ورود کاربران
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین
وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
26 نفر
اعضا :
0 نفر
مجموع :
26 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
4
تعداد کل بازدید ها :
24911299
گزارشات سایت
فايل هاي رايگان:
105 فايل
فایل های غیر رایگان :
4,490 فايل
فایل های ويژه:
220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
2,244 كاربر
بررسی ارتباط میان استرس های روزانه دانشجویان و سلامت عمومی آنها
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم انسانی,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 300.73 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 101 صفحه
تعداد بازدید : 832 مرتبه
حجم فایل : 300.73 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 101 صفحه
تعداد بازدید : 832 مرتبه
قیمت:
6,400 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
فروشنده ی فایل
توضیحات :
این فایل دارای فرمت word می باشد.
موضوع:بررسی ارتباط میان استرس های روزانه دانشجویان و سلامت عمومی آنها
فصل اول
مقدمه پژوهش
مقدمه 9
بیان مساله 12
اهمیت و ضرورت پژوهش 15
اهداف پژوهش 17
پرسش پژوهش 19
فرضیه پژوهش 19
متغیرهای پژوهش 19
تعریف اصطلاحات و مفاهیم پژوهش 20
فصل دوم
پیشینه پژوهش
شاخصهای سلامتی و سلامت روانی 22
دچار شدن به استرس در زندگی 24
استرس چیست؟ 24
شناسایی عوامل استرسزا 26
انطباق اجتماعی 28
جنبههای روانی – اجتماعی استرس 29
منابع استرس 31
تشخیص نشانههای اولیه استرس 36
اختلالات اضطرابی 37
ماهیت اختلالهای اضطرابی 38
تاثیر استرس بر سلامت 48
استرس، رفتار و بیماری 50
اختلال استرس حاد و اختلال استرس پس از آسیب 54
عوامل روانی اجتماعی تعدیل کننده استرس 56
کنترل فردی و سلامت 60
شخصیت مقاوم 63
مقاوم بودن و سلامت 64
چگونه میتوان استرس را کاهش داد؟ 65
استرس میتواند مفید باشد؟ 68
فصل سوم
روش پژوهش
مقدمه 72
جامعه آماری 72
روش نمونه گیری 72
نمونه پژوهش 73
ابزار پژوهش 73
روش اجرا 77
روش آماری 77
تحلیل دادهها 77
فصل چهارم
یافتههای پژوهش
مقدمه 80
الف) توصیف دادهها 80
توصیف حجم نمونه از لحاظ میزان استرسهای روزانه 85
ب) استنباط دادهها 88
فصل پنجم
نتایج پژوهش
خلاصه پژوهش 91
محدودیتهای پژوهش 92
پیشنهادهای پژوهش 92
مقدمه
بدونشكباارزشترينواساسيترينويژگيموجودات،سلامتيياسالمبودنآنهاست. تماميموجوداتاعمازجانداروغيرجاندارتنهادرصورتسالمبودنميتوانندكاراییهایيكهبنابرويژگيهايموجوديتشانبرايشانتعريفشدهرابطوركاملبروزدهندومسلمادرصورتبهمخاطرهافتادنوضعيتسلامتشان،بههماننسبتازكارایيآنهاكاستهميشود. باكميتعمقدرويژگيهايساختاريوعملكرديسادهترينموجوداتتاپيچيدهترينآنها،ميتواندريافتكهبارزترينويژگيمشترك،هماناهماهنگيونظماست. بنابراينهرگونهعامليكهباعثآسيببهساختاروعملكرديكمجموعهملكوليياسلولي- ملكوليمنظموهماهنگشود،ميتواندبسيارحائزاهميتباشد.
امروزهبدليلزحماتوتحقيقاتفراوانيكهتوسطدانشمندانعلومروانشناسي،عصبشناسيوزيستشناسيسلولي- ملكولي صورت گرفته است، نقش ملكولي بيوشيميایي در بدن كه مسوول انجام يك يا چند وظيفه حياتي بوده و تحت تاثير سيستم عصبي هستند، بيش از پيش محسوس گشته است. مقدار و ميزان اين واسطههاي بيوشيميایي در خون بسيار حائز اهميت بوده و در صورت كاهش يا افزايش معني دار هر يك از آنها، بايد منتظر بروز عواقب و علل مربوط به تغييرات آنها در بدن بود.
با توجه به شيوه زندگي افراد در اين روزگار، ضرورت تأمل و تحقيق در باب ظرائف سالم بودن و مهمتر از آن سالم زيستن بويژه در كشورهاي در حال توسعه و فقير، بسيار احساس ميشود. بطور كلي عوامل متعددي ميتوانند مخل سلامتي شوند و در مبحث مذكور دخيل باشند، اما در ميان آنها عواملي وجود دارند كه شايد در ظاهر قابل توجه نباشند و سهل انگاشته شوند ولي با مرور زمان آثار جبران ناپذيری كه ميتوانند برگشت ناپذير هم باشند، هويدا ميگردد. از جمله اين موارد ميتوان به فشارهاي عصبي و اضطراب اشاره كرد كه به دليل فعاليت مداوم و نامتناسب اعصاب، منجر به آزاد سازي واسطههای بيوشيميایي خاص خود در بدن شده و بر حسب نوع، شدت يا زمان اينگونه فشارها، آثار نامطلوب آنها برروز پيدا ميكند.
بدين ترتيب بررسي جوامع مختلف انساني از جنبههاي گوناگون (شغل، جنسيت، جغرافيا) و همينطور ويژگيهاي فشار عصبي كه بر آن جوامع در حال وارد شدن است، ميتواند در تعيين بروز ناهنجاري و عوارض ناشي از اين فشارها بسيار سودمند واقع شود. يكي از اين جوامع دانشجويان هستند كه اغلب در آينده صاحبان مشاغل متفاوت تخصصي خواهند بود. بنابراين بررسي و تفحص در مورد ارتباط ميان استرس روزانه دانشجويان با سلامتي آنها نه تنها خالي از لطف نخواهد بود، بلكه بسيار هم واجب به نظر ميرسد.
هنگامي كه در رابطه با سلامتي يك دانشجو صحبت ميكنيم و با خودميانديشيم كه كدام يك از ابعاد سلامتي يك دانشجو ميتواند بيشتر حائز اهميت باشد، اولين گزينه، سلامتي و آرامش ذهن و روان به نظر ميرسد. از سوي ديگر اولين عاملي هم كه قادر است اين سلامتي و آرامش فرد را بر هم زند، استرس است. استرس ضمن تاثيرات نامطلوب بر جسم، ناراحتيها و پريشانيهای متفاوت شخص را تشديد ميكند.
به بيان روشن تر افرادي مانند دانشجويان كه فعاليت مغزي و فكري آنها نسبت به ساير افراد بالاتر است هم به فضاي ذهني آرام نياز دارند و هم به جسمي سالم تا تواناييهاي ذهني خود را تقويت نمايند. لذا اهميت بررسي عوامل برهم زننده اينگونه تعادلات بسيار بالاست.
پژوهش حاضر در راستاي يافتن ارتباط معني دار ميان استرس روزانه و سلامت دانشجويان انجام شده است تا ضمن مشخص شدن اهميت اين رابطه، ماهيت يكي از ناهنجاريهاي رواني و تاثيرات آن تا حدي مشخصترگردد.
خلاصه پژوهش
دانشجويان بخش عظيم و بسيار بزرگي از جمعيت كشور ما را تشكيل ميدهند و از آن جهت كه اين گروه در آيندهاي نه چندان دور قسمت عمدهاي از بازار كار و پستهاي حياتي و كليدي جامعه را اشغال خواهند كرد، سهم بسيار زيادي در پيشرفت و پويايي جامعه به عهده خواهند داشت. همانگونه كه همه اعتقاد دارند، سلامتي بزرگترين و با ارزشترين نعمتي است كه به انسان داده شده است و دانشجويان نيز تنها در صورت سالم بودن و سلامت زيستن ميتوانند بيشترين و بهترين كارايي را در انجام امور و مسئوليتهاي خود داشته باشند.
سلامت روان و روح به اعتقاد بسياري اهميت و ارزشي همپايه و حتي بيشتر از سلامت جسم و بدن دارد. با توجه به شيوه زندگي بشر امروز استرس و فشارهاي رواني تاثير بسزایي در سلامت روان و حتي سلامت بدن دارد. پژوهش حاضر به بررسي ارتباط ميان استرس و فشار رواني بر سلامت عمومي دانشجويان ميپردازد.
در اين پژوهش گروه نمونه شامل 80 دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركزي بود كه به صورت تصادفي انتخاب شده بودند. به علت عدم علاقه بعضي دانشجويان به پاسخگويي و عدم دسترسي به برخي ديگر بعد از پاسخگويي به پرسشنامه، تعداد گروه نمونه به 60 نفر تقليل پيدا كرد.
نتايج پژوهش حاكي از آن است كه ارتباط معنا داري بين استرس و سلامت عمومي دانشجويان وجود دارد، بنابراين فرضيه پژوهش تائيد ميگردد.
به عقيده پژوهشگر نتيجه بدست آمده در پژوهش حاضر بسيار قابل تعمق و بررسي است و توجه بيشتر مسوولان مربوطه به پژوهش در اين زمينه را میطلبد.
فهرست منابع
1. روانشناسي سلامت، ادوارد پ. سارافينو، ترجمه گروه مترجمان زير نظر دكتر الهه ميزائي، چاپ اول 1384، انتشارات رشد.
2. آسيب شناسي رواني، ريچارد پي. هالجين، سوزان كراس ويتبورن، ترجمه يحيي سيد محمدي، چاپ اول، پائيز 1383، نشر روان.
3. روانشناسي رشد، لورا اي. برك، ترجمه يحيي سيد محمدي، چاپ پنجم، بهار 1385، نشر ارسباران.
4. اصول بيوشيمي نينجر، مايكل ام. كاكسو، ديويد ال، نلسون، چاپ دوم، زمستان 1382، نشر آييژ.
1. ماهنامه روانشناسي جامعه، شماره 32، 20 ارديبهشت تا 20 خرداد 1385، سال دوم.
2. ماهنامه روانشناسي جامعه، شماره 33، 20 خرداد تا 20 تير 1385، سال سوم.
3. مجموعه مقالات سومين سمينار سراسري بهداشت رواني دانشجويان،3 و4 خرداد 1385.
برچسب ها : استرس سلامت عمومی دانشجویان استرس های روزانه دانشجویان مشاوره و راهنمایی دانلود پایان نامه بررسی ارتباط میان استرس های روزانه دانشجویان و سلامت عمومی آنها بررسی ارتباط میان استرس های روزانه دانشجویان و سلامت عمومی آنها مقاوم بودن استرس استرس تاثیر استرس بر سلامت نشانه های استرس عوامل استرس زا
نظرات کاربران :
نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.