ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    26 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    26 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    4
تعداد کل بازدید ها :
    24911299
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
بررسی ارتباط میان استرس های روزانه دانشجویان و سلامت عمومی آنها
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم انسانی,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 300.73 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 101 صفحه
تعداد بازدید : 832 مرتبه


قیمت: 6,400 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 23

فروشنده ی فایل

honarmand
سایر فایل ها
توضیحات :
این فایل دارای فرمت word می باشد.
 
 
موضوع:بررسی ارتباط میان استرس های روزانه دانشجویان و سلامت عمومی آنها
 
فصل اول
 
مقدمه پژوهش
 
 
مقدمه                                                                                 9
 
بیان مساله                                                                          12
 
اهمیت و ضرورت پژوهش                                                       15
 
اهداف پژوهش                                                                     17
 
پرسش پژوهش                                                                    19
 
فرضیه پژوهش                                                                    19
 
متغیر­های پژوهش                                                                 19
 
تعریف اصطلاحات و مفاهیم پژوهش                                            20
 
 
 
فصل دوم
 
پیشینه پژوهش
 
شاخص­های سلامتی و سلامت روانی                                            22
 
دچار شدن به استرس در زندگی                                                  24
 
استرس چیست؟                                                                    24
 
شناسایی عوامل استرس­زا                                                         26
 
انطباق اجتماعی                                                                   28
 
جنبه­های روانی –  اجتماعی استرس                                             29
 
منابع استرس                                                                       31
 
تشخیص نشانه­های اولیه استرس                                                  36
 
اختلالات اضطرابی                                                               37
 
ماهیت اختلال­های اضطرابی                                                     38
 
تاثیر استرس بر سلامت                                                           48
 
استرس، رفتار و بیماری                                                          50
 
اختلال استرس حاد و اختلال استرس پس از آسیب                             54
 
عوامل روانی اجتماعی تعدیل کننده استرس                                      56
 
کنترل فردی و سلامت                                                            60
 
شخصیت مقاوم                                                                    63
 
مقاوم بودن و سلامت                                                             64
 
چگونه می­توان استرس را کاهش داد؟                                           65
 
استرس می­تواند مفید باشد؟                                                       68
 
 
 
فصل سوم
 
روش پژوهش
 
مقدمه                                                                              72
 
جامعه آماری                                                                      72
 
روش نمونه گیری                                                                 72
 
نمونه پژوهش                                                                     73
 
ابزار پژوهش                                                                      73
 
روش اجرا                                                                         77
 
روش آماری                                                                       77
 
تحلیل داده­ها                                                                       77
 
 
 
فصل چهارم
 
یافته­های پژوهش
 
مقدمه                                                                              80
 
الف) توصیف داده­ها                                                              80
 
توصیف حجم نمونه از لحاظ میزان استرس­های روزانه                        85
 
ب) استنباط داده­ها                                                                88
 
 
 
فصل پنجم
 
نتایج پژوهش
 
خلاصه پژوهش                                                                   91
 
محدودیت­های پژوهش                                                             92
 
پیشنهادهای پژوهش                                                               92
 
 
 
 
 
مقدمه  
 
بدونشكباارزش­ترينواساسي­ترينويژگيموجودات،سلامتيياسالمبودنآنهاست. تماميموجوداتاعمازجانداروغيرجاندارتنهادرصورتسالمبودنمي­توانندكارایی­هایيكهبنابرويژگي­هايموجوديتشانبرايشانتعريفشدهرابطوركاملبروزدهندومسلمادرصورتبهمخاطرهافتادنوضعيتسلامتشان،بههماننسبتازكارایيآنهاكاستهمي­شود. باكميتعمقدرويژگي­هايساختاريوعملكرديساده­­ترينموجوداتتاپيچيده­ترينآنها،مي­تواندريافتكهبارزترينويژگيمشترك،هماناهماهنگيونظماست. بنابراينهرگونهعامليكهباعثآسيببهساختاروعملكرديكمجموعهملكوليياسلولي-  ملكوليمنظموهماهنگشود،مي­تواندبسيارحائزاهميتباشد.
 
امروزهبدليلزحماتوتحقيقاتفراوانيكهتوسطدانشمندانعلومروان­شناسي،عصبشناسيوزيستشناسيسلولي-  ملكولي صورت گرفته است، نقش ملكولي بيوشيميایي در بدن كه مسوول انجام يك يا چند وظيفه حياتي بوده و تحت تاثير سيستم عصبي هستند، بيش از پيش محسوس گشته است. مقدار و ميزان اين واسطه­هاي بيوشيميایي در خون بسيار حائز اهميت بوده و در صورت كاهش يا افزايش معني دار هر يك از آنها، بايد منتظر بروز عواقب و علل مربوط به تغييرات آنها در بدن بود.
 
با توجه به شيوه زندگي افراد در اين روزگار، ضرورت تأمل و تحقيق در باب ظرائف سالم بودن و مهم­تر از آن سالم زيستن بويژه در كشورهاي در حال توسعه و فقير، بسيار احساس مي­شود. بطور كلي عوامل متعددي مي­توانند مخل سلامتي شوند و در مبحث مذكور دخيل باشند، اما در ميان آنها عواملي وجود دارند كه شايد در ظاهر قابل توجه نباشند و سهل انگاشته شوند ولي با مرور زمان آثار جبران ناپذيری كه مي­توانند برگشت ناپذير هم باشند، هويدا مي­گردد. از  جمله اين موارد مي­توان به فشارهاي عصبي و اضطراب اشاره كرد كه به دليل فعاليت مداوم و نامتناسب اعصاب، منجر به آزاد سازي واسطه­های بيوشيميایي خاص خود در بدن شده و بر حسب نوع، شدت يا زمان اينگونه فشارها، آثار نامطلوب آنها برروز پيدا مي­كند.
 
بدين ترتيب بررسي جوامع مختلف انساني از جنبه­هاي گوناگون (شغل، جنسيت، جغرافيا) و همينطور ويژگي­هاي فشار عصبي كه بر آن جوامع در حال وارد شدن است، مي­تواند در تعيين بروز ناهنجاري و عوارض ناشي از اين فشارها بسيار سودمند واقع شود. يكي از اين جوامع دانشجويان هستند كه اغلب در آينده صاحبان مشاغل متفاوت تخصصي خواهند بود. بنابراين بررسي و تفحص در مورد ارتباط ميان استرس روزانه دانشجويان با سلامتي آنها نه تنها خالي از لطف نخواهد بود، بلكه بسيار هم واجب به نظر مي­رسد.
 
هنگامي كه در رابطه با سلامتي يك دانشجو صحبت مي­كنيم و با خودمي­انديشيم كه كدام يك از ابعاد سلامتي يك دانشجو مي­تواند بيشتر حائز اهميت باشد، اولين گزينه، سلامتي و آرامش ذهن و روان به نظر مي­رسد. از سوي ديگر اولين عاملي هم كه قادر است اين سلامتي و آرامش فرد را بر هم زند، استرس است. استرس ضمن تاثيرات نامطلوب بر جسم، ناراحتي­ها و پريشاني­های متفاوت شخص را تشديد مي­كند.
 
به بيان روشن تر افرادي مانند دانشجويان كه فعاليت مغزي و فكري آنها نسبت به ساير افراد بالاتر است هم به فضاي ذهني آرام نياز دارند و هم به جسمي سالم تا توانايي­هاي ذهني خود را تقويت نمايند. لذا اهميت بررسي عوامل برهم زننده اينگونه تعادلات بسيار بالاست.
 
پژوهش حاضر در راستاي يافتن ارتباط معني دار ميان استرس روزانه و سلامت دانشجويان انجام شده است تا ضمن مشخص شدن اهميت اين رابطه، ماهيت يكي از ناهنجاري­هاي رواني و تاثيرات آن تا حدي مشخص­ترگردد.
 
 
 
خلاصه پژوهش
 
دانشجويان بخش عظيم و بسيار بزرگي از جمعيت كشور ما را تشكيل مي­دهند و از آن جهت كه اين گروه در آينده­اي نه چندان دور قسمت  عمده­اي از بازار كار و پست­هاي حياتي و كليدي جامعه را اشغال  خواهند كرد، سهم بسيار زيادي در پيشرفت و پويايي جامعه به عهده خواهند داشت. همانگونه كه همه اعتقاد دارند، سلامتي بزرگ­ترين و با ارزش­ترين نعمتي است كه به انسان داده شده است و دانشجويان نيز تنها در صورت سالم بودن و سلامت زيستن مي­توانند بيشترين و بهترين كارايي را در انجام امور و مسئوليت­هاي خود داشته باشند.
 
سلامت روان و روح به اعتقاد بسياري اهميت و ارزشي هم­پايه و حتي بيشتر از سلامت جسم و بدن دارد. با توجه به شيوه زندگي بشر امروز استرس و فشارهاي رواني تاثير بسزایي در سلامت روان و حتي سلامت بدن دارد. پژوهش حاضر به بررسي ارتباط ميان استرس و فشار رواني بر سلامت عمومي دانشجويان مي­پردازد.
 
در اين پژوهش گروه نمونه شامل 80 دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركزي بود كه به صورت تصادفي انتخاب شده بودند. به علت عدم علاقه بعضي دانشجويان به پاسخگويي و عدم دسترسي به برخي ديگر بعد از پاسخگويي به پرسش­نامه، تعداد گروه نمونه به 60 نفر تقليل پيدا كرد.
 
نتايج پژوهش حاكي از آن است كه ارتباط معنا داري بين استرس و سلامت عمومي دانشجويان وجود دارد، بنابراين فرضيه پژوهش تائيد مي­گردد.
 
 به عقيده پژوهشگر نتيجه بدست آمده در پژوهش حاضر بسيار قابل تعمق و بررسي است و توجه بيشتر مسوولان مربوطه به پژوهش در اين زمينه را می­طلبد.
 
فهرست منابع
 
1.  روان­شناسي سلامت، ادوارد پ. سارافينو، ترجمه گروه مترجمان  زير نظر دكتر الهه ميزائي،‌ چاپ اول 1384، ‌انتشارات رشد.
 
2.  آسيب شناسي رواني، ريچارد پي. هالجين، سوزان كراس ويتبورن،‌ ترجمه يحيي سيد محمدي،‌ چاپ اول، ‌پائيز 1383، نشر روان.
 
3.  روان­شناسي رشد،‌ لورا اي. برك، ترجمه يحيي سيد محمدي، ‌چاپ پنجم، بهار 1385، ‌نشر ارسباران.
 
4.  اصول بيوشيمي نينجر، مايكل ام. كاكسو، ديويد ال، نلسون، چاپ دوم، زمستان 1382، نشر آييژ.
 
1.       ماهنامه روان­شناسي جامعه، شماره 32، 20 ارديبهشت تا 20 خرداد 1385، سال دوم.
 
2.       ماهنامه روانشناسي جامعه،  شماره  33، 20 خرداد تا 20 تير 1385، ‌سال سوم.
 
3.  مجموعه مقالات سومين سمينار سراسري بهداشت رواني دانشجويان،‌3 و4 خرداد 1385.
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.