ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    10 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    10 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    404
تعداد کل بازدید ها :
    24900196
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
گزارش کارآموزی در اداره کل امور فنی و تجهیزات شرکت های فرودگاه کشور
screenshot
دسته بندي : گزارش کارآموزی
حجم فایل : 41.58 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 48 صفحه
تعداد بازدید : 319 مرتبه


قیمت: 3,800 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -3

فروشنده ی فایل

honarmand
سایر فایل ها
توضیحات :

این فایل دارای فرمت  word  می باشد.

 

موضوع:   گزارش کارآموزی در اداره کل امور فنی و تجهیزات شرکت های فرودگاه کشور

 

آشنایی به مکان کارآموزی

مقدمه

تعمیر  و نگهداری

باز کردن درب سوپاپ

فیلر گیری سوپاپ

باز کردن انگشتی و متعلقات آن

سر سیلندر

باز کردن سرسیلندر

کربن گیری سر سیلندر

پیاده کردن سوپاپ ها

سرویس و نصب سر سیلندر

آب بندی سوپاپ

سوار کردن سر سیلندر

سرویس و نگهداری کاربراتور

تعویض فیلتر کاغذی هوا

شستشوی فیلتر سیمی هوا

سرویس کاربراتور

عیب یابی سیستم سوخت

عیب یابی سیستم جرقه

سرویس و نگهداری باتری

نصب و تنظیم پلاتین دلگو

باز کردن پلایین

تنظیم پلاتین

شمع اتومبیل

تمیز کردن شمع

تشخیص معایب شمع

سیستم خنک کاری (تعمیر و نگهداری )

نصب پمپ آب

سیستم روغنکاری

تعویض روغن موتور

تعویض روغن جعبه دنده

پر کردن مخزن روغن کلاچ

هوا گیری سیستم کلاچ

تکمیل روغن دیفرانسیل

سرویس و آچار کشی و تنظیم قسمت های مختلف

آچار کشی میل گاردان

طریقه تنظیم لنت ترمز کاسه ای (کفشکی)

طریقه رگلاژ اتوماتیک ترمز دستی

هواگیری سیستم ترمز روغنی

تعویض لنت ترمز دیسکی (لقمه ای)

تکمیل روغن جعبه فرمان

صداهای غیر عادی از اتومبیل

 

روغنکاری شانه فرمان

 

آشنايي به مكان كارآموزي

اداره فني و تجهيزات شركت فرودگاههاي كشور

اين اداره از ادارات شركت فرودگاههاي كشور و تحت نظارت سازمان هواپيمايي كشوري وابسته به وازت راه و ترابري مي باشد ، شركت فرودگاههاي كشور شامل ادارات ديگري از جمله اداره تشريفات ، اداره تداركات و ساير ادارات مربوطه        مي شود .

اداره فني و تجهيزات فرودگاههاي كشور در ضلع شمالي فرودگاه مهر آباد قرار گرفته است و داراي يك محوطه جداگانه از فرودگاه مي باشد .

اين اداره شامل اداره جات فني منطقه مي باشد ، از جمله اداره ماشين آلات اداره برق و قدرت ، اداره خريد ، اداره تاسيسات مي باشد .

محدوده خدمات اين اداره در بخش روشنايي و برق باندهاي فرودگاههاي كشور          مي باشد كه توسط اداره برق كه داراي ترانس ها و ژنراتورهاي بسيار بزرگ مي باشد و تكنسين ها و مهندسين مربوط در آن مشغول به كار مي باشند .

در اداره ماشين آلات تعمير و سرويس و نگهداري ماشيم ها و اتومبيل ها و تمامي قطعات مكانيكي مورد استفاده در فرودگاهها و اتومبيل هاي تحت اختيار شركت فرودگاهها ، سازمان هواپيمايي كشوري پليس فرودگاه و كاميونت هاي حمل و ليفتراك و ماشينهاي مخصوص خط كشي باندها در اين مكان صورت مي گيرد .

اين اداره شامل قسمت هاي مختلفي مي باشد از جمله كارگاه اتومبيل هاي بنزيني كارگاه ديزل كارگاه برق خودرو كارگاه صافكاري كارگاه نقاشي كارگاه پنچر گيري و كارگاه تعويض روغن و كارگاه تراشكاري مي باشد .

اين محوطه در يك سوله در حدود 1500 متر در اختيار دارد كه دفاتر مسئولان نيز در همين قسمت مي باشد . مسئول اداره ماشين آلات آقاي مصطفوي است كه مسئول كار آموزي اينجانب نيز بوده است . در قسمت ديگر از اداره ماشين آلات انبار وجود دارد كه قطعات مورد نياز كارگاههاي موجود در اداره را تامين مي كند .

هر يك از كارگاههاي نامبرده شده در قسمت قبل داراي چند تكنسين و كارگر فني و يك مسئول بوده اند ، كه اينجانب در كارگاه اتومبيل هاي بنزيني بنابر صلاحديد سرپرست كاآموزي مشغول بوده ام .

در اين كارگاه اتومبيل هاي سواري از جمله پيكان ، پژو رنو- پاترول وانت مزدا و ديگر اتومبيل هاي دولتي مربوط براي تعمير و عيب يابي و سرويس مراجعه مي كردند و رسيدگي مي شدند .

مهمترين كارهاي صورت گرفته كه توسط اينجانب در كنار تكنسين هاي اين بخش كه بر روي اين اتومبيل ها صورت مي گرفته بدين صور بود :

تنظيم موتور تنظيم دلكو تنظيم كاربراتور تشخيص عيوب تعويض لنت هاي جلو و عقب تعويض قطعات معيوب تنظيم و رگلاژ ترمز و كلاچ- تعويض قطعات رادياتور از جمله عيب آب ترموستات و اتصالات .

بازديد سطح روغن ترمز و كلاچ بازديد باتري و در نهايت تائيد عيوب براي انجام تعميرات در خارج از اداره اين كارگاه داراي 5 نفر كارگر فني مي باشد كه همگي در استخدام اداره مي باشند و ساعات كاري از 7 صبح تا 5/3 عصر مي باشد .

 

 

مقدمه

بعد از گذراندن دوره كارآموزي براي پروژه كارآموزي آنچه را كه اينحانب لازم          مي دانستم تا به رشته تحرير در آورم كه مورد توجه و تائيد استاد كارآموزي اينجانب قرار بگيرد .

تعمير  و نگهداري

سرويس و مراقبت منظم از موتور اتومبيل علاوه بر آن كه عمر موتور را افزايش مي دهد از هزينه اضافي و كاهش قيمت اتومبيل نيز به طور محسوسي جلوگيري مي نمايد

آب بندي موتور : راه اندازي و استفاده ملايم از اتومبيل نو يا يك موتور تازه تعمير را آب بندي موتور مي گويند . و تا 800 كيلومتر اول بايستي كم و متناسب با دنده مورد لزوم و با احتياط رانندگي نمود و نبايد به موتور فشار آورد تا قطعات جديد و متحرك به تدريج سائيده و جا افتاده و اصطلاحاً «آب بندي » مي گردد . در هر موتور نو سطوح كاري يا تماس قطعات با يكديگر داراي لقي يا خلاصي فوق العاده كم بوده و بايد آب بندي شوند تا از گريپاژ كردن احتمالي آنها جلوگيري شود . هنگامي كه يك موتور نو يا تازه تعمير روشن مي گردد ذرات بسيار ريز فلز از سطوح متحرك و كاري تراشيده شده و توسط روغن جمع آوري مي گردد . براي خارج كردن اين ذرات از موتور اغلب توصيه مي شود كه روغن موتور پس از طي 800 كيلومتر اول و پس از آن هر 5000 كيلومتر تعويض گردد .(براي اتومبيل پيكان 2000 كيلومتر توصيه مي شود ) . هميشه روغن را هنگامي كه موتورداغ است تعويض نماييد ، زيرا روغن گرم راحت تخليه شده و تمامي ذرات خارجي موجود در ان تخليه مي شوند . در طول مدت آب بندي موتور ، سرعت اتومبيل بايستي پايين نگه داشته شود و از سرعت زياد و شتاب گيري ناگهاني خودداري نمود . دستورات لازمه در اين مورد در كتابچه راهنماي اتومبيل درج شده است .

از فشار زياد به موتور يا حركت رد سربالايي ها دنده سبك ، يا گازدادن بيش از حد و بالا رفتن دور موتور در نده سنگين خود داري نموده و در عوض هر قدر به 800 كيلومتر اول نزديك مي شويد ، تدريجاً فشار به موتور را افزايش دهيد و از موتور كار بيشتر بكشيد .

تعويض روغن : روغن بايد مطابق با دستور العمل كارخانه سازنده اتومبيل بوده و در فواصل معين تعويض گردد . استفاده از پيچ تخليه روغن كه داراي خاصيت آهن ربا باشد در كارتر جعبه دنده و ديفرانسيل مفيد تر است زيرا ذرات آهن را جذب نموده و مانع از گردش مجدد آن در داخل موتور خواهد شد . امروزه معمولاً پيچهاي تخليه روغن داراي خاصيت آهن ربايي مي باشد . تعويض روغن در موعد مقرر و طي مسافت مورد نظر به تنهايي كافي بنوده بلكه با يو توجه داشت اتومبيلي كه ماسفت هاي كوتاه طي مي نمايد و موتور آن به طور كوتاه مدت روشن مي ماند فرصت كافي نخواهد داشت تا روغن را گرم نمايد و چون در موقع استارت زدن موتور هنوزسر است عمل تقطير صورت گرفته و قطرات آب در داخل آن ايجاد مي گردد و از طرفي چون روغن به اندازه كافي گرم نمي شود تا اين قطرات آب را به بخار تبديل نمايد ، لذا معمولاً در روغن باقي مانده و باعث رقيق شدن آن مي گردند ، با رقيق شدن روغن، اثرات روغنكاري آن كاهش يافته و موجب رسوب لجن در محفظه روغن خواهد شد.

استارت زدن در هواي سرد : تا آنجا كه ممكن است از ساسات برتاي زمان كوتاه استفاده مي كند . در هواي سرد وقتيكه موتورسرد است ابتدا دكمه ساسات را بكشيد تا هواي كمتر و در عوض بنزين بيشتري وارد پياله كاربراتور شود و سپس استارت بزنيد ، پس از روشن شدن نيز در اولين فرصت دكه ساسات را به حالت اوليه برگردانيد زيرا وارد شدن بنزين اضافي به اطاق احتراق موتور موجب شسته شدن لايه هاي روغن بين پيستون و سيلندر و پايين سوپاپ و گايد سوپاپ شده و اينكار باعث سائيده شدن فلز به فلز و فرسايش سريع قطعات مي گردد .

 

باز كردن درب سوپاپ :

1-  در صورت لزوم وايرشمعها را باز كرده و توسط برچسب آنها را شماره گذاري كنيد ، براي دسترسي بهتر ، هر گونه لوله از جمله هواكش و فيلتر هوا را باز كرده و سپس پيچهاي درب سوپاپ به سر سيلندر را باز نمائيد .

2-   درب سوپاپ را كه خيلي سبك است با دست از دو انتها نگه داشته و ان را به طور عمودي از سر سيلندر بالا بكشيد براي اين كار به زور متوسل نشويد ، هميشه قبل از باز كردن دقت نمائيد كه يك عدد واشر يدكي و از همان نوع موجود باشد .

فيلر گيري سوپاپ :

وقتيكه موتور گرم مي شود قطعات آن از جمله ميل تايپيت گرم شده و منبسط       مي گردد . لذا بايستي يك فاصله ازاد بين ميل سوپاپ و استكاني تايپيت موجود داشته باشد تا يقين حاصل گردد سوپاپها بسته مي شوند . اين فاصله آزاد را « فيلر سوپاپ »  نيز گويند . از ان جائيكه تنظيم اين فاصله بر روي ميل سوپاپ عملي نمي باشد اين تنظيم يا فيلرگيري رد اسبك و يا انگشتي انجام مي شود . اكثر كارخانه هاي سازنده ، تعداد فيلر گيري سوپاپ را براي موتور سرد و برخي براي هر دو حالت سرد و گرم در كتابچه درج مي نمايند . در بعضي از اتومبيل ها اين اعداد براي سوپاپ دود و هوا متفاوت مي باشد . در صورت ترديد و اينه كدام عدد براي سوپاپ دود و كدام براي هوا مي باشد مي توانيد فيلر بزرگتر براي سوپاپ دود در نظرمي گيرند .

براي فيلر گيري از اسبابي به نام فيلر گيج (Feele Gauge) استفاده مي گردد و تيغه مورد نظر را فيلر را در زير انگشتي قرار داده و تنظيم مي نمايند . قبل از تنظيم دقت نمائيد كه سوپاپ كاملاً بسته باشد .

يك قانون براي موتورهاي چهار سيلندر وجود دارد كه براي فيلر گيري سيلندرهاي متقارن را پيدا كرده و يكي از قيچي كرده و ديگري را فيلر گيري مي كنيم مثلاً در يك موتور چهار سيلندر هرگاه سوپاپهاي چهار و در حالت قيچي باشد سوپاپهاي سيلندر يك در حالت كاملاً بسته قرار دارند پس مي توان آن ها را فيلر گيري كرده و بهميت ترتيسب سوپاپهاي سيلندر يك را قيچي و سوپاپهاي سيلندر چهار را فيلر گيري مي كنيم . در مورد سيلندر 2و 3 نيز به همين عمل تكرار مي كنيم .

توسط آچار رينگ ، مهره قفلي پشت اسبك را شل نموده و پيچ تنظيم را بوسيله پيچ گوشتي را تنظيم نمائيد تا فاصله صحيح بدست ايد فاصله را با فيلر آزمايش نمائيد و ارگ كاملاً درست بود پيچ گوشتي را بدون حركت نگه داشته و توسط آچار مهره را قفل نمائيد. سر انجام لقي را بررسي كنيد كه درست باشد . توجه : تيغه فيلر بايستي به سفتي از فاصله عبور نمايد . 

نصب پمپ آب :

1-  آب رادياتور را تخليه نموده و رادياتور را پياده نمائيد . پيچهايي كه پروانه و پولي پمپ را به واتر پمپ مي بندند باز كنيد .

2-  پروانه را برداريد در بعضي از اتومبيل ها پروانه از فلز ساخته شده است .آن را بازديد نموده اگر صدمه ديده و يا ترك خوردگي دارد تعويض نمائيد در مورد پروانه پلاستيكي دقت نمائيد كه در موقع پياده كردن و يا نصب صدمه اي به آن وارد نشود .

3-  پيچهاي پايه دينام را شل نموده و دينام را به سمت موتور حركت ديهيد ، تسمه پروانه و پولي را باز كنيد .

4-  لوله هاي پايه دينام را شل نموده و دينام را به سمت موتورحركت دهيد ، تسمه پروانه و پولي پمپ را باز كنيد .

5-   پيچهاي پايه پمپ را بوسيه آچار بوكس باز نمائيد طول پيچهاي پمپ آب معمولاً متفاوت است لذا توجه داشته باشيد مربوط به كجاست .

6-   پمپ را از موتور جدا نموده و پمپ جديد به همراه واشر و به طريق عكس تركيبي كه باز كرده ايد سوار كنيد .

 

سيستم روغنكاري :

تعويض روغن موتور

تعويض روغن بايد بر اساس توصيه كارخانه هاي سازنده باشد ، اما اگر لازم باشد در فواصل معيني غير از آن چه توصيه شده عمل گردد .

چون فيلتر روغن قابل تميز كردن نمي باشد ، مطمئن گرديد كه فيلتر روغن به طور يك در ميان در دفعات تعويض روغن عوض گردد . براي تعويض روغن ابتدا اتومبيل را در سطح صاف قرار دهيد و درست نيست كه در سرازيري جلوي اتومبيل را به وسيله جك بلند نمائيد . زيرا كارتر طوري طراحي و ساخته شده است كه بايستي در سطح صاف تخليه گردد . اگر اتومبيل كج باشد ، روغن آن كاملاً تخليه نخواهد شد .

قبل از تخليه روغن ، موتور را روشن نمائيد تا به درجه حرارت نرمال برسد در اين صورت روغن رقيق تر شده و راحت تر تخليه مي گردد . اگر درب مغزي روغن را نيز برداريد روغن بهتر تخليه خواهد شد . پس از تخليه روغن از استارت زدن بپرهيزيد . براي باز كردن فيلتر قبل از اينكه پيچ فيلتر تا انتها باز شود ، ضربه اي آهسته به بدنه فيلتر بزنيد تا واشر آن جدا شود . بعضي فيلترهاي روغن تحت فشار نيز مي باشند و ممكن است به سختي جدا گردند مگر اينكه ابتدا واشر آن جدا گردد . امروزه اكثر فيلتر ها از نوع فشنگي بوده و تعويض آن بسيار ساده است . در ضمن تخليه روغن روغن كارتر در سوپاپ را برداشته و كاملاً تميز نمائيد . بعد از تعويض واشر درپوش را بسته و روغن را بريزيد و از عدم نشتي مطمئن باشيد .

تعويض روغن جعبه دنده :

1-  هر جعب دنده داراي دو پيچ مي باشد پيچ پائيني براي تخليه روغن و بالايي كه معمولاً در پهلوي جعبه دنده قرار دارد براي بازديد و پر كردن مي باشد .

2-   قبل از باز كردن پيچ تخليه ، پيچ بازديد را باز كنيد تا هوا وارد جعبه دنده شده و به تخليه روغن تسريع بخشد .

3-   پيچ تخليه روغن را باز كنيد ، اگر اتومبيل داراي دستگاه اور درايو مي باشد پيچ تخليه آن را نيز باز كنيد .

4-   اگر قبل از تخليه روغن ، اتومبيل مقداري حركت كرده و روغن گرم شده باشد تخليه آن آسانتر انجام مي شود .

5-  پس از تخليه كامل روغن ، پيچ تخليه را ببنديد و از محل پيچ بازديد روغن مخصوص جعبه دنده را بريزيد تا پر شود وقتيكه روغن اضافي سرريز نمود ، پيچ را ببنديد .

 

پر كردن مخزن روغن كلاچ :

هنگام پر كردن مخزن روغن كلاچ ، قوطي روغن را تا حدامكان نزديك و پايين گرفته تا به بيرون ريخته نشود و هوا نيز وارد سيستم نگردد در خاتمه درب مخزن را محكم ببنيد .

هوا گيري سيستم كلاچ :

1-  براي هوا گيري سيستم روغني كلاچ ابتدا پمپ فرعي كلاچ (پمپ پائيني كلاچ) را كه معمولاً پهلوي گلدوني و هم سطح با كارتر نصب شده است مشخص كنيد .

2-   گردگير را برداريد تا بتوانيد يك شيلنگ لاستيكي به پستانك پيچ هواگيري وصل نمائيد . انتهاي شيلنگ را به داخل ظرفي حاوي روغن كلاچ قرار داده و پيچ هواگيري را كمي شل كنيد .

3-  با فشار دادن پدال كلاچ چند بار پمپ بزنيد تا هوا خارج گردد وقتيكه هوا كاملاً تخليه شد و ديگر حباب هوا مشاهده نشد ، پيچ هواگيري را سفت نموده و شيلنگ را باز كنيد با موتور روشن چند بار كلاچ بگيريد ، اگر خلاصي باندازه كافي باشد و راحت پائين برود سيستم هوا ندارد ولي اگر كلاچ سفت باشد احتمالاً هنوز هوا در سيستم موجود است براي اطمينان بيشتر چند بار دنده عوض نمائيد در خاتمه روغن مخزن كلاچ را تكميل نمائيد.

تكميل روغن ديفرانسيل :

1-  پيچ بازديد را كه در يك طرف و يا در پشت پوسته ديفرانسيل قرار دارد باز نمايئد اگر روغن بيرون زده مقدار روغن كافي است و احتياج به ريختن روغن نخواهد بود اگر پيچ روغني بيرون نيامد . ديفرانسيل احتياج به روغن دارد .

2-   مصلحت در اين است كه براي ريختن روغن در ديفرانسيل از پمپ دستي روغن و يا ظرف پلاستيكي مناسب و لوله مناسب استفاده نموده قبلا زبستن پيچ بازديد صبر نمائيد تا روغن اضافي تخليه گردد .

سرويس و آچار كشي و تنظيم قسمت هاي مختلف :

آچار كشي ميل گاردان :

پيچهاي ميل گاردان را هر 5000 كيلومتر آچار كشي و سفت نمائيد . همچنين از سفت بودن پيچهاي كله گاوي به پوسته اكسل اطمينان حاصل نمائيد . براي آچاركشي از آچار دسته كوتاه استفاده نموده و از سفت كردن بيش از حد خودداري كنيد پيچها را به تدريج ضربدري (بالا ، پايين و سپس طرفين) سفت نمائيد .


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.