی در بین افراد عادی و دارای اختلال جسمانی ؛
 
 3 ) مقایسه هوش هیجانی در بین افراد عادی و دارای اختلال اضطرابی ؛
 
 4 ) مقایسه هوش هیجانی در بین افراد عادی دارای اختلال خواب که جامعه مورد مطالعه عبارتند از دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهرستان ابهر است که 3600 نفر است که 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و آزمون هوش هیجانی و سلامت عمومی برای آنها اجرا گردیده است که جهت آزمون فرضیه ها از روش آماری ضریب همبستگی و tمتغیر مستقل استفاده گردیده که نتایج به دست آمده حاکی است که بین هوش هیجانی و سلامت عمومی رابطه وجود دارد همین طور بین هوش هیجانی افراد عادی و دارای اختلال جسمانی و اضطرابی و اختلال در خواب تفاوت وجود دارد که تحقیق انجام شده با تحقیقات موسوی 1371 با عنوان مقایسه هوش هیجانی در بین دانش آموزان تیزهوش انجام شد. و عقب مانده ذهنی مقطع سنی 15 ساله شهر مرند که نتایج به دست آمده نشان می دهد که بین هوش هیجانی دانش آموزان عقب مانده و تیزهوش از لحاظ هوش هیجانی تفاوت معنی داری وجود دارد.
 
 و همین طور تحقیق اردلان زاده در سال 1370 تحقیقی تحت عنوان بررسی رابطه بین هوش هیجانی و اضطراب در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رود هن که نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین هوش هیجانی و اضطراب رابطه معنی داری وجود دارد.
 
 در تحقیق حاضر با تحقیق عباس زاده در سال 1374 که تحقیقی تحت عنوان بررسی رابطه علامت عمومی و بهره هوشی در بین کودکان دانشگاه آزاد قزوین انجام داده است که نتایج آن حاکی از آن است که بین سلامت عمومی و بهره هوشی رابطه معنی داری وجود دارد.
 
 و همین طور تحقیق اصغری رامندی در سال 1387 که تحقیقی تحت عنوان مقایسه هوش هیجانی در بین دانش آموزان تیزهوش و دانش آموزان عادی مقطع تحصیلی سوم ابتدایی شهرستان آذرشهر که نتایج آن حاکی از آن است هوش هیجانی در بین دانش آموزان تیزهوش بیشتر از دانش آموزان عادی است.
 
 و همین طور تحقیق کشاورزی در سال 1371 که تحت عنوان مقایسه سلامت عمومی در بین دانش آموزان مدارس استثنایی منطقه 10 تهران که در دو گروه دیرآموز و عقب مانده انجام داده که نتایج آن حاکی از آن است که بین سلامت عمومی و دانش آموزان به آموز و عقب مانده تفاوت وجود دارد.
 
 و همین طور تحقیق آمال زاده در سال 1368 که تحت عنوان بررسی رابطه هوش هیجانی و اضطراب در بین زنان حدود سنی 28 ساله شهرستان نطنز که نتایج آن حاکی از آن است که بین هوش هیجانی و اضطراب رابطه معنی داری وجود دارد.
 
 و همین طور تحقیق کرمی زاده در سال 1370 که تحقیقی تحت عنوان مقایسه سلامت عمومی در بین کودکان فاقد پدر و مادر کودکان دارای پدر حدود سنی 8 ساله شهرستان رشت انجام داد. که نتایج آن حاکی از آن است که بین سلامت عمومی کودکان فاقد پدر و کودکان دارای پدر تفاوت وجود دارد.
 
 
 
منابع و مآخذ
 
هومن ـ عليرضا ـ 1381 هيجان و هيجان خواهي ـ انتشارات بهمن سال 1383 ـ تهران
 
شفيع آبادي ـ عبدالله 1380 انگيزش و هيجان ـ انتشارات نور سال 1385 ـ تهران
 
دلاور ـ علي . 1379 ـ روش تحقيق در علوم تربيتي ـ انتشارات آگاه 1380 تهران
 
ناصري ـ علي 1380 هيجان طلبي ـ انتشارات بيان 1379 ـ تهران
 
 
 
 
 
                                                 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.